Bästa medlemmar!
Stort tack för ert engagemang. Tyvärr är det en del som blir "lost in translation" ibland mellan norska och svenska. "Two great nations divided by a common language".
Jag vill bara framföra att vi som är engagerade bakom kulisserna i olika roller kommer tillsammans med Jason inom kort presentera en korrekt bild av nästa generation av Businessclass. Utmaningen på kort sikt är en akut tidsbrist eftersom vi alla har annan huvudsysselsättning. Men, det sker ett antal spännande diskussioner i bakkant som vi hoppas inom kort kunna presentera.
Jag vill påminna alla att Businessclass.se är mer än bara forumet. Ungefär 90% av de unika besökare på Businessclass.se är inte engagerade som ni är i forumet. Många av dessa söker inspiration och vill kanske inte grotta ner sig i optimala rutter för EuroBonus, eller vilket kreditkort man skall ha. Den här typ av "content" är inriktat mot den läsaren.
Utmaningen när en sajt som Businessclass växer är att spridningen mellan intressen och kompetens ökar. Så diskussionerna framöver handlar om hur Businessclass båda kan engagera alla som älskar poäng och dyl (läs forumet), men också de som söker inspiration eller aspirerar till nytänk inom resor (läs "Content"). Utöver vi som modererar, finns det några nyckelpersoner till som är engagerade i frågan.
Jag vill be er som fantastiska medlemmar om två tjänster:
1. Ha lite tålamod. Saker kommer att förändras. Vissa saker kommer några tycka om, andra inte. Men det går nog inte över tid att göra alla 100% nöjda när Businessclass växer.
2. Kom ihåg att det inte finns någon gratis lunch. Någon måste betala. Vi är superengagerade i ett forum, men det är inte gratis att driva en sajt som Businessclass. Det krävs inte en magistergrad i företagsekonomi att förstå detta. Så olika intäktsströmmar måste skapas för att VI som är medlemmar har en plats att mötas online om ett ämne vi tycker om. Själva artikeln i sig själv är nog inte intäktsbringande, men den passar mer för de som söker inspiration och inte rävarna på forumet.
Ge oss lite tid, ha lite tålamod.
MVH,
Hans/Senator i rollen som moderator
Om denna diskussion passar bättre i en egen tråd, får gärna moderatorgänget bryta ut dessa inlägg.
Tack
@Senator för att du går in och förklarar! Jag är mycket väl medveten om att det finns en kostnad att driva forumet - och att sidan drivs av annonser som i sin tur kräver trafik. Och forumets framtid bygger även på att nya medlemmar kommer in i takt med att andra lämnar eller tar en paus - eftersom engagemanget beror mycket på hur livet i övrigt ser ut. Att sidan utvecklas tror jag är nyttigt, för utveckling är sällan något dåligt.
Det du kallar för "content" var även för mig det som gjorde att jag hittade till sidan. Reportagen och nyhetsartiklarna från i huvudsak
@Jacob skapade intresse. När jag försökte mha Google finna information om nya flyglinjer, ombyggnationer av flygplatser, hotellrecensioner eller annan reserelaterad information, var ofta svaret en artikel från eller en nyhet på BusinessClass.se. Fann jag en review var den sakligt skriven och berättade både det positiva och vad som kunde utvecklas. Att dessa vara intressanta och objektiva var viktigt för att fånga mitt intresse. I början kunde jag uppleva att recensionerna var för kortfattade, men har insett att det var dess styrka. Det stod aldrig något inte hade en funktion. Det var inte massa glättig yta, utan en recension tog upp det som är relevant för en frekvent resenär.
Det jag tycker är lite märkligt är att någonting håller på att hända. Kanske försämras? Kanske förbättras? Vad vet jag?
För i dagsläget är det tyst.
Det vi, som medlemmar, får veta är att någon kommer att hända. Vi inser en dag att
@Jacob och
@Martin Björnström har slutat.
Hade jag varit i
@Jason BusinessClass (
@dashboard ?) (ledningens?) kläder hade jag skrivit en tråd på forumet, för att ge den informationen som finns. Nu märker vi endast när det kommer en glättig osaklig artikel, att det är en förändring på gång. Då sprider sig oron. Det behöver inte vara så mycket information som ges. Det viktiga är att det ger en känsla av att vi får vara delaktiga och inte är åsidosatta. Just nu tror jag att många är fundersamma över vad som skall hända. Om forumet är bara 10% av besökarna, så det spelar det kanske ändå ingen roll hur det utvecklas? Kommunikation och upplevd delaktighet är nyckeln till att lyckas med alla förändringar.
Det jag främst blir upprörd över är att önskas ovärd - "be elsewhere" av ledningen. Om ledningen för BusinessClass.se långsiktigt vill se en form för BusinessClass.se utan dagen forum, kanske det är dags att öppna för en diskussion om det. Då tror jag att "problemet" kommer att lösa sig självt. Om det inte är framtidsplanen är det återigen saklig kommunikation, där det finns en förståelse för medlemmarnas oro som är en väg till framgång!