Senaste nytt

Dreamlinereländet för Norwegian verkar aldrig ta slut

20:45 kom så EI-LND upp i luften och är nu på väg mot Los Angeles enligt Flightradar. Strax därefter startade även EI-LNB, men den tror jag skall ferry-flygas någonstans (den verkar vara på väg mot Köpenhamn).

Passagerarna i Oslo på väg mot New York väntar förvisso på ett flygplan, men enligt Norwegians egen hemsida skall den flygningen beflygas av en 747a från Pullmantur. Troligtvis ganska långt från "The Dreamliner Experience" ;)

Va fint - för att hålla igång intercont just nu kör Norwegian alltså Hi Fly, EuroAtlantic och Pullmantur blandat med ett par egna flygningar här o där. Vilket skämt...

Passagerarna i Oslo på väg mot New York väntar förvisso på ett flygplan, men enligt Norwegians egen hemsida skall den flygningen beflygas av en 747a från Pullmantur. Troligtvis ganska långt från "The Dreamliner Experience" ;)

De är nog rätt less på "The Deamliner Experience" och glada att få flyga.

Lyckas de fylla sina plan efter all dålig press?

Det är nog delvis Boeings leveranskapacitet/pålitlighet som kan ses som ett skämt. Utom avseende EI-LNA som fortfarande inte verkar få flyga till USA då det är något DY har skapat (nästan) på egen hand.

Men visst blir det lite parodiskt när de tvingas hyra in såpass olika flygplan hela tiden, och nu närmar sig den hektiska sommarsäsongen då det inte står stora plan på backen och väntar i samma utsträckning som nu.

Det ligger ett lagförslag att det ARN kommer fram till skall vara bindande och inte som idag en rekomendation. Om det blir verklighet så kommer Norweigan och andra bolag som vägrar följa lagstiftningen att få det svårt. Mycket bra tycker iaf jag

Jag tror inte att ADR besluten generellt kommer att bli bindande.
Det vore främmande för själva iden med ARN och skulle dessutom medföra
Rättssäkerhetsproblem.
Däremot så har EU Kommissionen i sin revisionspromemoria till 261/2004
Föreslagit en ADR lösning till som komplement till
Domstolsväsendet.

Nogen der ved hvilke af Norwegians Longhaul ruter der oftest er forsinkede? Hvis man har 5 t/r pr. måned kan man samle 6.000€ / måned op i kompensation + vouchers og evt. hotelnætter. Ganske udemærket løn for en studerende....

Låter ganska dyrt i mina öron. En 747 måste ju dra typ dubbelt så mycket bränsle som en 787. Enligt mina kalkyler så pratar vi om storleksordningen 7-siffrigt belopp att hyra i en stor kärra för en transatlantisk flygning. Ovanpå det hotell, mat och kompensation till alla passagerare. Norwegian flyger med mer eller mindre permanent 2-4 inhyrda kärror. Flyter ut många miljoner om dagen från bolaget p.g.a. detta.

Last edited:
Toppen