Senaste nytt

Dresscode på United - lät inte flickor boarda pga leggings

Johanna

Medlem
Vi har ju ibland pratat om dresscode och inte. När man ser hur vissa flyger och gärna tar av sig barfota mm. så kan man undra över den här incidenten. Nu kan det som vanligt vara mer än vad som framgår av artikeln men det verkar vara som om alla är överens om händelseförloppet men inte av konsekvenserna.

Vet ni vilken dresscode olika bolag har som ni flyger med? Visste inte ens att det fanns.

https://www.nytimes.com/2017/03/26/us/united-airlines-leggings.html?smid=tw-nytimes&smtyp=cur
 

Axel55

Medlem
Vi har ju ibland pratat om dresscode och inte. När man ser hur vissa flyger och gärna tar av sig barfota mm. så kan man undra över den här incidenten. Nu kan det som vanligt vara mer än vad som framgår av artikeln men det verkar vara som om alla är överens om händelseförloppet men inte av konsekvenserna.

Vet ni vilken dresscode olika bolag har som ni flyger med? Visste inte ens att det fanns.

https://www.nytimes.com/2017/03/26/us/united-airlines-leggings.html?smid=tw-nytimes&smtyp=cur

Men just i detta fall handlar det ju om Unitedanställda som åker på standby-biljetter och att United då har klädkod på sina anställda (för att de ska få utnyttja den förmån de får genom bolaget) och inte om någon generell klädkod för flygpassagerare.

Men generellt tror jag att både jag och många med mig stör sig på hur vissa väljer att klä sig på flygningar (såväl kvinnor som män).
 

palmen

Moderator
Vi har ju ibland pratat om dresscode och inte. När man ser hur vissa flyger och gärna tar av sig barfota mm. så kan man undra över den här incidenten. Nu kan det som vanligt vara mer än vad som framgår av artikeln men det verkar vara som om alla är överens om händelseförloppet men inte av konsekvenserna.

Vet ni vilken dresscode olika bolag har som ni flyger med? Visste inte ens att det fanns.

https://www.nytimes.com/2017/03/26/us/united-airlines-leggings.html?smid=tw-nytimes&smtyp=cur
De reste på ID biljett och då har de flesta dessa regler. Sas har det också och vi var ju rätt många från BC som fick bevittna 'idamedkavaj" som var tvungen att ta på något över det linne hon tänkte åka i på en sas id biljett. Om de har regler mot leggings när man reser på id biljett är det bara rätta sig efter det eller betala för en vanlig biljett.
Om mannen som reste i shorts åkte på id biljett eller inte framgår inte så svårt att uttala sig om det.
 

Homer

Medlem
Dröjer säkert inte länge förrän historien är på Aftonbladets 1:a sida utan förklaring.


angående barnet som också bytt kläder

"A second group in line behind the teenagers, including a younger girl also wearing leggings, is believed by United to have seen the exchange between the gate agent and the teenagers who were denied boarding, according to Guerin. A woman in the party took a dress out of the party's carry-on luggage to cover the younger girl.
Guerin said there was no exchange between the family with the younger girl and the gate attendant nor was there any mention of the dress code to the family, which was believed to be flying on a regular ticket. They departed on the flight to Denver."

United Airlines in Twitter trouble over dress code rules - Mar. 26, 2017
 

Moco

Medlem
Är ju mest troligt ingen annan än bolaget som vet vilken typ av biljett personerna i fråga reser på. Handlar det dessutom om barn torde man väl ha någon slags fingertoppskänsla för hur man hanterar saker. Å andra sidan är det ju på sätt och vis bra om någon orkar upprätthålla lite ordning och stil. Vidare är det ju föga troligt att det gick till på det sätt pressen vill få det att framstå som.

Personligen gillar jag verkligen United. Jag hade visserligen inte leggings vid mina resor med häromdagen, men tyckte däremot att det var en riktigt boost sett till hur bra saker kan bli. Organiserad boarding och klockren service i C på samtliga flygningar - även fast det handlar om relativt korta inrikessegment. Rickard Gustafsson borde skicka SAS kabinpersonal på studieresa till United så de kan studera hur man jobbar med ombordservice - dvs. att det inte handlar om att sucka när man kliver ombord eller bli påkörd av serveringsvagnen.
 
Toppen