Dr. Miles
Expert
Ikväll var det min tyska språkkurs. Det är väldigt svårt för mig att förstå i vilken situation använder jag zu (+zur, zum), nach, in osv. 
Efter kursen noterade jag att en kurs efter oss var språkkurs på svenska.
För skojs skull kollade jag kursen med lärarens tillåtelse.
Det var bara äldre tyskar över 50 år som deltog kursen. Jag frågade om de hade stugor i Sverige men så var det inte fallet. Vissa av dem hade svenska vänner men annars var de rent intresserade att lära sig svenska.
Dagens kurs var om vädersträck och semester.
I kursboken använde de lite udda ortnamn som Lycksele, Malmberget, Arvidsjaur, Vilhelmina osv.
"Gällivare ligger ...... om Malmberget" var en av de frågorna.
De deltagarna verkade ha svårighet att uttala "där". De uttalade ordet som "der" på tyska.
Det påminde mig om den tiden när jag började lära mig på svenska. Det var inte heller lätt att lära mig alla udda uttal som jag aldrig hört innan jag kom till Sverige.
Efter kursen noterade jag att en kurs efter oss var språkkurs på svenska.
För skojs skull kollade jag kursen med lärarens tillåtelse.
Det var bara äldre tyskar över 50 år som deltog kursen. Jag frågade om de hade stugor i Sverige men så var det inte fallet. Vissa av dem hade svenska vänner men annars var de rent intresserade att lära sig svenska.
Dagens kurs var om vädersträck och semester.
I kursboken använde de lite udda ortnamn som Lycksele, Malmberget, Arvidsjaur, Vilhelmina osv.
"Gällivare ligger ...... om Malmberget" var en av de frågorna.
De deltagarna verkade ha svårighet att uttala "där". De uttalade ordet som "der" på tyska.
Det påminde mig om den tiden när jag började lära mig på svenska. Det var inte heller lätt att lära mig alla udda uttal som jag aldrig hört innan jag kom till Sverige.