Senaste nytt

Diverse frågor kring Lufthansa First

matado

Medlem
Det är sjukt svårt att hitta first biljetter till Mexico, har dock märkt att dom släpper en del First samma dag till och från Mexico.
Även till Eurobonus?

Det borde gå bra att boka en till biljett på samma flight, tror inte det blir problem direkt, utan först när flygbolaget gör en "check" på bokningar kan de har någon algorithm som förstår/misstänker att det är en "dubbel" bokning. Så bokar man ny först, och sedan bokar av den andra borde det vara OK (ta inte mitt ord för det, bättre fråga SAS)
 

palmen

Moderator
Även till Eurobonus?

Det borde gå bra att boka en till biljett på samma flight, tror inte det blir problem direkt, utan först när flygbolaget gör en "check" på bokningar kan de har någon algorithm som förstår/misstänker att det är en "dubbel" bokning. Så bokar man ny först, och sedan bokar av den andra borde det vara OK (ta inte mitt ord för det, bättre fråga SAS)
Jag tror det där kan bli stora problem. Även om du lyckas åka på First biljetten så lär resterande del av ordinarie biljett brinna inne då man hoppade över Business flighten. Tror inte en sekund att systemen är flexibla och förstår detta upplägg
 

Axxo

Medlem
Ja om det inte finns någon returresa på den bokningen så kan det kanske fungera i teorin. Men tror att upplägget är att be om problem

Hmm, har en retur resa också... Glömde nämna det.

Vad tror ni om hemvägen då? Då kanske man kan "vaska" hembiljetten och resa med det nya awardbiljetten. Tänker att man checkar in sin "first" och sedan meddelar dom att man inte ska ha sin business biljett.
 

Canadien

Medlem
Hmm, har en retur resa också...

Vad tror ni om hemvägen då? Då kanske man kan "vaska" hembiljetten och resa med det nya awardbiljetten.
Ja det bör inte vara några problem. När du ringer och bokar F-resan så kan du be dem boka av den gamla businessen - du får inga poäng tilbaka men den blir ordentligt cancellerad så att du inte finns två gånger på passagerarlistan.
 

Axxo

Medlem
Detta har hänt mig 3 gånger, 2 gånger bara i dagarna. Misstänker att SAS väljer själv vilka dom vill släppa First till?

Jag: Kan du hitta några biljetter i First till Mex idag eller i morgon.
SAS: Japp, 3 st i morgon med LH..
Jag: Kanon, då bokar jag alla dom tre.
SAS: Hmm jag måste kolla upp detta, kan du vänta lite.
Jag: Eftersom detta inte är första gången så misstänker jag direkt att detta inte kommer gå...
SAS (Efter någon minut): Det finns tyvärr inte 3 biljetter kvar, det finns bara 1 nu...
Jag: .........
Jag: Då tar jag och bokar 1 bara (orkar inte fråga vart dom andra tog vägen då jag vet att jag inte kommer få ett ärligt svar...)
SAS: Du får inte boka den biljetten för att du har slagit ihop två bokningar och då måste du boka minst 3 st... och det finns inte.
Jag: Du kan separera bokningen då jag har använt två voucher.
SAS: Tyvärr så går det inte.
Jag: Jag har gjort detta ett flertal gånger jag vet att det går.
SAS: Ok, jag kan fixa detta
SAS (30 sec senare): First biljetten är tyvärr borta.. Jag ska starta om systemet... (10 sec senare) Det finns tyvärr inga first kvar.
Jag: Tackar och lägger på...

30 min senare så kommer jag fram till en annan person och då säger personen att biljetterna är "blockade". Jag frågar vad som menas med "blockade" och då säger han att dom inte finns plötsligt...


Detta har hänt mig två gånger senaste dagarna och en gång för någon vecka sedan..
 

matado

Medlem
Låter suspect.
Någon som lyckats boka Lufthansa first senaste veckorna? Ringt och försökt boka flera gånger när Air Canada visat 5 och United och LifeMiles visat 3 tillgängliga, men SAS säger de inte kan så någon.
 

Canadien

Medlem
Känns som att det är SAS själva som satt in spärrar i systemet att boka dessa eftersom Lufthansa vill ha för många Euros för dem.
 
Toppen