Senaste nytt

Diverse frågor kring Lufthansa First

Om Du köper en LH A fare bokas C sträckan ARN-FRA eller ARN-MUC i J och F-sträckan i fare basis A. För J fares gäller bokningsgarantin, därför kommer man åt anslutningarna från och till ARN.
Ja så har det varit länge. På samma vis bokas anslutningar till G från Skandinavien i Y för att garantera plats på feedern.

Några tips:
Köp aldrig LH F bara till Houston. Väldigt dyrt, typ +50tkr medan SFO ligger på 32 tkr
Lufthansa har någon bokningsgaranti för SEN och HON. Min resa som börjar på onsdag hade Married Segments som gick att lösa med någon form av SEN platsgaranti så jag åker ARN-MUC-FRA-JFK. Gick ej att boka online för min del
Houston (IAH) verkar ha mycket beläggning i First. När jag tittar på det Jonas vill ha så säger ARN-FRA-IAH A0, medan FRA-IAH A3. Så skall se om det går att komma runt detta ;)

Lärde mig detta nyss. Aldrig gjort någonting galet som det här, jag bokade just en 31kSEK A resa. Det blir dock MUC och a330 samt a346 till FRA. Sskulle jag välja IAH med A380 kabin ellet 748i flera alternativ JFK DEN IAD mm. då gick priset upp men
Mitt tips är open-jaw: om jag routade via IAH så gick priset upp över 50tkr, men om jag valde open-jaw till närliggande stad, då sjönk priset ner till 31tkr!
Edit: väljer man FRA-IAH på A380 blir priset 60tkr men väljer man FRA-IAH-TPA t.ex. Då sjunker priset rejält. Not bad

För några år sedan var Lufthansa väldigt generösa med att godkänna väntelistningar från Y(valfri fare bucket) till C(Z). Tror samma gällde från C(valfri fare bucket) till F(A).

@Senator är det en officiell eller inofficiell förmån numera?

Det kan vara så att jag blandar ihop lite men jag skulle ha ARN-MUC-FRA-JFK så blev det en tysk ekvivalent av "Das Computer hat nein gesagt". Då trollade den mycket kompetenta kvinnan på LH Firstlinjen i Tyskland med knäna och hävda att hon pressade in mig via SEN garantin på det som var married segments ARN--MUC-FRA-JFK. Jag tyckte hon sa att det gick på grund av SEN status.

Det var en intressant övning med ExpertFlyer där min exakta rutt med de flygningar jag önskade visade A0, medan ARN-FRA-JFK samt MUC-FRA-JFK visade A5. Samma med FRA-JFK.

Jag hade tänkt boka via UA, men då vet jag inte om LHs eller LXs operating PNR ger gratis transport. Sedan har vi risken med LX tramset i LX F ZRH.

Dock jag har bestämt att min nästa resa på något sätt skall gå via VIE och GVA så jag kan testa HON/FCL faciliteterna där Blir möjligtvis en MCO till under hösten

Lärde mig detta nyss. Aldrig gjort någonting galet som det här, jag bokade just en 31kSEK A resa. Det blir dock MUC och a330 samt a346 till FRA. Sskulle jag välja IAH med A380 kabin ellet 748i flera alternativ JFK DEN IAD mm. då gick priset upp men
Mitt tips är open-jaw: om jag routade via IAH så gick priset upp över 50tkr, men om jag valde open-jaw till närliggande stad, då sjönk priset ner till 31tkr!
Enjoy!

Om Du köper en LH A fare bokas C sträckan ARN-FRA eller ARN-MUC i J och F-sträckan i fare basis A. För J fares gäller bokningsgarantin, därför kommer man åt anslutningarna från och till ARN.

Bara så att jag förstår, man måste vara SEN eller HON för att få bokningsklass J på europasträckan och därmed slippa Merried Segment?

Bara så att jag förstår, man måste vara SEN eller HON för att få bokningsklass J på europasträckan och därmed slippa Merried Segment?
Nej alla feeders inom Europa bokas i J när man köper en biljett i förstaklass på Lufthansa eller Swiss, oavsett status.

Den bokningsgarantin som vi diskuterar är att SEN har garanterad plats (48 h) och HON (24 h) innan avgång om man har en biljett i J.

Last edited:
@Jonas Larsson lite goda och dåliga nyheter...

A380 via Houston går det nog att fråga Lufthansa First linjen i Tyskland att ordna. Antingen tar du fakiren ner eller åker kvällen innan. Men, United från Houston till San Fran är 0 i "A" så det blir en himla lång resa:
UA 1541 0 IAH SFO
09/12/15 5:48 PM 09/12/15 7:52 PM 753
100% / 0m F2 C2 A0 D0 Z0 P0 Y9 B9 M9 E9 U9 H9 Q7 V3 W0 S0 T0 L0 K0 G0 N0

UA 1427 0 IAH SFO
09/12/15 9:20 PM 09/12/15 11:28 PM 739
NA / NA F9 C9 A9 D9 Z9 P9 Y9 B9 M9 E9 U9 H9 Q9 V9 W9 S9 T9 L9 K9 G9 N9

vad är viktigast för dig?

Toppen