Senaste nytt

Diverse frågor kring Lufthansa First

agehall

Medlem
Gissningsvis på grund av att det inte varit en vedertagen F-destination bland Lufthansa-resenärerna här på forumet. Kan inte minnas att jag sett nån prata om det helt enkelt. BC är ju ändå min största informationskälla gällande sånt här, så inte så konstigt kanske.
Det har funnits en hel del förslag på hur man kan flyga från DXB till andra "skumma" destinationer och komma undan med billiga EB-poäng pga hur zonerna ser ut. Däremot är det inte många (om ens någon) som jag har sett faktiskt göra en sådan resa.
 

flum

Medlem
Det har funnits en hel del förslag på hur man kan flyga från DXB till andra "skumma" destinationer och komma undan med billiga EB-poäng pga hur zonerna ser ut. Däremot är det inte många (om ens någon) som jag har sett faktiskt göra en sådan resa.
När Eurobonus öppnade upp reglerna vet jag om personer som bokade F till Dubai via USA, men det är ju inte längre görbart.
 

chazzie

Medlem
Vad gäller transport till FRA eller MUC så väljer jag alla dagar i veckan en Lufthansa-flight från Arlanda än SAS om möjligt, för att vara korta intra-Europa måste jag säga att Business på Lufthansa är ganska trevligt, möjligen finns det bättre alternativ, men om valet står mellan SAS och Lufthansa funderar jag inte länge, om jag sen ska betala cash för biljetten så kanske SAS är mer konkurrenskraftigt.
 

palmen

Moderator
Vad gäller transport till FRA eller MUC så väljer jag alla dagar i veckan en Lufthansa-flight från Arlanda än SAS om möjligt, för att vara korta intra-Europa måste jag säga att Business på Lufthansa är ganska trevligt, möjligen finns det bättre alternativ, men om valet står mellan SAS och Lufthansa funderar jag inte länge, om jag sen ska betala cash för biljetten så kanske SAS är mer konkurrenskraftigt.
I anknytning till en First resa så finns det ju fler anledningar till att åka Lufthansa. Åker du med SAS blir du inte hämtad med bil ute på plattan om ni inte får en gate.
 

Senator

Moderator
Nej det behöver du inte. Till min vetskap är det ingen EuroWings inom Europa till/från MUC/FRA.
Hur är det nuförtiden, kör LH bara egna kärror till ARN eller måste man se upp för Eurowings på vissa sträckor ex-ARN?
Ja, vissa destinationer är Eurowings från Arlanda, Düsseldorf är en men kan finnas fler.

Ok, jag var lite otydlig nu ser jag eftersom frågan var kopplat till att resa vidare med Lufthansa First ;) @Canadien har rätt, att EuroWings numera flyger en del från Arlanda men man ser inte dessa kopplat till Lufthansa First.

Om jag minns rätt så är strategin att alla destinationer till/från Frankfurt och Munchen är Lufthansa, medan all annan point-to-point trafik från olika tyska städer är Eurowings.

Från Arlanda flyger Eurowings och till vis del fortfarande under 4U kod som är Germanwings till/från:
Hamburg
Dusseldorf
Köln
 

Senator

Moderator
Det finns First från Düsseldorf också vill jag minnas, eller är den borta?

Det är nu "bara" A330-300 utan First kvar på DUS om jag läser rätt. Jag tror att Newark är ensam flight numera, ser inte flighter till ORD, MIA eller YYZ som har funnits tidigare. Det fanns ett tag en A340-600 med First men den verkar vara borta.

Düsseldorf long-haul var ett sätt att bemöta Air Berlin på den marknaden. Frågan är vad som händer om Air Berlin tackar för sig?
 
Toppen