Senaste nytt

Diverse frågor kring Lufthansa First

Det är en rätt kort flight så gamla F är OK. Är mest intresserad av FCT som så många här talar sig varma om.

Om du verkligen vill maximera upplevelsen kan du alltid flyga ARN-FRA och använda dig av FCT och sedan flyga FRA-MUC och ta nya F från MUC till DXB (kvällsavgång).

Chansen är EXTREMT liten just nu. Den sätts in ibland men jag har flugit FRA-AUH och vice versa 5 gånger t/r bara sedan maj och det har varit gamla F varje gång. Såklart skäms pursern varje gång - men i och med sämre beläggning under sommaren så sätter de ofta inte in nya F. Nu har DXB från FRA också fått gamla F på en stor andel av flygningarna. Flygningarna från MUC är fortfarande nya F.

Men det stämmer ju inte enligt statistiken. Idag ska det vara gamla F, imorgon nya F och nästa vecka är det blandat (två avgångar planerade med nya F) så "extremt" liten är nog fel ordval. Att det inte är varje dag är en annan femma.

Edit: LH620

Edit 2: och detsamma gäller för LH618

Last edited:
Men det stämmer ju inte enligt statistiken. Idag ska det vara gamla F, imorgon nya F och nästa vecka är det blandat (två avgångar planerade med nya F) så "extremt" liten är nog fel ordval. Att det inte är varje dag är en annan femma.

Edit: LH620

Edit 2: och detsamma gäller för LH618

Jadu. Då är det onekligen jag som har otur ;)

Vi skulle naturligtvis helst vilja åka nya F, men är inte så picky med det. Bara det finns gott om findricka ombord är vi nöjda.

Fedup Jag och frun vill enbart vara borta från knattarna i max 3 dygn, så det får bli något i stil med följande: SAS Minus till FRA, 1 övernattning, LH F till DOH, 2 nätter, QT C Dreamliner hem.

Last edited:
En fråga som är omöjlig att svara på, men jag gör ändå ett försök. Hur skiljer sig tillgängligheten, generellt, i First mellan sommaren och övrig tid på året? Som den Excel-nisse jag är så har jag fått någorlunda bra koll när stolar öppnas upp, och till vilka destinationer under våren. Skiljer sig detta markant åt från säg slutet av juli / augusti?

En fråga som är omöjlig att svara på, men jag gör ändå ett försök. Hur skiljer sig tillgängligheten, generellt, i First mellan sommaren och övrig tid på året? Som den Excel-nisse jag är så har jag fått någorlunda bra koll när stolar öppnas upp, och till vilka destinationer under våren. Skiljer sig detta markant åt från säg slutet av juli / augusti?

Nja, du vet om sommaren är flygen rätt fulla i alla fall så man tittar på om man kan släppa stolar alls..

Jag ser ofta som M&M medlem: ORD, BOS och IAD relativt öppna från FRA.

Nja, du vet om sommaren är flygen rätt fulla i alla fall så man tittar på om man kan släppa stolar alls..

Jag ser ofta som M&M medlem: ORD, BOS och IAD relativt öppna från FRA.
Precis, däremot har jag inte sett en nedgång ännu och tänkte att även om planen är mer fulla på sommaren så är det väl mest i ekonomi? Business är väl inte lika fullt på sommaren som annars? Jag tänkte att det kanske var samma sak med first.

Förra sommaren var Juli och Augusti vidöppna med kort varsel. Det var en markant skillnad till det bättre för oss som inte kör M&M.

Förra sommaren var Juli och Augusti vidöppna med kort varsel. Det var en markant skillnad till det bättre för oss som inte kör M&M.
Då håller vi tummarna att det är så i år också. Har ju en procentuell uppfattning när stolarna öppnats upp de senaste månaderna. Nu är det spännande två veckor innan vi vet.

Toppen