Senaste nytt

Dreamlinereländet för Norwegian verkar aldrig ta slut

En kompis till mig skulle flugit med norwegians DY7087 igår vid 1640 från Stockholm - Los Angeles. Som det tidigare visats i tråden flyttas försening framåt mer och mer. Ny beräknad avgångstid 20.00.
Då jag själv passerade Arlanda igår när det beslutades att försena flygningen till idag, passade jag på att vara med vid service center och hjälpa min kompis och höra hur Nordic Aero hanterade händelsen.

* Ingen som helst möjlighet att bli ombokad till annat bolag. När jag frågade hur detta lågmäld linje med flygbolagets skyldighet att minimera förseningen gavs svaret att "ni kan ju alltid avboka, vill ni jag ska göra det?"

*Hotell erbjöds för de som önskade det, för de som hade bostad var instruktionen att spara kvitto.

Vouchers hade delats ut vid gate tidigare under kvällen till ett värde av 200SEK.

Nu uppgår alltså förseningen till dryga 27 timmar om man kommer iväg vid 20.00. Vad kan man begära mer utav Norwegian i detta läge förutom vouchers? Det verkar vara helt omöjligt med ombokning till annat bolag och sista möjlighet till det är med Air France via Paris nu klockan 1310.
Sjävklart kommer ett ersättningsanspråk enl 261/2004 göras efter avslutad resa.

Nu hade jag aldrig satt mig på ett Norwgian-plan till att börja med, men jag hade helt enkelt köpt mig en resa med ett annat bolag och sedan processat för att få ut ersättning från Norwegian.

* Ingen som helst möjlighet att bli ombokad till annat bolag. När jag frågade hur detta lågmäld linje med flygbolagets skyldighet att minimera förseningen gavs svaret att "ni kan ju alltid avboka, vill ni jag ska göra det?"

Nu uppgår alltså förseningen till dryga 27 timmar om man kommer iväg vid 20.00.

Tragiskt att få semestern (?) förstörd. 27 timmars försening. Vägrar omboka till annat bolag. Det är helt sanslöst bedrövligt.

Andreas, din kompis har rätt till avbokning samt full refund.
Han har rätt till 600 euro minimum och upp till ca
45000 kr om han kan visa sin skada, onödiga utgifter
Förlorade intäkter etc

Andreas, din kompis har rätt till avbokning samt full refund.
Han har rätt till 600 euro minimum och upp till ca
45000 kr om han kan visa sin skada, onödiga utgifter
Förlorade intäkter etc
Fick vi inte lära oss på annat ställe att man ALDRIG ska acceptera avbokning, för då har man avsagt sig all rätt till ersättning utöver det man betalt för ursprungsbiljetten?
Eller missförstod jag detta?

Tack för alla svar. Min kompis har bestämt sig för att göra ett försök med flighten igen vid 20.00, vi får se hur det går för henne. Vi träffades i helgen och pratade då om vilka problem som Norwegian haft med sina 787 och jag påtalade risken inför denna resa att just flyga med Norwegian på långlinje och den usla hantering av (o)normala händelser som bolaget historik utav. Är ju väldigt tråkigt att det drabbar en nära vän men under vårt Debriefing-samtal igår på Arlanda Express så kom hon själv fram till att "nu förstår jag varför biljetten var så billig". Kommer säkert bli en långdragen process sen mot Norwegian och jag har själv lovat att hjälpa henne med ärendet. Fortsättning följer i EU261/2004-tråden. Återigen, tack för tips och stöttning!

Tack för alla svar. Min kompis har bestämt sig för att göra ett försök med flighten igen vid 20.00, vi får se hur det går för henne. Vi träffades i helgen och pratade då om vilka problem som Norwegian haft med sina 787 och jag påtalade risken inför denna resa att just flyga med Norwegian på långlinje och den usla hantering av (o)normala händelser som bolaget historik utav. Är ju väldigt tråkigt att det drabbar en nära vän men under vårt Debriefing-samtal igår på Arlanda Express så kom hon själv fram till att "nu förstår jag varför biljetten var så billig". Kommer säkert bli en långdragen process sen mot Norwegian och jag har själv lovat att hjälpa henne med ärendet. Fortsättning följer i EU261/2004-tråden. Återigen, tack för tips och stöttning!

Tycker starkt att det kvittar om biljetten kostat 1000kr eller 10 000kr. Bolagen säljer en egen produkt, lagstiftningen påverkas inte av biljettpriset. Rätten till kompensation kommer aldrig gå vid vilket flygbolag du använder, snarare hur sunken deras moral är.

Toppen