Senaste nytt

Ditt reseår 2023

  1. Hur många flygningar har du gjort? 38
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 36,368
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Smartlynx, NovAir, Ethiopian, Austrian, Lufthansa
  4. Nya flygplatser besökta under året? - Tokyo (HND) & Wien (VIE)
  5. Nya flygbolag testade under året? - Austrian (Shorthaul)
  6. Nya besökta länder? - Tanzania & Japan
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 33
  8. Bästa hotellvistelse? Kendwa Rocks, Zanzibar
  9. Sämsta hotellvistelse? Quality Hotel Globe, Stockholm
  10. Bästa reseminnet? Vuxenresa till Zanzibar
  11. Sämsta reseminnet? Inget dåligt minne detta år!
  12. Största överraskningen? Att SAS ska lämna Star Alliance
  13. Annat "första gången" under året? -
  14. Mål för 2024? Att besöka Seyshellerna och Japan igen!
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2023? -

Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? -
  2. Bästa loungen? HND, Tokyo (ANA)
  3. Sämsta loungen? ZNZ, Zanzibar - (mindre än en coffieshop och typ bara vatten och läsk)

Reseplaneringar
  1. Zanzibar: https://awardplanner.se/sharemytrip/?code=37QnGfD00ceR9kku70de33B14
  2. Tokyo: https://awardplanner.se/sharemytrip/?code=9R9I05jR8TlQ27Q9zk3WHna30


map.png
 
Last edited:

Treo

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? 42
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 73000
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SK, BA, AY, AA, LX, LH, SQ, UA, QF
  4. Nya flygplatser besökta under året? Auckland (AKL)
  5. Nya flygbolag testade under året? United(!) UA och Qantas QF
  6. Nya besökta länder? Nya Zeeland
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 64
  8. Bästa hotellvistelse? Conrad Centennial, Singapore
  9. Sämsta hotellvistelse? Ingen riktigt dålig även om Conrad Midtown NY lämnade en del att önska.
  10. Bästa reseminnet? Resa via Singapore till Auckland, SQ:s businessklass slår många förstaklassupplevelser jag haft.
  11. Sämsta reseminnet? Köerna till säkerhetskontrollen på EWR och diverse SJ-resor med stopp utan information.
  12. Största överraskningen? Att Qantas serverar champagne — jag var övertygad om att de körde inhemskt och frågade efter ”sparkling wine” och pursern svarade med glimten i ögat om champagne var OK.
  13. Annat "första gången" under året? Eurobonus Lifetime Gold, ungefär en månad innan de annonserade alliansbyte:rolleyes: SJ Prio svart.
  14. Mål för 2024? Att flyga First igen. Fortsätta jakten på Lifetime Diamond (Hilton)
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2023? Lifetime Gold
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Reseberättelserna och en del tips som jag utnyttjat.
  2. Bästa loungen? Polaris O’Hare (för serveringen) eller SilverKris Changi
  3. Sämsta loungen? Oneworlds tillfälliga lounge på AMS (non-Schengen) Café Flora var ingen höjdare. Fast jag fick se en amerikan dricka tre öl (”you mean you don’t pay?”) på samma kvart jag drack min cappuccino.
 

mha321

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? 68
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 90000
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Lufthansa, Austrian, United, LOT Polish, TAP Portugal, Norwegian, British Airways, Air France
  4. Nya flygplatser besökta under året? London City (LCY)
  5. Nya flygbolag testade under året? TAP Portugal
  6. Nya besökta länder? Nope :(
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 72
  8. Bästa hotellvistelse? Montreal Marriott Chateau Champlain (bonus-notis för JW Marriott Berlin som med stor marginal kom på första plats i bling-bling rankingen)
  9. Sämsta hotellvistelse? Ingen egentligen dålig. Comfort XPress stockholm helt klart mest begränsad, men det är ju det man förväntar sig där. Clarion Draken i Göteborg klart sämsta i förhållande till förväntningar, men inte dålig (bara riktigt dålig för att vara flaggskeppshotell, men helt OK som småstadshotell).
  10. Bästa reseminnet? Köpenhamn-och-Skåne-tur med utländska vänner. Ibland ligger det bästa riktigt nära!
  11. Sämsta reseminnet? Stationsupplevelsen på SJ-resor.
  12. Största överraskningen? Nya terminalen LGA. Jisses vilket lyft!
  13. Annat "första gången" under året? SJ Nattåg första klass, egen kupe. Utmärkt produkt. Mycket trevlig service ombord. Lysande ankomsthantering när man har tid med hotellfrukosten. Men total katastrof ii service, upplevelse och hantering vid försenad avgång.
  14. Mål för 2024? Nu har jag skrivit lite för många gånger "tillbaka till Asien" och främst Tokyo. Börjar bli dags att ta tag i det...
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2023? SJ natt-tåg. Faktiskt....
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? n/a
  2. Bästa loungen? Flyg: Polaris ORD. Bonusmention av nya United Club på EWR och LGA som båda faktiskt är väldigt bra för att vara "vanliga" lounger och inte som Polaris, business only. För hotell-lounge, Malta Marriott hade en grym lounge både inomhus och utomhus med fantastisk utsikt och bra utbud.
  3. Sämsta loungen? Får nog bli Austrian non-schengen på VIE för flygplats, och JW Marriott Berlin för hotell (löjligt liten lounge för så stort hotell)
 
  1. Hur många flygningar har du gjort? - Oklart men ganska många.
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? - Oklart.
  3. Vilka flygbolag har du flugit? - SAS, LH, KLM, AF, Singapore Airlines, Ethiopian, Precision Air, Endeavour Air, Swiss, Delta.
  4. Nya flygplatser besökta under året? - DAR, ATL, GLA, GSO, CLT, IND, DTW, BOS, ORD
  5. Nya flygbolag testade under året? - Precision Air, Endeavour Air.
  6. Nya besökta länder? - Inga tyvärr.
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? - > 200
  8. Bästa hotellvistelse? - The Viceroy Chicago, bra hotell down town Chicago helt enkelt vilket det inte finns så många av i USA tycker jag.
  9. Sämsta hotellvistelse? - Hampton In Eden NC USA. Bo aldrig där.
  10. Bästa reseminnet? - LH First med lillebror ut och hem till BOS.
  11. Sämsta reseminnet? - Landar på JFK och allt till mellanvästern är inställt. Delta är allt annat än medgörliga. Fick bli hyrbil från JFK till Indianapolis. Dyrt och segt, enda trösten var att Hertz damen gav mig en Dodge 6.7L Challenger när det gick upp för henne att jag var Platinum kund till samma kostnad. Fick i ärlighetens namn följa på Dodge och en Escalade men då vart ju valet lätt :)
  12. Största överraskningen? - Hur lätt det är att boka ToR USA med LH First med Eurobonus poäng om man är lite kall och väntar in tillgänglighet och hur överskattat Polaris loungerna är. Chicago Polaris var ju rent ut sagt riktigt dålig.
  13. Annat "första gången" under året? - La Premiere och LH First
  14. Mål för 2024? - Mer La P och LH First och fundera lite på om det är värt att försöka sig på att flyga in ett LH HON eller inte..
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2023? - Tyvärr har ju BC “förlorat” ett antal profiler som bidrog till mycket vilket känns som en bidragande orsak till att BC inte riktigt längre känns lika aktuellt och roligt längre. Mina besök blir färre och färre vilket är lite tråkigt då det egentligen inte finns något bra alternativ. Trist, hoppas på att några av de förlorade sönerna återvänder 2024 kanske?
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? - Att träffa Senator’n i Sthlm på ett oväntat ställe. Riktigt roligt.
  2. Bästa loungen? - MUC Satellit LH First lounge
  3. Sämsta loungen? - Nån Delta Club i USA, dom är fan lika kassa allihopa.
 

hco

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? - Osäker, inte så många i år.
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? - Oklart.
  3. Vilka flygbolag har du flugit? - SAS, Turkish, Eva, Lufthansa, Air Asia, Jetstar
  4. Nya flygplatser besökta under året? - FCO
  5. Nya flygbolag testade under året? - Inga
  6. Nya besökta länder? - Vatikanstaten och Taiwan
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? - Oklart, inte så många i år.
  8. Bästa hotellvistelse? - Inget over-the-top. Bra hotell överlag.
  9. Sämsta hotellvistelse? - Var väl det billigaste hotellet i Taipei där jag fångade en kackerlacka i badrummet. Inte kul men inte hela världen heller. Tropiska länder, det finns kackerlackor. Bäst är att ha sin egen spray. Självklart var detta första natten i Taiwan och jag hade inte köpt nån spray än.
  10. Bästa reseminnet? - Att komma "hem" till Bangkok igen. Om så bara för ett antal semesterveckor.
  11. Sämsta reseminnet? - Jobbresa där både jag och kollegan blev sjuka.
  12. Största överraskningen? - (1) SAS slutar flyga på Kalmar och tvingar mig att revidera min EBG-plan. (2) SAS lämnar *A för ST. (3) Strawberrys samarbete med Preferred Hotels gick i stöpet.
  13. Annat "första gången" under året? - Höra tal från påven. Bo (som gäst) i ett munkkloster tre minuter från Vatikanen.
  14. Mål för 2024? - Bo noll nätter i tropikerna utan egen insektsspray.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2023? - Status match till Asante Rewards...
 

Tamas

Medlem
1. Hur många flygningar har du gjort? 10-15 kanske, för få för min smak
2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? Vet inte riktigt
3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Brussels, Austrian, Lufthansa, Ryanair
4. Nya flygplatser besökta under året? - Chicago ORD
5. Nya flygbolag testade under året? inget
6. Nya besökta länder? Inget
7. Antal hotellnätter/övernattningar? 20-25 kanske
8. Bästa hotellvistelse? Inget som sticker ut
9. Sämsta hotellvistelse? Clarion Amaranten Stockholm
10. Bästa reseminnet? MR till Chicago
11. Sämsta reseminnet? Att missa ölkvällen pga extra kontroll/utfrågning vid US Immigration
12. Största överraskningen? Att uppnådde högsta Fly Premium
13. Annat "första gången" under året? -
14. Mål för 2024? Ser ut som att en första First är inom räckhåll
15. Detta hade inte hänt utan BC under 2023? -

Bonusfrågor:

16. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Träffa många forummedlemmar och en nybliven kollega på flyget hem från Chicago
17. Bästa loungen? lexus lounge BRU
18. Sämsta loungen? SAS Chicago
 
Last edited:

Mr Basic

Medlem
  1. Tyvärr har ju BC “förlorat” ett antal profiler som bidrog till mycket vilket känns som en bidragande orsak till att BC inte riktigt längre känns lika aktuellt och roligt längre. Mina besök blir färre och färre vilket är lite tråkigt då det egentligen inte finns något bra alternativ. Trist, hoppas på att några av de förlorade sönerna återvänder 2024 kanske?
Samtidigt har ju nya medlemmar tillkommit som tillför ny energi. Det är ju lätt att bli nostalgisk och ”det var bättre förr”. Nu kommer ju en ny generation som kan ta sig an SAS och Sky Team. Att BC inte ”känns lika roligt längre” kan också ligga hos en själv. Tror det gäller de flesta forum/medlemmar men när man känner att det inte ger ngt så lämnar man. Ingen stor grej.
 

Jonas F

Medlem
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Foto av en medlems nacke av misstag på Lufthansa Senator på Heathrow var ju roligt!
Haha. Ja, det var ju också en BC-upplevelse det. :D

Jag bidrar med:
  1. Hur många flygningar har du gjort? 55 st slutade det på, faktiskt nytt rekord utan att det var något jag siktade på. Blir nog färre 2024.
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 71234 miles
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Vueling, Norwegian, Lufthansa, Eva Air, Asiana, ANA, Eurowings, Singapore Airlines, Philippine Airlines, Cebu Pacific.
  4. Nya flygplatser besökta under året? Taipei (TPE), Tokyo (NRT), Boracay (MPH), Bohol/Panglao (TAG)
  5. Nya flygbolag testade under året? Eva Air, Philippine Airlines.
  6. Nya besökta länder? Taiwan
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? ca 55 st också.
  8. Bästa hotellvistelse? Finns flera kandidater. Conrad Manila och Conrad Tokyo var ju inte så dumma.
  9. Sämsta hotellvistelse? Ingen som sticker ut riktigt men Comfort Xpress Stockholm Central utan fönster är väl inte superspexigt kanske.
  10. Bästa reseminnet? Både Japan och Filippinerna i år har varit trevligt. Men roligt att ha besökt Taiwan för första gången också!
  11. Sämsta reseminnet? Inte direkt något dåligt detta år lyckligtvis. Men det är ju alltid spännande hur det är att åka tunnelbana i Los Angeles kl 6 på morgonen tillsammans med alla hemlösa. Tunnelbana är inget man åker där om man inte är hemlös eller turist uppenbarligen (eller möjligen är på väg till sitt tredje jobb för natten).
  12. Största överraskningen? Inget sticker väl ut men SAS oerhört snåla servering i Plus mellan Gdansk och Köpenhamn (396 km) är ju lite ögonbrynshöjande. Intet serveras. Man kan inte ens få sig en liten chokladbit. Märkligt att det hinns med mer mellan Oslo och Stockholm (som är kortare, 386 km) eller för den delen mellan Manila och Boracay (men där hinner de ju servera i hela flyget, 306 km). Jag förstår att det har med restid att göra men lite konstig ordning ändå.
  13. Annat "första gången" under året? Lyckades pricka in körsbärsblomningen i Tokyo och Osaka. Vackert!
  14. Mål för 2024? Åtminstone ett nytt land besökt precis som vanligt.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2023? Bokat Singapore Airlines A380 för poäng. Mycket trevligt flygbolag och flygplan.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Ja men det blir väl min smygfotade nacke i Lufthansa Senator-loungen i London. :)
  2. Bästa loungen? Conrad Manila, trevligt med kock som tillagar olika rätter varje dag. Gulliga små efterrätter som de lagt ner tid på att göra.
  3. Sämsta loungen? Ingen som har satt några djupa spår. Men f.d. Norrsken (eller Pearl) eller vad den nu hette (heter? skulle den inte stänga?) på Terminal 5 på Arlanda är ju inte särskilt spexig.
flygresor.png
 
Last edited:

palmen

Moderator
Nu kan även jag sammanfatta reseåret 2023

  1. Hur många flygningar har du gjort? 58
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 97.000
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SK, BA, AY, AA, LH, UA, QF, DL, WN, QR, AS
  4. Nya flygplatser besökta under året? Perth (PER), Billund (BLL)
  5. Nya flygbolag testade under året? Southwest
  6. Nya besökta länder? Inga
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 50-tal gissar jag på
  8. Bästa hotellvistelse? InterContinental Park Lane, London
  9. Sämsta hotellvistelse? Hotell Indigo Boston, inget egentligt fel på hotellet. Men priset var helt gräsligt (gick att betala med poäng som tur va).
  10. Bästa reseminnet? Jorden Runt på typ 10 dagar.
  11. Sämsta reseminnet? Icke korrekt biljetterad jorden runt resa med drygt 2h till avresa, det löste sig som tur var. Sen får an väl säga alla SJ förseningar, har ett track record på 75% av SJ resor som är signifikant försenade under året eller andra problem.
  12. Största överraskningen? Att Southwest är helt ok, väldigt bra bang for buck.
  13. Annat "första gången" under året? QR First på A380. Sitta med i cockpit under flygning. Studiebesök hos ATC på Arlanda. Fira nyår i luften
  14. Mål för 2024? Besöka nya länder och fokusera lite mer på kvalite över kvantitet. Sätta mig in i hur SkyTeam fungerar och var det kommer finnas sweetspots. Blir det nya rutter lanserade (longhaul) så är målet att åka med på inaugural flighterna.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2023? Jorden runt, samt ett väldigt oväntat möte för att dricka öl i Phoenix under samma resa.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Många kul träffar, väldigt stor uppslutning hos ICA Liljeholmen, återupplivning av Afternoon Tea i Uppsala.
  2. Bästa loungen? FCT för vilket år i ordningen?
  3. Sämsta loungen? Star Alliance loungen på Schipol.
1704152383880.png
 
Toppen