Senaste nytt

Diverse frågor kring Lufthansa First

Detta känns lite som att sila mygg men svälja elefanter.:rolleyes:
Dvs Spara 75000 på biljetten men förlora 1ooo på utebliven duty free.:)

Amen. Duty Free handlas enklast vid ankomst i Dubai. Varför släpa spriten längre än nödvändigt? Fungerar alldeles utmärkt att shoppa vid ankomst i DXB, på flygplatsen.

Fungerar även alldeles utmärkt att handla duty free i FCT. Det som inte finns där kan du säga till om så skickar de en snubbe som hämtar det åt dig om tid finns innan din avgång.

Detta känns lite som att sila mygg men svälja elefanter.:rolleyes:
Dvs Spara 75000 på biljetten men förlora 1ooo på utebliven duty free.:)

Hm, nu förstår jag inte hur du menar? Menar du att jag sparar 75 000 på att betala first biljetten med poäng istället för pengar? Lite långsökt, men nåja :). (Jag hade aldrig köpt biljetten om den ens kostade 10 000 kr då jag har väldigt begränsad budget, men det är en annan femma)

Amen. Duty Free handlas enklast vid ankomst i Dubai. Varför släpa spriten längre än nödvändigt? Fungerar alldeles utmärkt att shoppa vid ankomst i DXB, på flygplatsen.

Hur som helst, anledningen till att jag vill köpa alkoholen i just Frankfurt är att då är den ju köpt inom EU. Jag kan på detta sätt, om jag åker ARN-FRA-DXB-ARN handla 4 liter sprit i FRA (och sedan packa ned i incheckat bagage) och ta det med mig in i DXB. Sen när jag åker hem så köper jag ytterligare en liter sprit i DXB, totalt blir det alltså 5 liter, och tar detta lagligt med mig in till Sverige. Åker jag via Oman så blir totala summan 3 liter, eftersom man bara får ha med sig 2 liter sprit in i Oman.

Köper jag istället allt vid ankomst Dubai så får jag bara ta med mig 1 liter tillbaka till Sverige.

Fungerar även alldeles utmärkt att handla duty free i FCT. Det som inte finns där kan du säga till om så skickar de en snubbe som hämtar det åt dig om tid finns innan din avgång.
Strålande! :)

Jag vet inte hur lagligt det är att ta med sig alkohol ut ur EU och sedan återinföra den utan att exportdeklarera den först...

Jag vaknade klockan 03.50 med ett ryck. Pulsen låg på 120 och jag hade ont i magen. Ska jag gifta mig idag? Har jag blivit sjuk? Kommer frugan föda barn idag?

Nej, idag ska jag besöka FCT. Jag lät frugan sova en timme till, sedan tog vi en taxi så att vi anlände till terminalen 05.30. Det var oplanerat att anlända så tidigt, egentligen skulle vi gå upp klockan 08. Efter smidigaste incheckningen någonsin åt vi en smarrig champagnefrukost. Klockan 06.15 gick vi till baren. Det finns 140 whiskysorter att välja mellan så fråga mig inte varför jag fick infallet att beställa en absinth? God var den i alla fall. Därefter följde en Vesper och ett glas gula änkan.

Nu sitter jag i cigarrloungen med en handrullad kubansk och ett glas 21 årig skotsk slutlagrad på portfat.

Det finns bara två ord! "Magiskt!" och "tack bc.se som gjort detta möjligt!" :)

Toppen