Själv har jag i många år i olika grader funderat på ett boende i Italien. Förutom att jag betraktar mig själv som nästintill halvitalienare ser jag fördelar som god mat, bra förbindelser, kort restid, många platser med fint klimat stora delar av året och ett ok prisläge på allt utom (i stort sett) själva boendet.
Det jag har svårt för är att komma fram till något som uppfyller alla önskemål utan att dra iväg i pris. Skidåkning är inte ett högt rankat krav även om det inte är en nackdel. Men följande ligger högt på listan:
- närheten till hav/bad
- hyfsat utbud av restauranger och service
- natur, vandring, kanske en liten köksträdgård
- stor fördel om man kan ta sig till platsen direkt från större flygplats (Milano, Rom) med tåg och slipper hyrbil. Jag tänker mig att ett enklare transportmedel på plats är lämpligt
- gärna tillgång till pool
Jag har därför nosat på Ligurien och specifikt Cinque Terre, men då sticker priset iväg. Jag har länge väntat på en kollaps av fastighetsmarknaden i Italien men den har än så länge uteblivit. Med tanke på italiens bisarrt kostsamma pensionssystem i kombination med ett stort privat fastighetsägande drömmer jag om en dramatisk försämring av pensionerna som leder till ett överutbud av fastigheter. Kanske tålamod lönar sig...
Välkommen till den Italienska gemenskapen

Tåg- eller bussanslutning är nästan ett måste för mig då jag inte önskar ha en bil på plats. Funderar på lägenhet eller radhus, och då innebär bilägande en extra kostnad. Finns några fåtalet städer, som t.e.x. Campione d'Italia, som erbjuder gratis parkering, men det kommer med 1,5x huspriserna.
Har också kommit fram till att boende med anslutning från Rom, Nice, Milano, Pisa eller Bergamo är smidigast. Allra smidigast är egentligen Milano och Bergamo, då de erbjuder direktflyg året runt. I Ryanairs linda, då Italien var ett verkligt charter-resemål, fanns t.e.x. Rimini hela vägen mellan Maj och Oktober....det var tider det (även om man inte skulle stanna där).
Jag ÄLSKAR Ligurien, och förstår dig till fullo. Var där senast i Juli förra året, för 10:e gången (som jag har i minnet, kanske fler när jag var barn). Med anslutning till både Pisa och Bologna är det en av de bättre regionerna rent kommunikationsmässigt.
Kanske skulle också Ventimiglia också passa dig? Smidig anslutning till/från Nice Airport, 25.000 invånare (så bra med restauranger och affärer), fina stränder, vandringsmöjligheter och direkttåg till skidbacke är möjligt (Limone Piemonte). Priserna är något lägre, men inte lågt, iom ett större utbud.
I övrigt finns ju direkttåg till Lago Maggiore från Malpensa flygplats, och från Orio Al Serio (som iofs också snart ska få tåg) går Flixbus till både Como och Garda-sjön.
Hav eller eller sjö är ju en lite polariserande fråga. Är faktiskt min sambo, trots uppväxt i Göteborg, som driver på för att det ska bli sjö i vårt fall.
Så värst billigt kommer man nog inte undan i norra halvan av Italien, om man ska ha bra anslutningar. Det handlar isf om de mindre sjöarna i Lombardiet, eller den enda sjön i Umbrien (bor en del svenskar där vet jag).
Lycka till med sökandet, och hoppas det blir något av med drömmandet!