Senaste nytt

Diverse frågor kring Lufthansa First

har några funderingar kring hur jag skall tänka vid bokning i april 2016. Jag tänkte överraska min kära mamma på sin födelsedag med en resa i F. Det jag tänker mig är ARN-FRA (MUC) -IAD (eventuellt NYC) helst med 747-8. Naturligtvis öppen för andra förslag och idéer, men att bocka av biltransfer och 747 vore roligt. Men här är min fråga. Under de två första veckorna i april 2016 har jag svårt att hitta en lång layover i FRA, hittar bara 1-2h varianter med First Saver. Tyvärr är inte miles upgrade ett alternativ. Är det något uppenbart fel i min tankegång, eller beror det på hur långt i förväg bokningen skall göras. Tacksam för input och idéer!
Hej Fredrik,
Den här borde ju funka, dock brukar LH809 strula då man vill ha A-klass (förmodligen married segments, @Senator kanske har bättre koll). Brukar gå att få till första SAS-kärran vid bokning av A-klass men då blir det ju inte pick-up i FRA. Har du prövatatt ringa Lufthansa?
image.jpg

Mitt råd är också att ringa. Det bör gå, ITA finner mängder med alternativ men Lufthansa.com är inte lika hjälpsam.

Hej Fredrik,
Den här borde ju funka, dock brukar LH809 strula då man vill ha A-klass (förmodligen married segments, @Senator kanske har bättre koll). Brukar gå att få till första SAS-kärran vid bokning av A-klass men då blir det ju inte pick-up i FRA. Har du prövatatt ringa Lufthansa?
Visa bifogad bild 39882
Såg att jag slarvläste när du ville åka men det finns många möjligheter i början av april också tex 4-17 med samma routing. Har som sagt bara snabbkollat, går säkert att optimera.

Tack för era råd! @FCTs råd om ITA kan vara det som strulade, jag brukar kolla där men inte denna gången. har inte ringt LH än, tänkte försöka själv först, men det gick ju sådär...;) Kom dock på en annan fråga - hur är reglerna vid FCT vid ankomst. Visst är det så att FCT på hemväg är "onödigt" då transfer inte funkar, då är väl FCL bättre?

Tack för era råd! @FCTs råd om ITA kan vara det som strulade, jag brukar kolla där men inte denna gången. har inte ringt LH än, tänkte försöka själv först, men det gick ju sådär...;) Kom dock på en annan fråga - hur är reglerna vid FCT vid ankomst. Visst är det så att FCT på hemväg är "onödigt" då transfer inte funkar, då är väl FCL bättre?
Inofficiellt får du komma in på FCT om din flight vidare är LH/LX-metall, men jag skulle inte orka gå dit då servicen i FCL är likvärdig. Jag tycker personligen att tranfser i MUC är smidigare än i FRA.

Du får komma in i FCT så länge avresan är med Lufthansa Group Carriers, det behöver inte bara vara med Lufthansa eller LX, fungerar med OS också. Osäker hur det är med LOT, Croatia, Adria, Brussels och Air Dolomiti.

Bästa på returen är att gå till FCL B, då får du bil till planet och utsikt över plattan.

PS.
Har jag ankomst Z och avgång A på en retur och connection under två timmar så skulle jag stanna i FCL A, annars ta mig till någon av FCL B eller FCT. Det är alltid trevligt att åka bil till planet, man kan aldrig få för mycket av det goda. :)

Har nu bokat min första F till Chicago med 747-8. Vilken plats är bäst i F-kabinen om jag reser ensam?

Undrar även om någon rutinerad F:are vet vilken bokningsllass man ska ha på flyget Sverige-Frankfurt om man bokar F-resan med EuroBonus poäng?

Har nu bokat min första F till Chicago med 747-8. Vilken plats är bäst i F-kabinen om jag reser ensam?

Undrar även om någon rutinerad F:are vet vilken bokningsllass man ska ha på flyget Sverige-Frankfurt om man bokar F-resan med EuroBonus poäng?
Till FRA bokas flyget som C-award som är bokningsklass I.

Jag skulle tagit 1A eller 1K. Avskilt och fint. :)

Toppen