Senaste nytt

Drömresemål, ännu ej besökta

Cook Island börjar bli ett måste ju mer jag läser. Runt världen med OW eller *A är annars den ultimata resan för mig, problemet är att man vill ju ha ett några månader på sig. Då tar man sig i princip till alla resmål.

Jag jobbar på att se världens sju underverk, om en månad har jag bara tre kvar.....

Världens sju nya underverk - Wikipedia

Utmärkt ide. Jag besteg kinesiska muren från utsidan förra året. Det var intressant.

Bra, det är ett fint mål med sådana resor! Menar du de sju traditionella underverken eller de sju nya?

Av de traditonella så finns bara pyramiderna kvar. Jag har fundrat på att hålla en uppdaterad lista över vilka platser som jag själv rankar som top 7, men det är jättesvårt. Jag kan t.ex titta på fontänen utanför Bellagio i Las Vegas i timmar...

Ni kan kombinera befintlig deals + bonusresa med United miles ifall ni vill åka till Cook Island eller andra delar av Söderhavsöarna.

[Business class] Istanbul-Manila/Singapore/KL T/R, Saudi Arabian Airlines, 7.900 SEK inkl. skatter

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

http://www.businessclass.se/star-al...ness-class-20-000-united-miles-per-enkel.html

Bonuresa mellan Sydostasien - Cook Islands i Business class med United Mileage Plus kostar 25.000 UA miles per enkelresa.
Screenshot20120825_1.jpg

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Köp United miles när det kommer rea nästa gång så blir din drömresa inte så dyrt än man tidigare trott. :D

Last edited:
Bra uppslag till en tråd. Har bockat av bl a Hawai, pyramiderna, Komodo, Bali och Flores. Men för att göra det lite mera utmanande kör jag tre kategorier: Världen, Europa och Sverige (kanske inte kan prata om drömresmål när det gäller de två sistnämnda, utan vore kul att besöka). Sedan hör jag ju till dem som tycker att en resa kan vara målet i sig, så det blir några sådana:D

Världen, finns mycket, men högt på listan ligger: Angor Wat, Påskön, någon Söderhavsö med NZ, Chile från söder till norr med tåg, Lhasa (med tåg från Chengdu), Petra, Ayers Rock m m, m m

Europa (det var svårare): Färöarna, någon kanalö där man kan se tidvattnet, Island runt.

Sverige: Funäsdalen, i mars. Eftersom jag är en hängiven längdåkare skulle jag vilja testa deras spårsystem i strålande solsken och vindstilla. Gotska sandön, för den ligger där den ligger. Är väl också det närmaste man kan komma en Söderhavsö i Sverige:D

Nu börjar vi snacka intressant tråd. Landets mest erfarna och medvetna resenärer listar sina drömresmål! Är inte överraskad över det faktum att ett antal destinationer redan hunnit bli frekventa.

Kan presentera mig som en geografik samlare. Allt startade den 1 november 1991 när jag fick mitt körkort. Alla länder i Europa skulle besökas. Det har varit svettigt eftersom det stundtals tillkommit länder i högre takt än vad jag hunnit beta av. Men - i det geografiska Europa kvarstår nu Ryssland, Vitryssland, Island och Malta. Eftersom jag lever efter min egna policy att icke besöka länder med visumkrav ligger både Ryssland och Vitryssland på on hold-listan. Vare sig Island eller Malta kvalar in i kategorin drömresmål - men jag drar gärna nytta av möjligheter framöver. Island lär ju bli på väg till nordamerika någon gång.

Mardrömsresmål kan avslöjas. Har besökt Transnistrien. Ett land som inte finns - men som ändock existerar med egen valuta, egna nummerskyltar, egen polis etc etc. En ytterst obehaglig upplevelse som kanske kan publiceras framöver någon gång.

Har även krånglat in tillräckligt stor del av kroppshyddan i Athos för att själv vilja påstå att jag varit där. Vatikanstaten och de andra mikronationerna är naturligtvis avklarade liksom Svalbard och Åland.

I Europa finns dock några fler platser som börjat bli drömresmål. Georgien - med en pytteliten del i vad som kan anses vara i det geografiska Europa. Rider Estonian Air ut sin strulstorm kommer jag dit i höst. Kanalöarna. Färöarna. Men - dessa förbli ännu lätta drömresmål.

På andra sidan atlantan pågår ett liknande samlande. Stater i USA och provinser i Kanada. Kvarstår en handfull stater. Efter nåsta roadtrip återstår Hawaii och Louisiana i USA och ett knippe småprovinser i östra Kanada. Och - här kommer drömresmål nummer ett - Nunavut, Kanada. En provins man i dagsläget inte kan ta sig till med bil.

På väg till nordamerika passerar man ofta ett annat drömresmål - Grönland. Under tonåren jobbade en god väns mor som helikopterpilot där. De romantiska resdrömmarna har sitt ursprung därifrån...

Några klick söderut från nordamerika ligger Guatemala. Där ligger Tikal. En an två ännu icke besökta Star Wars locations. Tikal är ett drömresmål.

På den afrikanska kontinenten ligger ett ytterst lätt drömresmål. Det är den andra av de två icke besökta filmlocation-platserna. Tunisien med miljön för Tatooine. Kommer bockas av medelst familjecharter framöver. :/

Längst ner på den här listan hamnar det som är det absoluta drömresmålet. Roadtrip i Japan. Planer smids.

Så - här är min lista;
- Nuvavut, Kanada
- Tikal, Guatemala
- Matma, Tunisia
- Flygbasen vid Thule, Grönland
- Färöarna
- Japan

Last edited:
Det syntes att du gillade denna tråd Eric, det märktes vilken glöd du skrev detta med. Jag blev både glad och äventyrslysten efter detta :)

Själv är jag en ö människa (till skillnad från A personligheter :)). Gärna lite kargt. Påskön och Falklandsöarna har en intressant historia. Frågan är hur man tar sig dit.

Bland tidigare avklarade öar finns; Cook islands, Fiji, Hawai, många Västidinidska öar samt Bermuda och Azorerna. I Europa, Island, Kanarieholmarna och ett antal öar i Medelhavet både i Turkiet och Grekland samt Balearerna, Malta och Cypern. Nu i sommar har Svalbard prickats av)

Jag är inte så mycket för värme; klär hellre på mig än av mig; så så mycket söderhavsöar blir det inte. Det finns massor av ställen jag vill åka till, men en kort lista i ingen särskild ordning:

- Kyoto

- Öknar och canyons i Nevada och Arizona (ett undantag vad gäller varma platser)

- Nya Zeelands sydö

- Svalbard

- Scott-Amundsen-basen

- Vancouver med omgivningar

- Krugerparken

- Nepal

- Perth

Mina drömresor går i princip uteslutande till resmål där dykningen hägrar, har dock varit lyckligt lottad nog att ha kunnat bocka av flera. Chuuk och Raja Ampat tillhör väl de resor som haft allra krångligast flygrutt. Flyga inrikes i Indonesien kan vara ett äventyr, särskilt om man ska till metropoler som Sorong :rolleyes: Två drömresor som återstår är Galapagos och kallvattensdykning i Antarktis.

Edit: Ser nu att AHO vill till Irian Jaya, ingen som är på en businessclass.se-tripp dit om han hittar en deal till Sorong/Wamena/Jayapura? :) Är dock osäker på vad regionen har att erbjuda om man inte vill åt dykningen i Raja Ampat...

Last edited:
Själv är jag en ö människa (till skillnad från A personligheter ). Gärna lite kargt. Påskön och Falklandsöarna har en intressant historia. Frågan är hur man tar sig dit.

"No man is an Iland, intire of it selfe; every man is a peece of the Continent, a part of the maine"
John Donne 1624 Meditation XVII

Last edited:
Toppen