Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 5546 NM, 6384 Imperial miles, 10272 km
Vilka flygbolag har du flugit? Austrian, Lufthansa, Cityjet (Lufthansa), Air Baltic (SWISS), SWISS, Helvetic Airways (SWISS), Aer Lingus
Nya flygplatser besökta under året? TIA, PRG, LJU
Nya flygbolag testade under året? Inga
Nya besökta länder? Albanien, Tjeckien, Slovenien
Antal hotellnätter/övernattningar? 25
Bästa hotellvistelse? Vienna House by Wyndam Diplomat Prag
Sämsta hotellvistelse? B&B Hotel Ljubljana Park, hotellet beboddes av ett gäng högljudda italienska tonåringar och var ganska lyhört. Dessutom blev jag sjuk under vistelsen.
Bästa reseminnet? Åkte och kollade på OS-kvartsfinalen i handboll i Lille, Sverige-Ungern. Hade perfekta platser längst nere vid planen bakom videodomarna. Sverige vann i förlängingen, så vi fick full valuta för pengarna!
Sämsta reseminnet? Både Lufthansa och Deutsche Bahn strejkade den dagen jag skulle hem från Prag, så det blev en extra natt.
Största överraskningen? Inget särskilt.
Annat "första gången" under året? Första gången på ett OS (se ovan).
Mål för 2025? Oklart.
Detta hade inte hänt utan BC under 2024? Barcelonaträffen.
Bonusfrågor:
Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Barcelonaträffen.
Bästa loungen? Sala VIP Barcelona.
Sämsta loungen? Har inte varit i så många i år, och ingen var dålig.
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 97136 miles
Vilka flygbolag har du flugit? Chongqing Airlines (OQ), China Express Airlines (G5), Air China (CA), Shenzhen Airlines (ZH), SAS (SK), Lufthansa (LH), China Eastern Airlines (MU), Air Serbia (JU), Air Dolomiti (EN), Air France (AF),
Nya flygplatser besökta under året? Chengdu Tianfu (TFU), Nicola Tesla Airport, Belgrade (BEG), Tivat (TIV), Stuttgart (STR)
Nya flygbolag testade under året? China Express Airlines (G5), Air Serbia (JU)
Nya besökta länder? Montenegro
Antal hotellnätter/övernattningar? 78 på resande fot plus fulltidsboende på hotell
Bästa hotellvistelse? Waldorf Astoria Chengdu
Sämsta hotellvistelse? Antagligen Hotel Amba i München, men det var absolut ingen katastrof.
Bästa reseminnet? Fantastiska Montenegro.
Sämsta reseminnet? -
Största överraskningen? -
Annat "första gången" under året? Fick löst EBG for Life.
Mål för 2025? Air China Phoenix Miles Platinum för att kunna förboka bulkhead…
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? - > 250.000miles
Vilka flygbolag har du flugit? - SAS, LH, KLM, Swiss, AF, HOP, Swiss, Delta.
Nya flygplatser besökta under året? - TUL, CAY, BUD, BER, CMH
Nya flygbolag testade under året? - Inga tyvärr.
Nya besökta länder? - Franska Guyana, Rumänien
Antal hotellnätter/övernattningar? - > 200
Bästa hotellvistelse? - Ramada by Wyndham Oradea, bra hotell I en liten Rumänsk småstad. Riktigt bra hotell restaurang. Oväntat.
Sämsta hotellvistelse? - Fortsatt nån BW hotel som tar hem detta. BW är fan makalösa på att ha riktiga botten napp.
Bästa reseminnet? - Köra vilse i Amazonas regnskog i en national park i Franska Guyana.
Sämsta reseminnet? - Rumänska vägar och Rumänsk trafik.
Största överraskningen? - Hur dålig LH senator supporten är. Riktigt kass.
Annat "första gången" under året? - Swiss First
Mål för 2025? - Mer La P och fortsatt fundera lite på om det är värt att försöka sig på att flyga in ett LH HON eller inte..
Detta hade inte hänt utan BC under 2023? - Tyvärr så har ju inte BC´s förlorade söner söner återvänt enligt min förhoppning så jag forsätter hoppas på detta i 2025. Vill gärna se Senator åter och så skulle jag gärna se avslutningen på Berglunds AFKLM utflykt, eller åtminstone en avslutnings resa. Den är jag på vilken dag som helst. Vart far vi???
Bonusfrågor:
Bästa BusinessClass.se-upplevelse? - Ingen i år, tyvärr.
Bästa loungen? - Alla AF´s Ultimate lounger på CDG, Ultimate loungerna där är alltid bra bemötande och hyfsad mat. Tyvärr så är de ofta ganska avskilda så det blir lite mer privat än jag oftast önskar.
3. Sämsta loungen? - Nån Delta Club i USA återigen.
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? - 5834 miles
Vilka flygbolag har du flugit? - SAS
Nya flygplatser besökta under året? - BLQ, LYR, TOS
Nya flygbolag testade under året? - Inga
Nya besökta länder? - Tekniskt sett inga, men äntligen Svalbard
Antal hotellnätter/övernattningar? - 10
Bästa hotellvistelse? - Locanda Bepa, Italien
Sämsta hotellvistelse? - Hotell Donatello, Bologna. Var relativt grav diskrepans mellan bilder och verklighet, men var billigt så risken fanns ju. Slitet men rent i alla fall
Bästa reseminnet? - Tre dagar på Svalbard med så bra väder att även guiderna inte varit med om det.
Sämsta reseminnet? - Inget direkt, möjligen att arbete på huset orsakat mindre resor än vanligt 2024.
Största överraskningen? - Bologna/BLQ, får känslan av att flygplatsen är byggd för DC3r initialt, trångt och mycket LCC med tillhörande kaos.
Annat "första gången" under året? - Italienska fastlandet
Mål för 2025? - Första awardresan under SkyTeam, Panama i maj!
Detta hade inte hänt utan BC under 2023? - Alla resor i år var bonusresor, så det hade inte varit möjligt att så billigt kunna få med några släktingar på en resa och sen genomföra den andra själv. Poängjakt och optimering, en resenördsvariant av "couponing"?
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 54.794 miles
Vilka flygbolag har du flugit? SK, AY, BA, LH, LX, UA, Y4, SN, WN, AS, OS
Nya flygplatser besökta under året? Uruapan, Santa Rosa, Bergen
Nya flygbolag testade under året? Volaris
Nya besökta länder? Mexico
Antal hotellnätter/övernattningar? Oklart men gissar på omkring 60
Bästa hotellvistelse? Meson Punta Mita, på inget sätt spektakulärt, men behövde lugn och ro med strandaccess och nära till bra mat så det passade perfekt. Priset var också helt ok, strax över 1000 kronor natten över nyår när de fina hotellen i närheten skulle ha 35.000 per natt.
Sämsta hotellvistelse? Comfort på HEL... Trodde det skulle ligga i terminalen, men icke, och icke befintlig skyltning och kass info på hemsidan gjorde att man irrade runt 30 minuter och letade hotell sent på kvällen. Rummen får även betraktas som usla, kommer inte bo igen.
Bästa reseminnet? Sista resan för året med LX F och sedan bröllop i Mexico, svårslaget!
Sämsta reseminnet? Sista resan för att få in concious traveller med SAS. Inställd flight till LHR och missar 5h i London som var avsatta för att besöka lite lounger innan hemresa med Finnair. Istället blev det ca 10 minuter i London och inget steg i concious traveller när jag bokades om till Finnair istället. (sista ordet inte sagt om detta då jag anser att sas ska kreditera det jag bokat och betalat)
Största överraskningen? Att Swiss First inte var bättre än Lufthansa First. Skiljer sig lite mellan bolagen, men relativt lika skulle jag säga. Gillar det tyska fyrkantiga trots allt.
Annat "första gången" under året? Börjat lära mig spanska med duolingo, efter alla år i Barcelona med BC träffar så kunde det ju vara bra med lite mer spanska kunskaper i Mexico. Nu vet man ju vad äpple heter i alla fall
Mål för 2025? För mycket förändringar sker nu i flera program så målet blir att hänga med i förändringarna och försöka ligga steget före den stora massan vad det gäller poäng.
Detta hade inte hänt utan BC under 2024? Spontana planerade och oplanerade träffar med BC-folk runt omkring i världen. Att man skulle springa på en gammal BC medlem på ett litet hotell i Mexico får nog klassas som det konstigaste (taggen på väskan gjorde att jag blev identifierad på stranden)
Bonusfrågor:
Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Får väl säga Barcelona även om vädret inte var med oss i år
Bästa loungen? Om CPH har en Mikkeller lounge så måste ju STS ha en bryggeri-lounge, dvs Russian River Brewing Company, perfekt att ta en öl och buragare innan man ska flyga
Sämsta loungen? AA loungen på MEX var ytterst torftig i jämförelse med andra lounger i Mexico jag besökte. Inte på något sätt dålig men den stod sig slätt i konkurrensen.