Senaste nytt

Droghundar på Arlanda idag

Inte alls ovanligt skulle jag säga. Dock tycker jag att tråden är ok så länge den inte leder till tips om flighter etc där detta sker.

Flighter där det inte sker är ok att tipsa om?

Jag har svårt att se något farligt med att diskutera att droghundar sniffar på folk i jetways. Det borde minska folks vilja att ta med sig sådant hundar markerar för (t.ex. ostsmörgås enligt erfarenhet).

Ibland nosar hundarna på passagerare och ibland bakom kulisserna. Det är väl kul för vofsarna att vara ute bland människor ibland.

Personligen tillhör jag nog dem som gärna ser lite mer synliga (läs aktiva) tullare då jag tror det har en avskräckande effekt på drogsmuggling etc.

Korta version: Jag blev tagen av knarkhunden på ARN i vintras. Hade narkotika i fickan av okänd sort :) Dom tog narkotikan och jag fick åka hem.

Långre versionen: Har en polare som jobbar i tullen. Han visste att jag skulle komma in från London och vi hade pratat om det innan, så en tullare möte upp mig i gate och stoppade ner ett föremål i min ficka. När jag sedan passerade hunden så markerade den direkt. Hunden fick belöning och jag blev av med det hemliga föremålet.

Jag brukar ofta påpeka för polaren att det är helt öppen i tullen. Han säger att bara ser så ut, egentligen så har dom råkoll på hur och när narkotika kommer in så att dom jobbar mest i det dolda utan att synas så mycket.

Jag tror också att de jobbar mest i det fördolda men tror ändå det finns en ganska stor poäng med att faktiskt vara synliga också. Förstår förvisso att det är en fråga om prioriteringar.

Just AMS Och LIS har jag förståelse för om de sätter droghundar :D Det finns väl hyfsat liberal politik i båda länder?
I Lis-fallet handlar det nog mindre om liberal politik i landet.
Utan mer om att flygplatsen är en av de största transitpunkterna från Latinamerika in i Europa.

Toppen