Senaste nytt

Diverse frågor kring Lufthansa First

larced

Medlem
Är lite sugen på att dra en sväng till Buenos Aires under våren. Dels för att jag alltid velat besöka Argentina, dels för att jag tror det är en god idé att börja göra av med EB-poäng innan övergången till Sky Team. Min erfarenhet sen tidigare är att tillgängligheten i F är rätt bra till just Central- och Sydamerika. Är det någon som är mer uppdaterad och vet hur det brukar se ut FRA - EZE? Om jag hänger på låset att att uppgradera 4 dagar innan så borde det väl finnas plats.
Under våren är oklart. Men förra sommaren (Juli) fanns det rätt gott om dom. Tillräckligt för att jag skulle kunna boka både Tur och Retur samtidigt i First för en 5 nätters vistelse.
 

Axxo

Medlem
Vet ni hur stor chansen att det släpps två 2 first på ett flyg dagen innan om det släpps 1 än så länge? (Det finns 2 revenue biljetter)

Jag höll precis på en med en first boking för två och när vi skulle gå vidare så "försvann" mina 2 biljetter... Innan samtalet så hade Lufthansa 3 st revenue, efter samtalet hade dom bara 2. Antar att någon gick in och bokade en?
 
Last edited:

palmen

Moderator
Vet ni hur stor chansen att det släpps två 2 first på ett flyg dagen innan om det släpps 1 än så länge? (Det finns 2 revenue biljetter)

Jag höll precis på en med en first boking för två och när vi skulle gå vidare så "försvann" mina 2 biljetter... Innan samtalet så hade Lufthansa 3 st revenue, efter samtalet hade dom bara 2. Antar att någon gick in och bokade en?
Hur långt är ett snöre?
Generellt så vill inte flygbolag sälja ut sista biljetterna som awards utifall att det kommer någon sista minuten bokning. Men det händer att det sker också att alla platser finns som award.
 

graphite

Medlem
Har någon en hypotes om hur bokningsbilden för business nu för tiden bör se ut i Expert Flyer innan man kan göra sig förhoppningar om att F släpps till EB? Är det i praktiken en förutsättning att det syns bonusplatser i Biz för EB innan det öppnas i F?
 

Flyer722

Medlem
Har någon en hypotes om hur bokningsbilden för business nu för tiden bör se ut i Expert Flyer innan man kan göra sig förhoppningar om att F släpps till EB? Är det i praktiken en förutsättning att det syns bonusplatser i Biz för EB innan det öppnas i F?
Tyvärr är det så att business inte är relaterade till Lufthansas First. Dock finns det ofta ett stort antal platser i business på de flygplan där Lufthansa erbjuder förstaklass (B747-8), vilket kan innebära att det finns 9+ platser tillgängliga i business när biljetter till first släpps. Det är ingen förutsättning att det syns platser i business innan det öppnas upp i First.
 

graphite

Medlem
Det är ingen förutsättning att det syns platser i business innan det öppnas upp i First.
OK, då har det ändrats. I tråden jag länkar till här föreföll det vara en förutsättning att många bonusplatser i biz var synliga när SK gjorde "crackdown" på tillgängligheten till LH F för 4 år sedan.

Det är ju olyckligt att LH F nu släpps till partners så nära avresa, men fördelen är ju att man verkar vara mycket mera liberala med att släppa både en och två platser fastän F nästan är full. Men även om inte EB-bonusplatser i biz "krävs" kan jag inte se för mig att LH skulle vilja fylla F-kabinen med partner-bonuspax om det finns risk att biz är överbokad och stolar i F kan behövas.
 
Last edited:

Taggen

Medlem
Har någon en hypotes om hur bokningsbilden för business nu för tiden bör se ut i Expert Flyer innan man kan göra sig förhoppningar om att F släpps till EB? Är det i praktiken en förutsättning att det syns bonusplatser i Biz för EB innan det öppnas i F?
Expertflyer blev ett offer när Aeroplan och United slog ner på ”piggy backing” av deras awardtillgänglighet så du hittar inga LH awardplatser i Expertflyger. Awardfares eller awardhacks är det som gäller som regel för EB-platser.
 
Toppen