Hur många flygningar har du gjort? : 11 (Kan bli ett par till)
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 4317, resorna har mestadels varit väldigt korta dessvärre.
Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Lufthansa, Norwegian
Nya flygplatser besökta under året? : Köln (CGN), Düsseldorf (DUS) samt Helsingfors (HEL)
Nya flygbolag testade under året? : Inga tyvärr, blir bättring förhoppningsvis nästa år
Nya besökta länder? : -
Antal hotellnätter/övernattningar? : 10-talet
Bästa hotellvistelse? : Radisson Blue Plaza i Helsingfors. Genuint trevligt och bra standard på hotellet. Ett extra plus för den trevliga portierna som talar svenska.
Sämsta hotellvistelse? : Hotell Allén i Göteborg. Kan tilläggas att det inte var så dåligt, dock har mina flesta andra hotellnätter varit på betydligt mer high-end ställen. Hade dock bråttom att spendera min gratisnatt som jag hade tjänat ihop via hotels.com. Hade såklart kunnat lagt till ett högre belopp men kändes rätt ovärt då läget var bra, och att jag kom efter midnatt och lämnade morgonen efter vid 06:30 så det enda man gjorde där var att sova.
Bästa reseminnet? : Fantastiska dagsturen till Vaxholm i underbara Stockholms skärgård
Sämsta reseminnet? : Tågresan från Köln Hbf till Düsseldorfs flygplats. Jag och min reskamrat råkade ta ett tåg som stannade överallt och tog totalt 1,5-2 timmar när det "vanliga tåget" endast tar cirka 40 minuter. Tilläggningsvis så var vi duktigt bakfulla och då det var mitt i sommaren så det var riktigt oumbärligt att sitta så länge i något som kan jämföras som en bastu.
Största överraskningen? : Hur långt efter många andra industrialliserade länder ligger efter Sverige när det kommer till digitala betalningsmetoder.
Annat "första gången" under året? : Badat i en gammal tysk kolgruva.
Mål för 2019? : Bli Eurobonus gold vilket borde kunna gå då jag har en ny tjänst där jag reser frekvent inom Norden.
Hur många flygningar har du gjort? : 20 (noll i tjänsten)
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : ingen aning
Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Lufthansa, LOT, Thai Airways, Aeroflot, Air Malta, Ural Airlines
Nya flygplatser besökta under året? : Washington Dulles(IAD), Bangkok(BKK), Warsawa(WAW), Milano Linate(LIN), Gdansk(GDN), Singapore(SIN), Luqa(LQA), Adler/Sochi(AER)
Nya flygbolag testade under året? : LOT, Air Malta, Aeroflot, Thai Airways, Ural Airlines
Nya besökta länder? : Malta, Singapore
Antal hotellnätter/övernattningar? : ca 35
Bästa hotellvistelse? : Pan Pacific, Singapore
Sämsta hotellvistelse? : Hotel Megapolis, Nizhny Novgorod
Bästa reseminnet? : VM-resan i Ryssland, främst vistelsen i Sochi
Sämsta reseminnet? : London-resan som fick ställas in samt att jag fick feber dagen före avresa till Oktober-fest (fick dricka mig frisk)
Största överraskningen? : Hur pass bra allt var uppstyrt i och med fotbolls-VM i Ryssland samt hur usel engelska-kunskapen var på BKK.
Annat "första gången" under året? : A350, CRJ, reserapport på BC
Mål för 2019? : Awardresa till Sydamerika samt att flyga mindre men med bättre kvalité.
Detta hade inte hänt utan BC under 2018? : Tack vare BC blir upplevelsen av både flygresa och resmål mkt bättre, ovärderligt.
Bonusfrågor:
Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Den enorma kunskapsbank som finns och viljan att dela med sig av den.
Bästa loungen: Lufthansa business lounge MUC tack vare @Jakob Österberg voucher. Grymt skönt att kunna dra sig tillbaka för lite mat och (alkoholfri) dryck efter 3 dagar Oktober-fest.
Sämsta loungen: ingen direkt dålig, som EBS uppskattar man i princip alltid ett lounge-besök