Senaste nytt

Dubbla poäng på resor med SAS 11/4 – 10/6

Det blir ändå mindre förvirrande så här, tycker jag. Satan vad inkompetent folk det måste ha jobbat på SAS som införde det här idiotiska systemet... Samma sak med att ha statusen (EBB, EBS, EBG, etc) som en del av frequent flyer-numret, hur tänkte de (eller glömde de att tänka över huvud taget)?

Jag tycker SAS borde slopa "baspoäng" helt. Det räcker med statuspoäng och extrapoäng.
1000 baspoäng är ju ekvivalent med 1000 statuspoäng + 1000 extrapoäng.
Flyger du 1000 miles får du 1000 statuspoäng och 1000 extrapoäng.
I denna kampanj får du dubbelt så många extrapoäng. Inga konstigheter.

Här måste du förtydliga, får jag då dubbla poäng på hela resan Sundsvall-Sthlm-Oslo?
Nej, du får ju poäng för varje segment för sig, så du får det vanliga antalet baspoäng för ARN-OSL, samt lika många extrapoäng som baspoäng för det benet. Du får inga extrapoäng för SDL-ARN, bara de vanliga baspoängen...

Nej, du får ju poäng för varje segment för sig, så du får det vanliga antalet baspoäng för ARN-OSL, samt lika många extrapoäng som baspoäng för det benet. Du får inga extrapoäng för SDL-ARN, bara de vanliga baspoängen...
Jag försökte hjälpa Budgetresenär med sin ultimata beskrivning av SAS-kampanjen, utan möjligheter till feltolkningar. Se post #78

Jag tolkade att detta enbart gällde treangelen
Jag kollar med SAS Diamond
fick detta svar från SAS i morse, fylligt och uttömmande!!!
upload_2018-3-27_17-15-7.png

Här måste du förtydliga, får jag då dubbla poäng på hela resan Sundsvall-Sthlm-Oslo?

Jag försökte hjälpa Budgetresenär med sin ultimata beskrivning av SAS-kampanjen, utan möjligheter till feltolkningar. Se post #78
Gammal text:
Gäller även om resan är en del av en längre resa, t ex Stockholm-Köpenhamn-Berlin eller Sundsvall-Stockholm-Oslo

Ny text:
Gäller även på direktflyg med SAS mellan de skandinaviska huvudstäderna ifall de är en del av en längre resa, t ex Stockholm-Köpenhamn-Berlin eller Sundsvall-Stockholm-Oslo

Bättre så?

Hur tydlig man än gör texten kan nog någon missförstå den... ;)

Men SAS försök måste ju tillhöra en av absolut sämsta varianterna. Har de bara skickat erbjudandet till svenska kunder baserade i Stockholm? Hur ska resenären veta att det inte gäller Göteborg till Oslo eller Köpenhamn?

Dessutom är texten ganska dålig som redan konstaterats:

Oavsett vart nästa resa och nästa möte för med sig erbjuder vi dubbla bonuspoäng (Baspoäng plus lika många Extrapoäng) för alla resor till och från Stockholm, Oslo och Köpenhamn under perioden 11/4 och 10/6.*

Texten "Oavsett vart nästa resa..." är ju ganska irrelevant... :(

Gör om! Gör rätt!

Så, om man vill göra en MR skulle man kunna flyga ARN-OSL-CPH-ARN för 2642 kr i A-klass.
Det går att åka kl 8.00 och vara tillbaka 12.55. För detta får man 3x750p normalt, dvs 3000p i kampanjen. 1.13 ppk ... kanske inte så upphetsande.
(Det gick inte att klämma in ett leg via OSL på hemvägen, då blev det 2000 kr dyrare...)
Det var dyrt! Bättre att flyga till Austin för 1600kr och inkassera 11250 poäng.

Så, om man vill göra en MR skulle man kunna flyga ARN-OSL-CPH-ARN för 2642 kr i A-klass.
Det går att åka kl 8.00 och vara tillbaka 12.55. För detta får man 3x750p normalt, dvs 3000p i kampanjen. 1.13 ppk ... kanske inte så upphetsande.
(Det gick inte att klämma in ett leg via OSL på hemvägen, då blev det 2000 kr dyrare...)

Bättre då att passa på att köra tex ARN-CPH-HAM-CPH-ARN som går att hitta i plus för strax under 3000kr vilket borde ge 750(+750)+1500+1500+750(+750) dvs 6000 poäng eller 2ppk (2.5ppk med guldbonus). Går också att göra på runt fem timmar med vändande plan.

Bättre då att passa på att köra tex ARN-CPH-HAM-CPH-ARN som går att hitta i plus för strax under 3000kr vilket borde ge 750(+750)+1500+1500+750(+750) dvs 6000 poäng eller 2ppk (2.5ppk med guldbonus). Går också att göra på runt fem timmar med vändande plan.

Du får inte dubbla baspoäng, så ta bort de där 2x750 när du räknar ppk.

Toppen