iRobert
Medlem
Tycker SAS ger Norwegian rätt många kängor på deras Twitter-konto.
Instagram likaså.
Tycker SAS ger Norwegian rätt många kängor på deras Twitter-konto.
Jag önskar ju, på något sätt, att alla problem skulle straffa bolaget i längden. En negativ spillover på deras varumärke för kortflygningar vore inte heller orlimligt...
Så kan det ju bli. Det ska bli mycket spännande att se vad domstolen kommer fram till. Det kan komma att stå Norwegian dyrt.
Kommer varumärket (ekonomi indirekt) eller förseningsanspårken (ekonomi direkt) slå mot Norwegian först? I fallet Ryanair verkar ju varumärket vara "bullet proof", men i version 1 av Jetblue (som i mångt o mycket liknar Norwegian) syndes det att det går att misslyckas...
Man kan komma undan med att vara ett svin så länge som man inte behöver svina sig för ofta. T.ex. Ryan Air och Norwegian short haul strandsätter ju inte resenärer tillräckligt ofta för att det ska bli annat en enstaka nyhetsartiklar som få läser och och dessutom snart glömmer bort.
Norwegian long haul däremot spelar ett högt spel nu. Så snart omfattningen av dessa problem blir så stora att det börjar bildas "ringar på vattnet" runt nyhetsartiklarna som skrivs kommer folk att matas med så mycket negativ information kopplat till Norwegian att man riskerar att på allvar skita ner sitt varumärke.
Kommer varumärket (ekonomi indirekt) eller förseningsanspårken (ekonomi direkt) slå mot Norwegian först? I fallet Ryanair verkar ju varumärket vara "bullet proof", men i version 1 av Jetblue (som i mångt o mycket liknar Norwegian) syndes det att det går att misslyckas...
Man kan komma undan med att vara ett svin så länge som man inte behöver svina sig för ofta. T.ex. Ryan Air och Norwegian short haul strandsätter ju inte resenärer tillräckligt ofta för att det ska bli annat en enstaka nyhetsartiklar som få läser och och dessutom snart glömmer bort.
Norwegian long haul däremot spelar ett högt spel nu. Så snart omfattningen av dessa problem blir så stora att det börjar bildas "ringar på vattnet" runt nyhetsartiklarna som skrivs kommer folk att matas med så mycket negativ information kopplat till Norwegian att man riskerar att på allvar skita ner sitt varumärke.
Ja, på något sätt straffar ju ersättnings-reglerna lågkostnadsbolagen hårdare.
Ersättningsanspråken är ju statiskt satta, och tar inte hänsyn till att intäktsbasen är mycket lägre för lågkostnadsbolagen (även rimligt).
Självklart är det ju marginalerna som är intressanta, men inte sällan är det ju än mindre för bolag som tjänar pengar på volymförsäljning (undantaget SAS mfl, med höga kostnader).
Någon som koll på Norwegians soliditiet, och kanske även djupet på Kjos fickor? Hur mycket kapital kan han stoppa in, kortsiktigt. Något säger mig att han puttar in kapital tills det tar stopp - Norwegian är hans livsverk.
Att han beställer flygplan för 50x omsättningen känns som ett tecken på det...
Kommer varumärket (ekonomi indirekt) eller förseningsanspårken (ekonomi direkt) slå mot Norwegian först? I fallet Ryanair verkar ju varumärket vara "bullet proof", men i version 1 av Jetblue (som i mångt o mycket liknar Norwegian) syndes det att det går att misslyckas...
Norwegian Air Shuttle ASA - Lysaker - Se Regnskap, Roller og mer
Behöver inte skämmas för sig.
Men om allt ligger i detta bolag är svårt att säga. Man brukar på Kjos nivå vara duktig på kreativa finansiella lösningar![]()
Skulle gissa att han stoppat long haul i ett eget bolag så det är lätt att fimpa om det går åt skogen...