Senaste nytt

Dreamlinereländet för Norwegian verkar aldrig ta slut

När det gäller kortdistansflyg, ja. De flesta bolag har betydligt svårare att snabbt ersätta långdistansflyg (i synnerhet under sommaren). Även BA och LH med deras (i sammanhanget) gigantiska flottor har svårt med sista minuten-ersättningar. (Men skickar däremot passagerare andra vägar för att de skall nå sitt slutmål)

DY har förvisso svårt för detta även på kortdistans eftersom de nyttjar sina flottor så hårt.

Åkte med KLM till Bombay. På AMS i gaten får vi besked på att planet är kaputt. Ny 747 vid gate redo för boarding på mindre än 60 min. Det var rätt imponerande.

Dom får väl hyra in Corsairs Jumbo, den tar ju fler pax (568 st) än de flesta Airbus 380. :)

Jag vet inte hur det är för Corsairs Boeing 747 men ANAs gamla Boeing 747-400D hade 569 stolar däremot flight range var max 3.830 km (ca 2.068 miles = ungefär som Stockholm - Tel Aviv).

Jag vet inte hur det är för Corsairs Boeing 747 men ANAs gamla Boeing 747-400D hade 569 stolar däremot flight range var max 3.830 km (ca 2.068 miles = ungefär som Stockholm - Tel Aviv).

För några år sedan så använde Fritte denna mestadels från Stockholm och Köpenhamn, men också från några landsortsflygplatser (ex. vis Luleå) till att flyga semesterfirare till Thailand...

Jag har själv också sett en av dom på St. Maarten, tror nästan dom har (haft?) en egen reguljärlinje Orly - St. Maarten.

Last edited:
Nu är det någon som gråter ut i Radio Stockholm, han säger att de betalat 11000 t/r per person till LAX. Avfärden skulle ha varit i måndags, ännu har de inte kommit iväg. Man kan inte annat än häpna, vet inte folk vilken produkt de köper? Jag tycker inte synd om folk, man måste ju veta vilka det är man flyger med och vad de erbjuder för lösningar vid förseningar och problem.

Nu är det någon som gråter ut i Radio Stockholm, han säger att de betalat 11000 t/r per person till LAX. Avfärden skulle ha varit i måndags, ännu har de inte kommit iväg. Man kan inte annat än häpna, vet inte folk vilken produkt de köper? Jag tycker inte synd om folk, man måste ju veta vilka det är man flyger med och vad de erbjuder för lösningar vid förseningar och problem.
Man skulle næsten fortælle ham at han med lidt held kunne have fløjet SAS Business vha. Optiontown til samme pris. På den anden side får han jo "the dreamliner experience" for fuld udblæsning lige nu...

Man kan komma undan med att vara ett svin så länge som man inte behöver svina sig för ofta. T.ex. Ryan Air och Norwegian short haul strandsätter ju inte resenärer tillräckligt ofta för att det ska bli annat en enstaka nyhetsartiklar som få läser och och dessutom snart glömmer bort.

Norwegian long haul däremot spelar ett högt spel nu. Så snart omfattningen av dessa problem blir så stora att det börjar bildas "ringar på vattnet" runt nyhetsartiklarna som skrivs kommer folk att matas med så mycket negativ information kopplat till Norwegian att man riskerar att på allvar skita ner sitt varumärke.

Håller med om det sagda. Skrev väl tidigare att köra LCC på short haul funkar väl bra i och med att man aldrig ligger ute och har tid att göra det som ska göras under natten. Vilket antagligen innebär att man slipper dominoeffekter. Däremot har det väl visat sig att det är svårare att köra LCC på long haul. Mr O'Leary har väl nu och då under 6-7 års tid snackat om att börja köra long haul, men av någon anledning inte gjort det. Jag misstänker att om han hade kunnat räkna hem det hade vi sett Ryan Air på long haul för flera år sedan. Men nu verkar Ryan Air besitta kunskap som gör att man inte börjat med long haul, men Norwegian verkar ha gjort en annan kalkyl:rolleyes:

Det är som sagt risky busniess Norwegian håller på med nu. Inom marknadsföringen brukar man väl säga att den som har en negativ upplevelse berättar det vidare för åtminstone 10 personer.

Stämmer detta att personen ifråga har betalat 11 000 kr för en flight till LAX borde personen i fråga få pris för "En av årets mest omedvetna resenärer", i synnerhet om det är en ekonomibiljett. Även om det är deras sk "premium economy" och resan är bokad i hyfsad tid så är det en bragd att betala 11 000 kr med DY:rolleyes:

Toppen