Jo jag har bott ett år i Torino och gift in mig i en italiensk släkt så ett andra boende i just Italien känns rätt. Ventimiglia fastnade jag aldrig för även om jag upplevde det som mysigare än Sanremo. Jag har däremot fastnat lite för Levanto som har goda tågförbindelser både till Milano för förbindelse till Sverige, men även La Spezia och byarna i Cinque Terre samt Genova ligger väldigt bekvämt med tåg.
Jag har en bekant som har en lägenhet i Malcesine vid Gardasjön och där är det väldigt trevligt, men jag har fått för mig att jag hellre vill ha något vid havet (även om dolomiterna, vinerna i Trentino-Alto Adige och närheten till släkten lockar med Garda)
Som sagt svårt att komma fram till vad man prioriterar mest och vad man är beredd att offra för att komma rätt i pris.
Intressant! Då har du närmre till Italiensk pass än jag numer (som förlorat rätten, och sedan inte gift mig med en Italienska)

Som du skriver så är ju känslan viktig (som du inte fick för Ventimiglia) och då spelar det ingen roll om alla praktiska "krav" uppfyllts..
Jag hade en nära vän (tyvärr inte längre med oss) från Levanto; mycket fint!
Jag velar också lite kring fördelar/nackdelar som olika platser innebär. Den enorma variation som gör det Italienska landskapet fantastiskt utgör här
mycket huvudbry.
Skulle jag drivas av det helt känslostyrda så skulle jag välja att bo i centrala Bergamo, men som semesterboende är det inte perfekt för varken min sambo eller barn som vill bada. Tryckande hetta under sommaren, som gör att man vill undfly staden till sjö eller alper.
Skulle jag bara gå på de vackraste av platser så tycker jag fortsatt Cinque Terre (oavsett turister eller ej). Sambon föredrar Garda och/eller Como av samma anledningar, med favorisering av sötvatten.
Så mina tankar just nu är alltså inget annat än kompromisser, och när det handlar om just sådana vet man ju att vissa besvikelser kommer infinna sig. Kanske skulle vi behöva hyra bostäder på givna platser, under någon månad, för att kunna avgöra vilken kompromiss som inte kommer innebära alltför mycket ånger.
OM detta "test" inte är möjligt så tror jag kanske att det blir
Endine Gaiano. Jag får 25min bil (40min buss) till Bergamo, barn får badmöjligheter, sambon får miljön som alpsjöar innebär, och både flygplats och Milano nås inom en timme utan byten. Skidbacke finns om lusten uppstår, men även om boendet bara upplåtes sommartid så är det fullgott.
Jag VET att detta boende kanske dras med allra flest kompromisser, men det är samtidigt det alternativ som inte helt frångår någon av önskningarna.
Sist men inte minst är det ett val som är så billigt att ett felval inte skulle vara hela världen. Att kunna köpa boendet utan behov av banklån (som är lite mer komplicerat för den Italienska fastighetsmarknaden) känns som mitt grundkrav. Dels räds jag, som konsult, för att ha stora lån (utomlands) men sedan känner jag att den Italienska fastighetsmarknanden måste spricka någon gång. Den kan inte vara helt immun, såsom det verkat i 15år...