Senaste nytt

Diverse frågor kring Lufthansa First

Elberto

Medlem
Nu efter många LH F resor från FRA blev det äntligen en utresa från MUC. Denna gången i juli till MEX.

Frågor:
Kollade diverse trip reports från MUC på youtube och man fick intrycket att prioboarding för pax i F är inte alls en upplevelse. Dvs. en och samma boarding group är: *A, Business och First.

Ni som nyligen flög långdistans från MUC: Är det verkligen så „hemskt“

När jag flög förra året så fanns en liten shuttle service för F pax i satellit loungen tillbaka till terminalen.
Detta pga. ombyggnation av den andra loungen? Finns den kvar även i dagsläget?
 

WTP

Medlem
I söndags flög jag från MUC och tillbringade min "väntetid" i FCL i satellitbyggnaden.
Hade avgång 22.25 och jag fick skjuts precis som i FRA i en fin mercedes. Det var Duty Manager som skjutsade mig (tänk er en jätte lång Rudi Völler) ;)
Vet dock inte om det är praxis eller engångsföreteelse.
 

chazzie

Medlem
Jag åkte för så när som på några dagar ett år sedan just MUC-MEX, men flyget från FRA var försenat så jag fick Mercedes-transfer via "egen" passkontroll direkt från gaten till MEX-gaten. Chauffören förklarade för gatepersonalen att "han har 2 väskor och de SKA med", sen var det ombordstigning direkt men vill minnas att vi (3st) i First fick kliva på först, men det låter smaskigt om man kan få skjuts även från F-loungen i MUC!
 

Canadien

Medlem
Tänkte prova Porscheturen för 99€ vid nästa besök i FCT. Vart ligger detta AVIS-kontor? Är det bäst att gå förbi FCT först och lämna handbagaget där, eller hämtar man bilen närmare vanliga terminalen. Jag ansluter från ARN.

Vid återlämning är det bara att droppa nyckeln på FCT om jag förstått rätt?
 
Tänkte prova Porscheturen för 99€ vid nästa besök i FCT. Vart ligger detta AVIS-kontor? Är det bäst att gå förbi FCT först och lämna handbagaget där, eller hämtar man bilen närmare vanliga terminalen. Jag ansluter från ARN.

Vid återlämning är det bara att droppa nyckeln på FCT om jag förstått rätt?
Du hittar Avis-kontoret på väg ut ur vanliga terminalen. Det är bra skyltat. Förslagsvis tar du med dig handbagaget till biluthyrningen och sen lastar in i bilen. Sedan när du lämnar bilen kör du direkt till FCT så kommer det en hyrbilskille springandes och tar emot bilen. Då slipper du några extrasvängar med handbagaget.

Edit: karta till Avis: AVIS car rental service
 

Senator

Moderator
Jag åkte för så när som på några dagar ett år sedan just MUC-MEX, men flyget från FRA var försenat så jag fick Mercedes-transfer via "egen" passkontroll direkt från gaten till MEX-gaten. Chauffören förklarade för gatepersonalen att "han har 2 väskor och de SKA med", sen var det ombordstigning direkt men vill minnas att vi (3st) i First fick kliva på först, men det låter smaskigt om man kan få skjuts även från F-loungen i MUC!

I min erfarenhet, om ingenting har ändrats systematiskt, så beror detta på vilken lounge du är i och var ditt flyg avgår från. Jag har varit i satelliten med avresa från huvudterminalen och blivit kört till terminalen, dock inte till gaten. Jag har också blivit hämtat samt kört till Apron position från loungen-

Det är bara resan från FCT till flygplanet som gör en resa från FRA bättre. Jag tycker Lufthansa First från MUC är överlags bättre än FRA:
Bättre mat i loungen
Trevligare ground crew
Bättre mat i luften
Avsevärt mycket trevligare crew till/från Munchen med Lufthansa
Bättre flygplats överlags
 

DOEL

Medlem
Hej! Har tidigare åkt LH F vid ett tillfälle och har nu en andra gång planerad till hösten, har i nuläget en bokning FRA-MEX-LAX och sedan hemresa med sas från SFO, har ju bara åkt F outbound innan, är det värt att ta hemresa också, även om det innebär en längre resa och mer i skatter? har nämligen hittat en möjlig variant hem också nu...
 

Canadien

Medlem
Hej! Har tidigare åkt LH F vid ett tillfälle och har nu en andra gång planerad till hösten, har i nuläget en bokning FRA-MEX-LAX och sedan hemresa med sas från SFO, har ju bara åkt F outbound innan, är det värt att ta hemresa också, även om det innebär en längre resa och mer i skatter? har nämligen hittat en möjlig variant hem också nu...
Själv sover jag oftast på hemflygningar från US och då funkar det oftast lika bra med Business. Men du betalar ju för First åt bägge håll så sett på det viset så går du ju miste om lite dyrare champagn och bättre lounger.
 
Toppen