Senaste nytt

Ditt reseår 2023

Smartin

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? 26st
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 30647
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Smart Lynx, Norwegian, Lufthansa, Swiss, Thai
  4. Nya flygplatser besökta under året? IAD, BKK, LPA, GDN
  5. Nya flygbolag testade under året? Smart Lynx, Swiss.
  6. Nya besökta länder? Polen
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 43 nätter
  8. Bästa hotellvistelse? La vela Khao lak - överträffade förväntningarna men måste även nämna sviten på Jacy's i Göteborg.
  9. Sämsta hotellvistelse? Melia Bangkok
  10. Bästa reseminnet? Flög Lufthansa First för första gången - en oerhörd upplevelse.
  11. Sämsta reseminnet? Bokade ett senare flyg för att undvika Smartlynx men några veckor innan avgång bytte SAS ut flighten och vägrade boka om mig, fick således glatt sätta mig på Smartlynx och det var en riktigt kass flygupplevelse sett till hårdvaran - även om crew var vänliga.
  12. Största överraskningen? Hur service-minded incheckningspersonalen på Thai är. Vi dök upp 3 h före avgång från HKT till BKK, jag frågade vänligt om det fanns tidigare flyg och utan några som helst problem bokade de om mig till ett tidigare flyg utan kostnad.
  13. Annat "första gången" under året? Förstagången med Swiss, riktigt nöjd med deras business class produkt inom europa.
  14. Mål för 2024? Boka poängresa till Karibien för Eurobonuspoäng när SAS går med i Skyteam.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2023? Flera lyckade bonusresor bygger på information jag fått genom medlemmar på BC.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse?
  2. Bästa loungen? FCT i FRA
  3. Sämsta loungen? Royal Silk lounge på BKK
 

marbe166

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? 10 (lägsta antalet sedan 2006, med undantag för coronaåret 2020 då det bara var 4)
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 4965 NM, 5715 Imperial Miles, 9196 km
  3. Vilka flygbolag har du flugit? Lufthansa, Austrian, Eurowings
  4. Nya flygplatser besökta under året? Bucharest (OTP)
  5. Nya flygbolag testade under året? Inga
  6. Nya besökta länder? Rumänien
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 14
  8. Bästa hotellvistelse? Hilton Tallinn
  9. Sämsta hotellvistelse? Mercure Tallinn, Duschen var väldigt liten och amerikansk = bara duschhuvud i väggen, ingen handhållen dusch.
  10. Bästa reseminnet? BC-träffen i Barcelona
  11. Sämsta reseminnet? Inget värre än försenad flight från OTP vilket gav missad connection i VIE och ombokning till Eurowings istf Austrian.
  12. Största överraskningen? Inget särskilt.
  13. Annat "första gången" under året? Flög elflygplan (Pipistrel) för första gången! (Privatflyg)
  14. Mål för 2024? Återta FTL på Miles&More.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2023? Träffat välkända och (för mig) nya BC:are i Barcelona.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Barcelona (enda BC-upplevelsen)
  2. Bästa loungen? Austrian Business, VIE
  3. Sämsta loungen? Lufthansa Business, MUC G/H-gates (den är inte dålig, men det är den enda utan apron view jag har varit i under 2023.
 
Last edited by a moderator:

GOTATH

Medlem
Lite sent, men statistiken ska in!
  1. Hur många flygningar har du gjort? 53 (23 Eco, 10 Eco premium, 20 Business)
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 57080. Gick för övrigt över 1 miljon flugna kilometer!
  3. Vilka flygbolag har du flugit? 13 Sas, 10 KLM, 10 Lufthansa, 6 Swiss, 4 Air France, 4 Thai, 4 TAP, 1 Thai Smile, 1 Air Asia X
  4. Nya flygplatser besökta under året? FNC, DMK, URT
  5. Nya flygbolag testade under året? Thai Airways, Thai Smile, Air Asia X
  6. Nya besökta länder? Portugal
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? Runt 60
  8. Bästa hotellvistelse? Vidamar Funchal, pga nedan.
  9. Sämsta hotellvistelse? Skagen Motell
  10. Bästa reseminnet? Bröllopsresa till Madeira var väldigt najs:)
  11. Sämsta reseminnet? När jobb- och privatresor klustrar sig så man gör 3 olika resor på en vecka. Men annars har alla resor varit bra.
  12. Största överraskningen? 4 Op-up, varav två på samma resa (MRS-MUC-ARN)!
  13. Annat "första gången" under året? Gift mig =)
  14. Mål för 2024? Jobba vidare mot Lifetime EBG (ev även nå EBD igen), nå Platinum på Strawberry. Skriva sammanfattning av reseåret i tid.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2023? Alltid bra inspiration att läsa BC.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Afternoon Tea (där min bättre hälft hängde med), Barcelonaträffen och Julefrokost :)
  2. Bästa loungen? Royal Orchid Bangkok vann nog i år.
  3. Sämsta loungen Salon VIP Marseille Airport. Två år på raken verkar det som!
Återkoppling från 2022: Har skämts hela året över att jag missade att rapportera att jag åkte med Västflyg från Trollhättan till Bromma. Mycket trevligt med kaffe i porslinsmugg, Saab 340 och trevlig personal.
Annars är jag nöjd med att ha lyckats återkvala EBG ovanligt lätt.
Mitt mål att resa mindre kanske inte riktigt gått i uppfyllelse, men har ändå rest mer medvetet.
 
Last edited:
  1. Hur många flygningar har du gjort? 59 + >3000 mil med tjänstebilen
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 61010
  3. Vilka flygbolag har du flugit? OS, BR, SAS, TAP, LX, LH, TK, TG, DY
  4. Nya flygplatser besökta under året? DPS, nya IST
  5. Nya flygbolag testade under året? BR
  6. Nya besökta länder? Indonesien Bali
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 82
  8. Bästa hotellvistelse? Sofitel Nusa Dua Bali
  9. Sämsta hotellvistelse? Ingen dålig
  10. Bästa reseminnet? Bali
  11. Sämsta reseminnet?
  12. Största överraskningen?
  13. Annat "första gången" under året?
  14. Mål för 2024?
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2023? Mycket
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Som vanligt Barcelona och julefrokosten samt träffarna i Stockholm
  2. Bästa loungen? Singapore Airlines på BKK
  3. Sämsta loungen
 

Non-stop

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? 39
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 51550
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SK, LH, BR, SN, TG, TK, OS
  4. Nya flygplatser besökta under året? BKK, HEL, VIE, TPE, GDN, DBV
  5. Nya flygbolag testade under året? TG, BR, LX oxå SmartLynx :)
  6. Nya besökta länder? Thailand, Taiwan, Kroatien
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 63
  8. Bästa hotellvistelse? The Celestine Ginza, hyfsat nyrenoverat, rent, trevlig och hjälpsam personal
  9. Sämsta hotellvistelse? Har nog blivit bättre på att undvika de riktigt dåliga
  10. Bästa reseminnet? Återbesök i Tokyo. Middag på Villa Frantzén i Bangkok kommer in som stark tvåa.
  11. Sämsta reseminnet? Matförgiftad på Thai mellan BKK - FRA och komma hem till vattenskadat badrum tävlar om sämsta reseminnet
  12. Största överraskningen? SAS lämnar Star Alliance
  13. Annat "första gången" under året? -
  14. Mål för 2024? Besöka något/några nya länder, first First och förmodligen att förnya EBG
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2023? -
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Reserapporterna
  2. Bästa loungen? Swiss Senator E-gates
  3. Sämsta loungen? Tredjeparts-loungen på DBV var rätt trött
 
  1. Hur många flygningar har du gjort? 138
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 189 776
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Swiss, Lufthansa, United, American, Delta, Latam, Thai, ANA, Garuda, Avianca, Azul, EVA, South African, Singapore, Austrian, KLM, SKY, Hong Kong Airlines, Cathay Pacific, Ethiopian, Aerolineas Argentina, Iberia, Air Asia, Turkish, Croatia, Eurowings, China Southern, Norwegian, Indigo, Air India, Philippine Airlines, Egypt Air, CEBGO, China Eastern, Wizz
  4. Nya flygplatser besökta under året? DAC, CCU, GDN, BOG, UIO, GYE, COR, JNB, CPT, ADD, NBO, SPU , NKG, MAA, AGR, FUK, ATL, DAY, MEM, JAX, CRP, SDF
  5. Nya flygbolag testade under året? Avianca, South African, Ethiopian, CEBGO
  6. Nya besökta länder? Sydafrika, Colombia, Ecuador, Ethiopien, Sydafrika, Kenya, Bangladesh
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? ca 200
  8. Bästa hotellvistelse? Ocean Sun Stay Tulamben Bali, Enkelt, bra pris, fin liten pool och dykning 100 meter bort
  9. Sämsta hotellvistelse? GIG Airport hotell i Rio, Sen ankomst från München och tidig avgång till Campinas. Funkar men ingen höjdare
  10. Bästa reseminnet? Tokyo under påsken
  11. Sämsta reseminnet? Alla vistelser i Indien
  12. Största överraskningen?
  13. Annat "första gången" under året?
  14. Mål för 2024? bränna mer poäng, fler privata resor, besöka fler nya länder, testa LH F (helst till FRA - EZE men får se vad det går att lösa)
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2023?
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse?
  2. Bästa loungen? Swiss i Zurich (non - Schengen)
  3. Sämsta loungen? Singapore Airlines lounge i Dhaka (kontrakterad)
 

Attachments

  • Skärmavbild 2024-01-07 kl. 08.41.26.png
    Skärmavbild 2024-01-07 kl. 08.41.26.png
    738 KB · Visningar: 54

Jonas C

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? 40
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 87.387
  3. Vilka flygbolag har du flugit? Austrian Airlines, Lufthansa, All Nippon Airways, United Airlines, Scandinavian Airlines, Aeromexico, TAP Portugal, Swiss International Air Lines, British Airways, Singapore Airlines, FlyDubai, Maldivian Airlines, AirLink.
  4. Nya flygplatser besökta under året? BOS, CMB, GKK, JNB, MQP.
  5. Nya flygbolag testade under året? Aeromexico, FlyDubai, Maldivian Airlines, AirLink.
  6. Nya besökta länder? Sri Lanka
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 46
  8. Bästa hotellvistelse? Mercure Maldives Kooddoo.
  9. Sämsta hotellvistelse? Ett hotell i Rho utanför Milano som jag inte minns namnet på. Var tvungna att spendera natten där när SAS ställde in flyget från Milano till Stockholm.
  10. Bästa reseminnet? Safari i Krugerparken, en helt fantastisk upplevelse där vi fick se lejon, noshörning, leopard och elefant + massa andra djur på nära håll.
  11. Sämsta reseminnet? Italien under högsäsong. Dyrt, svettigt, tröttsamt och fullständigt överskattat. Stannar hemma i Sverige nästa sommar.
  12. Största överraskningen? Hur grisiga och äckliga Lufthansas lounger i Frankfurt har blivit på senaste tiden. Springer runt råttor.
  13. Annat "första gången" under året? Rest med djur i kabin för första gången. Flög över vår kära Maine Coon till Tokyo med Lufthansa i business class.
  14. Mål för 2024? Bränna mer poäng och prova på fler flygbolag utanför Star Alliance.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2023? En månad i Sydafrika med @bnr @Tonton och stort tack till @EricT
 

Davvelavve

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? 18
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 26.943
  3. Vilka flygbolag har du flugit? Lufthansa, Scandinavian Airlines, American Airlines, British Airways, Thai Airways, EVA Air, Spirit
  4. Nya flygplatser besökta under året? FAO, MUC, PVG, TPE, GUA, DFW, FLL, MIA
  5. Nya flygbolag testade under året? American Airlines, EVA air, Spirit
  6. Nya besökta länder? Taipei, Guatemala, Portugal
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 20
  8. Bästa hotellvistelse? Antanara Vilamoura
  9. Sämsta hotellvistelse? Motell i Fort Lauderdale
  10. Bästa reseminnet? Guatemala med dess otroliga natur. Portugal överraskade med trevlig golf.
  11. Sämsta reseminnet? Mellanlandning i Florida på ett riktig sunkigt hotell i kombination med mycket dricka och lite sömn.
  12. Största överraskningen? Hur nice FCT var
  13. Annat "första gången" under året? First first med LH och TG
  14. Mål för 2024? Samla poäng, blir nog inte så mycket resor detta år. Kommer fokusera på mitt nya företag inom awards, hoppas på nytt jobb och ta hand om familjen.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2023? Mycket hjälp med bokningar och tjäna poäng som vanligt.
Screenshot_20240107-102041.png
 
  1. Hur många flygningar har du gjort? 89
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 67 039
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, British Airways, Finnair, BRA, EVA Air
  4. Nya flygplatser besökta under året? Malaga, Bergen
  5. Nya flygbolag testade under året? EVA Air
  6. Nya besökta länder? Inga nya.
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 96
  8. Bästa hotellvistelse? Corinthia Lissabon. Fantastisk frukost med macaron, bubbel och pianist!
  9. Sämsta hotellvistelse? Comfort Hotel City Göteborg. Kändes ofräscht i största allmänhet.
  10. Bästa reseminnet? Tokyo i juni med EVA Air i business.
  11. Sämsta reseminnet? Inget som jag minns.
  12. Största överraskningen? Hur storslagen och trivsam Non-Schengensatelliten är på trista CDG T1.
  13. Annat "första gången" under året? -
  14. Mål för 2024? Besöka fler nya länder.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2023? -
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? BC-träffen i Barcelona.
  2. Bästa loungen? Conrad Dubai. Fantastisk service och läckra desserter.
  3. Sämsta loungen? Hilton Paris Charles De Gaulle Airport. Loungevärdinnan såg inte ut att gilla sitt jobb - suckade, hostade över maten och skramlade överdrivet med faten.
 

Taggen

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? 25
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 46 375
  3. Vilka flygbolag har du flugit? TG, LH, SK, UA, SQ, BR, AY
  4. Nya flygplatser besökta under året? SAI (Siem Reap), NAP (Neapel)
  5. Nya flygbolag testade under året? Nej
  6. Nya besökta länder? Kambodja och Singapore (räknar inte bara flygplatsen som ett besök)
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 34
  8. Bästa hotellvistelse? Intercontinental Bali Jimbaran Bay
  9. Sämsta hotellvistelse? Merusaka, Bali
  10. Bästa reseminnet? Solnedgång över risfälten i Ubud, Bali. AirBnB-lägenheten i Ravello, Amalfikusten. Takbaren på Hotel Hermitage, Jakarta, på kvällen med utsikt 360 grader över hela stan. NBA-basket i Chicago.
  11. Sämsta reseminnet? Fick tyvärr uppleva ett dödsfall på en flygning för första gången på planet från Taipei till Munchen. En gammal dam med diabetes som svimmade men släktingarna trodde hon sov och sedan var det försent för upplivningsförsök så hon lämnade planet i en aluminiumkista. SAS går med i Skyteam. Köra bil i Neapel... Alla valutors värde gentemot SEK som gjorde att man gick runt med pesos och inte kronor.
  12. Största överraskningen? Kambodja var en positiv överaskning samt SAS lämnar *A. SAS ställde in min flight från Chicago, bokade om mig till United, blev försenad, fick 600€ så hotellet i Chicago blev sponsrat av SAS helt plötsligt.
  13. Annat "första gången" under året? United Polaris över atlanten samt Thai Airways nya First Class samt första besöket för Chicago och Jakarta. IHG Ambassador inhandlades.
  14. Mål för 2024? Klura ut hur man kommer till Asien lättast med SkyTeam award-biljetter. Flyga LH first en sista gång för EB-poäng. Ett av mina AMEX kort kommer nog ryka. Det börjar bli dyrt efter nya prishöjningen.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2023? En sista EB-bokning med SQ. Det var på BC jag såg att de öppnat fönstret igen en kort period i februari. Fått betala för andras öl när man lämnar Made in Sweden sist.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Uppsala-träffen samt alla filosofikvällar på Made in Sweden med @Berglund och @Rickard_O. Träffade @palmen, @squeezen samt squeezens brosa i Chicago.
  2. Bästa loungen? Måste nog säga Polaris på ORD men ett privat rum i Thais First Class lounge var inte dumt heller.
  3. Sämsta loungen? Faktiskt inget fan av EVA's lounger på TPE. Plaza-premium på CGK var väl också sådär.
 
Toppen