Senaste nytt

Droghundar på Arlanda idag

Jag brukar ofta påpeka för polaren att det är helt öppen i tullen. Han säger att bara ser så ut, egentligen så har dom råkoll på hur och när narkotika kommer in så att dom jobbar mest i det dolda utan att synas så mycket.

Nja, det där undrar jag hurvida det stämmer. Hur mycket har dom beslagtagit senaste åren? Inte är det några större mängder inte. Arlanda, helår - Tullverket [NS4 version] Största del av det där är nog brev/paket.

Lite kul att dom plockat skjutvapen, jag undrar vad det var för pjäser.

Från AMS tycker jag det ganska ofta står droghundar och sniffar, och plockar folk som har något i fickorna.

Men å andra sidan har jag landat på ARN massor med gånger när tullen och i princip all annan personal redan gått hem så det är inte omöjligt att tro att det är ganska enkelt att ta sig förbi med narkotika om man verkligen vill.

Från AMS tycker jag det ganska ofta står droghundar och sniffar, och plockar folk som har något i fickorna.

Men å andra sidan har jag landat på ARN massor med gånger när tullen och i princip all annan personal redan gått hem så det är inte omöjligt att tro att det är ganska enkelt att ta sig förbi med narkotika om man verkligen vill.

Nästan allt arbete är underrättelsebaserat numera. Att ta den som kommer hem från AMS med cannabis stort som fickludd är inte så intressant för tullen... Jag är beredd att tycka det är rimligt att de prioriterar annat...

Nästan allt arbete är underrättelsebaserat numera. Att ta den som kommer hem från AMS med cannabis stort som fickludd är inte så intressant för tullen... Jag är beredd att tycka det är rimligt att de prioriterar annat...

Skulle nog säga att jag tror det är tvärtom, det är väl just detta svenska polisen/tullen har gått och blivit, allt för att visa fin statistik på antal beslag eller som den kallas "pinnjakten"

Rent tramsigt att tro att det ena skulle kunna ersätta det andra.
Går jag runt o frågar lite i Red Light kan jag säkert köpa typ 2 kg amfetamin, utan att detta skulle utlösa något "underrättelseutbyte".
Står det däremot tullare i filtret har de hygglig chans att kalla in mig, antingen p g a att jag erfarenhetsmässigt har misstänkt profil, eller för att jag inte kan låta bli att uppträda nervöst.

En tumregel är att aldrig göra ögonkontakt eller ens vända blicken mot tullarna, då åker man garanterat in på kontroll eller förhör.

En tumregel är att aldrig göra ögonkontakt eller ens vända blicken mot tullarna, då åker man garanterat in på kontroll eller förhör.

Jag brukar titta på dem tvångsmässigt - eftersom jag vet att jag nog inte borde göra det. Men hittills har jag klarat mig. Ser väl dock inte riktigt ut som den typiske smugglaren heller kanske - vit medelålders man i kostym.

Toppen