Senaste nytt

Diverse frågor kring Lufthansa First

Vänner, med tanke på att Lufthansa har lagt ett hundratals millioner på hela HON och Förstaklass upplevelsen tycker jag vi kan göra vårt bästa att hålla begreppen korrekta :)

First Class Terminal (FCT) - en fristående terminal några hundra meter från huvudterminalen. Ursprungliga koncept var för resenärer som börjar sin resa i FRA att kunna lämna bil, hyrbil där samt taxi lämnade resandes där. Tanken var aldrig att detta skulle vara en transit lounge. Under en tid, kunde man få en transport från terminalen dit (landside) men det verkar vara borta nu. Man släpps aldrig av där från inkommande flyg.

First Class Lounge (FCL) - det är "vanliga" lounger med mycket av samma utbud gällande mat och dryck som FCT. Det finns en ny lounge nära gate A13 (Schengen) samt en nära gate B22 (Icke Schengen)

Vad gäller vid transit som HON eller Förstaklassresenär?

Schengen till Schengen, vid flyg som utförs av Lufthansa Gruppen:
Avstigning vid gate och promenad till FCL, eller om man orkar lämna "Airside" för "Landside" kan man som HON gå till FCT
"Apron position" eller bussgate: man hämtas och lämnas där ankomsten är för det respektiva flyget. T.ex. är den planerade ankomst på "A Buss" så lämnas man där, är planen "B Buss" så lämnas man där. Promenaden till FCL A eller FCL B tar mindre än 5min. Lämnar anslutningsflyget från "Apron Position" får man bil, annars tror jag man måste gå till gaten (tror jag). Jag blir lite fundersam då en HON med Schengen flyg kan börja sin resa i FCT (tror jag), och då måste väl fraktas per bil till sitt flyg. Men nu är detta mindre aktuellt härinne, då jag (tror inte) vi har någon aktiv HON bland oss.

Schengen till icke Schengen, vid flyg som utförs av Lufthansa Gruppen:
Avstigning vid gate och promenad till FCL, eller om man orkar lämna "Airside" för "Landside" kan man som HON/First gå till FCT
"Apron position" eller bussgate: man hämtas och lämnas där ankomsten är för det respektiva flyget. T.ex. är den planerade ankomst på "A Buss" så lämnas man där, lämnas alla vid "B Buss" så lämnas man där. Promenaden till FCL A eller FCL B tar mindre än 5min.

Icke Schengen till Schengen, vid flyg som utförs av Lufthansa Gruppen:
Troligtvis den svagaste delen av upplevelsen, särskilt om man hamnar vid C. Avstigning vid gate och promenad till FCL men först är det pass och säkerhetskontroll. Orkar man så kan man lämna "Airside" för "Landside" som HON/First och promenera till FCT
"Apron position" eller bussgate: man hämtas och lämnas där ankomsten är för det respektiva flyget. T.ex. är den planerade ankomst på "Z Buss" så lämnas man där, lämnas alla vid "B Buss" så lämnas man där. Här måste man genom folkmassan för pass och säkerhetskontroll. Det kan ta lite längre tid i detta fall.

Det är min uppfattning av hela upplevelsen i FRA som HON och eller Förstaklasspassagerare. Jag har fått uppleva "Apron position" från SVG och PMI, och jisses vad man sparar tid när någon väntar på att hämta mig...

Har just nu stigit av FRA-BKK med nya F 747-400, lite reflektioner/omdömen:

Markservice: Det började bra med att jag blev hämtad i en S-klass AMG när jag steg av planet från GOT på plattan. Kördes till en plats nära utgången, och gick sedan den ganska korta sträckan till FCT. Som redan beskrivits av många här inne så är FCT en alldeles speciell upplevelse. Jag hade förväntat mig att det skulle vara lite större, men å andra sidan gjorde det att det nu istället kändes ganska privat. Det var få besökare och mycket lugnt, under hela dagen och kvällen. Mycket goda drycker, god mat och härligt badkar gjorde vistelsen väldigt behaglig. Jag saknade dock lite mer uppmärksam service från serveringspersonalen, det var inte ofta de gick runt och frågade om man ville beställa något, till skillnad från t.ex. Cathays och Thais flaggskeppslounger där servicen är väldigt påpasslig.
Men som sagt, helhetsupplevelsen var väldigt speciell, och med limoservice både från och till loungen kändes allt väldigt bra inför den långa flighten.

Hårdvara ombord: Jag har åkt de flesta förstaklassbolag idag av rang, undantaget SQ Suites (har dock flugit deras 77W i F), men jag måste säga att hårdvaran i nya F på 747-400 är oslagbar och överlägset bäst, på flera sätt. Dels är upplevelsen väldigt privat av att sitta på övervåningen med endast 8st platser. Stolen är mycket stor och skön med bra inställningsmöjligheter. Förvaringsmöjligheterna är genomtänkta och lättåtkomliga. Men framförallt - sängen! Inga av de konverterbara stol/sängarna med madrass som finns på marknaden i övriga F-erbjudanden (t.ex. CX F, NH F med flera) når i närheten av den komfort som den här sängen ger. Mycket tjock madrass, utrymme så det räcker och blir över på längden (jag är 195cm), det känns helt enkelt som en riktig säng. Toppklass! Det enda som borde kunna förbättras är IFEn, som borde ha större skärm och mer utbud. Hade de också lagt till en ledad skärmarm så att man hade kunnat ligga i sängen och kolla så hade det varit oslagbart.

Service ombord: Jag har åkt flera gånger i gamla LH F och jag är alltid nöjd med deras servicenivå i F. Någorlunda personlig och uppmärksam på det mesta. Inte i klass med OZ F dock, som jag anser ha den bästa F-servicen, möjligen i kamp med NH F.

Men som sagt, den separata sängen kommer göra att jag kommer försöka ge mig in på Lifemiles enbart för möjligheten att kunna flyga LH F i 747-400 :)

Håller ned om LHs 744 med nya F. Suvetänt att kunna växla fritt mellan fåtölj och säng på längre flygningar.

Funderar på den här London-New York dealen i First. hur mycket miles får man med Turkish Miles & Smiles? Gäller 300 % endast LH Mile & More?

Funderar på den här London-New York dealen i First. hur mycket miles får man med Turkish Miles & Smiles? Gäller 300 % endast LH Mile & More?

Utan att titta kan jag nästan garantera att det är så, men det är ju inte speciellt svårt att gå in på TKs hemsida och kolla. De redovisar alla flygbolag och vad varje klass ger.

Flög MEX-FRA i höstas med 744 i F. Därför har jag inget bra svar på din första fråga.
2; Innan jag flög hem kollade jag in en massa hemsidor och fann en site med vilka flygplan som var uppdaterade. (med tail number) Kollade sedan på flightradar på inkommande plan från FRA. Bingo, det blev ett uppdaterat plan med den nya First class konfig. Tyvärr kommer jag inte ihåg adressen. När jag flög för 10 månader sedan var chansen 50/50, men möjligheten har nog ökat dramatiskt.
3; Tyvärr var detta min första F resa, men den var perfekt. Flyget lyfte sent från MEX men med Kaviar och skumpa så löste det sig :)
Kabinen var halvfull så vi trängdes inte direkt. Hårdvaran var helt lysande. Satt bra, sov bra (är 195 cm lång) Eftersom det var nattflyg så sov jag mestadels, vilket inte är jättelätt med den längd jag har.
Servicen var väl bra, men förbättringar finns att diskutera. Komforten var jättebra, förutom ljudnivån, har flugit 380 och tycker att den håller en klart lägre ljudnivå.
Passa på att ta en resa med 744, hårdvaran är minst sagt speciell!!

Jag hittade en artikel som mycket ingående förklarar vilka Lufthansa plan som är uppdaterade eller inte för first och business samt planen för när uppdateringarna ska vara genomförda. I februari var 19 av 20 B747-400 uppdaterade i första klass.:)
How to know whether your Lufthansa flight will feature the new first or business class cabins - One Mile at a Time

Ja, fast Lufthansas egen tjänst är ju vansinnigt mycket enklare... :) Lufthansa ® - Lufthansa First Class Product

Dessutom stämmer inte Ben's (Luckys) påståenden om att FRA-destinationer inte har nya F på A330-300. Jag åkte A330-300 förra veckan med nya F (se inlägg i början av tråden). LH har börjat retrofit även på de FRA-baserade planen.

Last edited:
Toppen