Senaste nytt

Dresscode på United - lät inte flickor boarda pga leggings

Dröjer säkert inte länge förrän historien är på Aftonbladets 1:a sida utan förklaring.

angående barnet som också bytt kläder

"A second group in line behind the teenagers, including a younger girl also wearing leggings, is believed by United to have seen the exchange between the gate agent and the teenagers who were denied boarding, according to Guerin. A woman in the party took a dress out of the party's carry-on luggage to cover the younger girl.
Guerin said there was no exchange between the family with the younger girl and the gate attendant nor was there any mention of the dress code to the family, which was believed to be flying on a regular ticket. They departed on the flight to Denver."

United Airlines in Twitter trouble over dress code rules - Mar. 26, 2017

Det där är väldigt skilt från hur Aftonbladet beskriver det, och även DN har en artikel om klädkoden för anställda på inrikesflyg i USA, och människor undrar varför människor i stor utsträckning vänt sig bort från traditionell media om Aftonbladet anses vara en pålitlig nyhetskälla.

Det där är väldigt skilt från hur Aftonbladet beskriver det, och även DN har en artikel om klädkoden för anställda på inrikesflyg i USA, och människor undrar varför människor i stor utsträckning vänt sig bort från traditionell media om Aftonbladet anses vara en pålitlig nyhetskälla.

Det är väl relativt länge sedan Aftonbladet, eller kvällspressen för den delen, ansågs vara pålitliga nyhetskällor. De är nog inte intresserade av att vara i närheten av det heller - partipolitik och lösnummer går före. Det problematiska är ju att ägarförhållandena ofta inkluderar dagstidningar, som i fallet med Aftonbladet är SvD. Både alarmerande och bra på samma gång att tredje statsmakten får sig en känga eftersom det tappat fotfästet. Extra problematiskt blir det ju i små länder som Sverige där det inte finns någon motvikt i form av en tydlig höger-/näringslivsvänlig tidning. Sedan kan man ju räkna med allt som har med flyg eller resande att göra i den rapporteringen. På detta forum blir det ju extra tydligt eftersom människor här tenderar att snabbt se att det mesta medierna i Sverige rapporterar om när det kommer till resande är fel/medvetet förvrängs.

Liknar inte detta incidenten med varma nötter på ett asiatiskt flygbolag, där ägarens dotter gick i taket och krävde att planet taxade tillbaka till gate och där hon avskedade pursern på stående fot samt att pursern fick ta sig hem bäst denne kunde? Även det uppträdandet "försvarades/förklarades" av en del medlemmar på detta forum.
Det finns regler och det finns proportioner... Att få ett flygplan att vända pga felaktig servering av nötter är inte proportionerligt. Att neka några småflickor ombordstigning pga några brallor är inte heller proportionerligt.

Liknar inte detta incidenten med varma nötter på ett asiatiskt flygbolag, där ägarens dotter gick i taket och krävde att planet taxade tillbaka till gate och där hon avskedade pursern på stående fot samt att pursern fick ta sig hem bäst denne kunde? Även det uppträdandet "försvarades/förklarades" av en del medlemmar på detta forum.
Det finns regler och det finns proportioner... Att få ett flygplan att vända pga felaktig servering av nötter är inte proportionerligt. Att neka några småflickor ombordstigning pga några brallor är inte heller proportionerligt.
Det är skillnad enligt mig. Enligt United så har de "förbud" mot vissa klädesplagg när man reser på ID biljett och det är något som den anställde ska veta om. Man går med på de regler som är uppsatta när man köper en ID biljett och får rätta sig efter dom.

Ungefär som att jag går med på att jag inte får ta med mig 50cl vätska i en behållare när jag ska flyga och behöver passera säkerhetskontrollen. Bryter jag mot detta blir jag med största sannolikhet stoppad och får lösa problemet (vilket är lätt då man kan slänga detta) och efter det är man välkommen.

Vi kan självklart ha synpunkter huruvida leggings ska vara ok att resa i på ID biljett eller inte samt att inte få ta med sig en 50cl petflaska. Det ändrar dock inte på det faktum att det inte är tillåtet men kan kanske få till en förändring framöver.

Har en del vänner som åkt på mycket id biljetter när de var små och de var alltid uppklädda i skjorta, byxor och fina skor vid dessa tillfällen.

Personligen gillar jag verkligen United. Jag hade visserligen inte leggings vid mina resor med häromdagen, men tyckte däremot att det var en riktigt boost sett till hur bra saker kan bli. Organiserad boarding och klockren service i C på samtliga flygningar - även fast det handlar om relativt korta inrikessegment. Rickard Gustafsson borde skicka SAS kabinpersonal på studieresa till United så de kan studera hur man jobbar med ombordservice - dvs. att det inte handlar om att sucka när man kliver ombord eller bli påkörd av serveringsvagnen.

Innan gillade jag United. Jag har flugit en hel del med dessa i USA och First på longhaul som har varit klockrent men business beroende på personalen. Jag gillar verkligen inte United efter sista flygningen vi hade 2015 i C från Aruba till New York ca 5 timmars flygning. Ombord servicen vi hade var under all kritik och några smile va där inte. Vi var 3 personer, jag och mina barn (11 & 15 var dom då) och en till resenär på betalda biljetter i kabinen. Resten fick uppgrade vid servicedisken som satt i C vilket är vanligt i USA. När planet lyft och man skulle börja serveringen satt vi på rad 3 och fick ingen varmrätt då den var slut. Jag frågade vad vill ni jag och mina barn skall äta? Det finns ost bricka, chili nötter och fri dricka om ni vill ha. Efter denna incident blev det 100% American Airlines och SAS för resor i USA för vår del vilket har resulterat i EXP (Emerald) och EBD i båda allianserna. Jag säger inte dessa är bättre men i alla fall har jag inte råkat ut för detta fler gånger att mina barn inte får äta på en längre flygning i C.

Last edited:
Problemet United har här är väl att deras TwitterAvdelning inte har skött mediastormen.
Jag gillar United för de har alltid gjort rätt för sig i efterhand när saker gått fel och ställt upp med många standby flyg, gratis upgrade och annan service och det gör att jag väljer dem för mina anslutningar inrikes i USA. (EBD)

Det är skillnad enligt mig. Enligt United så har de "förbud" mot vissa klädesplagg när man reser på ID biljett och det är något som den anställde ska veta om. Man går med på de regler som är uppsatta när man köper en ID biljett och får rätta sig efter dom.
Det här är jätteviktigt att poängtera. Visst är det jättesynd om tjejerna som inte fick åka med, men det är den som köpt biljetterna åt dem som borde ha informerat om alla regler som gäller när man reser på ID-biljetter och sett till att de uppfyllde dem. Detta är absolut inget konstigt och samma sak hade kunnat ske på i princip vilket bolag som helst.

Det här är jätteviktigt att poängtera. Visst är det jättesynd om tjejerna som inte fick åka med, men det är den som köpt biljetterna åt dem som borde ha informerat om alla regler som gäller när man reser på ID-biljetter och sett till att de uppfyllde dem. Detta är absolut inget konstigt och samma sak hade kunnat ske på i princip vilket bolag som helst.

Kan bara hålla med detta har blivit alldeles för uppblåst, jag har flugit väldigt mycket på ID biljetter med främst British Airways och Virgin Atlantic men också en hel del med andra bolag, jag hade en liten lista i min telefon med dresscodes för de flygbolag jag hade biljetter utställda på.

Blev riktigt irriterad på mig själv en gång då jag hade med mig min mamma på Virgin, där fick man inte ha träning skor på sig, hon hade ett par Salomon skor och fick inte åka med med mindre än att hon bytte, jag hade ju koll på detta men glömde bort totalt, nu fick vi ingen plats innan dagen efter i detta fallet men då hade mamma bytt skor.

British Airways hade slips och kavaj för att man skulle få flyga Första Klass på ID biljett, hade alltid med mig detta då jag flög med British Airways, lyckades aldrig dock få en ID biljett i First.....

Toppen