Nu kommer ett lite längre inlägg. Inte för att jag har tid egentligen, men är mer kul än att jobba.
Jag har en T/R C-resa till Montreal bokad i sommar. Långa benen är Swiss och Air Canada. Jag är nöjd, ska inte klaga. (Eller jo, blev open jaw pga jag inte fick till benet till Wien).
MEN. Forumet smittar ner en. Och då börjar man ju såklart titta på alternativ ifall man ännu lyckas nypa en LH F på utvägen, innan SASAFKLM blir verklighet.
Igår satt jag med Excel på en skärm och diverse sökmotorer på andra, och plockade ihop en lista på alla LH-avgångar på mitt utvalda datum som har F och tar mig till USA, då LH inte erbjuder F till Kanada.
En till ytan lätt uppgift blev komplex, då jag insåg att man kan börja vikta alternativen: Vad är det för equipment, flyga från FRA/MUC, hur mycket tid i FCT/FCL innan avgång, när anländer man och vart? Dessutom måste jag också hitta connection till min egentliga destination, och alternativ med mindre än 2 timmar skippades.
Slutresultatet var en 14 rader lång rankinglista, med "minuspoäng" för:
-Avgång från MUC - pga avsaknad av FCT
-Destination JFK - krångligare att få connection med *A
-Avgång innan 11 - svårare att få positionering eller kortare tid på FCT/FCL
-A340 - Om alternativen är A380 och 747? Please.
Dessutom tillkom minuspoäng för krångel med att ta mig till Montreal:
-Avsaknad av potential connection samma dag - Att flyga in nästa morgon är möjligt men icke-optimalt
-SFO och LAX hade bara "red eye" flights med avgång efter 22 lokal tid och arrival 7 på morgonen
-Houstons connection dagen efter anländer först klockan 17!
-Transittid på mellan 2 och 3 timmar - detta för att man ska hinna med passkontroll och möjlig incheck av bagage och det kan vara knappt med tid
I all ärlighet, hittar jag någon av dessa tillgängligt och bokningsbart så jag kan ändra min utresa, så kommer jag nog klippa till. Med god tur har jag flex -1 dag också. Men, rankingen har ett syfte och jag vill också se ifall det är några fallgropar som kan sinka vissa avgångar. Så därav frågorna:
-Är jag för nitisk om jag prefererar FRA över MUC, bara pga FCT? Detta är högst en åsiktsfråga, så hör gärna era åsikter.
-Att landa i JFK och hinna till EWR för connection - görbart och rimligt med connection time på 5 timmar? Och kommer en sådan bokning godkännas?
-Miami, Houston, Los Angeles och San Francisco - Most reasonable routing? Kan jag hamna i trubbel där?
-Transittid på 2h20 i Boston - onödigt optimistiskt? Har dock inget emot en natt i en av mina favoritstäder. Har även fördel av bra connection nästa dag och 80 min flygtid.
-Har man någon typ av hjälp av att flyga F vad gäller köerna till passkontrollen i USA, förutom att man får stiga av först på planet?
-För de tidigare flighterna, hinner man njuta av FCL på morgonen eller gör jag rätt i att prioritera att hinna med iaf en blöt lunch där?
-Mer generell bokningsfråga: När man vill ändra benet ut, finns det en risk att man tappar ursprungsresan medan man testar ifall man får ihop den nya?
Tar gärna emot tankar och frågor också. Någon annan som gjort eller tänkt likadant när man jagat F?