Hur många flygningar har du gjort? :
30 (ungefär - använder inget program som håller koll)
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? :
Ingen aning
Vilka flygbolag har du flugit? :
SAS, Lufthansa, SWISS, KLM, Air France, Norwegian, TAP, BRA, Air Baltic o Nextjet.
Nya flygplatser besökta under året? :
Taipei
Nya flygbolag testade under året? :
Air Baltic
Antal hotellnätter/övernattningar? :
55 (kollade snabbt genom mailen, men borde stämma).
Bästa hotellvistelse? :
Drar nog till med Airbnb i Cascai utanför Lissabon. Fick ett nyrenoverat mansion för två personer under lågsäsong, för samma pris som ett bättre hotell. Annars mycket annat bra, men då har det också kostat.
Sämsta hotellvistelse? :
Har faktiskt ingen direkt dålig i år.
Bästa reseminnet? :
Får ändå bli rundresa i norra Italien med min sambo. Vi har visserligen gjort fyra privata resor i år, men det var en otrolig vecka (9d)
Sämsta reseminnet? :
Kommer inte på något extraordinärt dåligt
Största överraskningen? :
Påminnelsen om hur fantastiskt bra SAAB340 flyger. Inte flugit den sedan min idrottskarriär (som är rätt passé)
Annat "första gången" under året? :
Helsingfors - av någon anledning har jag aldrig tagit mig in till de centrala delarna förr (trots att jag en gång vann en resa dit...)
Mål för 2017? :
Mer markburen trafik (tåg och buss) och mindre flyg. Planeringen säger dock 30t/r med flyg, bara till Tyskland :/
Detta hade inte hänt utan BC under 2016? :
Inte varit så aktiv i år, så kan inte komma på något speciellt. Men man blir ju alltid ressugen av att läsa här
Bonusfrågor:
Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse:
Inte deltagit på några evenemang/träffar
Bästa loungen:
LH Senator är ett andra hem. Kanske inte den bästa i världen, men känner mig hemma där.
Finnes dagar kvar, men inget inplanerat och det förefaller ytterst osannolikt att fler resor genomförs under 2016 så här kommer min ytterst modesta sammanställning
Hur många flygningar har du gjort? : 13
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 9100 sm
Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Emirates, Vietnam Airlines, NextJet
Nya flygplatser besökta under året? : ARN, OER, UME, GOT, HKG, BKK, HAN
Nya flygbolag testade under året? : Vietnam Airlines
Antal hotellnätter/övernattningar? : ~25
Bästa hotellvistelse? : Regal Kowloon, Hongkong
Sämsta hotellvistelse? : Grand Diamond Suite, BKK (They were not grand and there were no suites...)
Bästa reseminnet? : Total avslappning ute på vischan i Thailand, Tillslut ett besök i Hanoi
Sämsta reseminnet? : Förpassad till A/C-utrustade byggnader sista helgen i Hong Kong av medicinska skäl
Största överraskningen? : Att det fanns ett berg att gå upp på i Finland
Annat "första gången" under året? : SAS Plus i nya kabinen
Mål för 2017? : Lufthansa F under våren, en tripp i dekadens!
Detta hade inte hänt utan BC under 2016? : Uppnått poängen för F samt uppgradering Go -> Plus på HKG-ARN
Bonusfrågor:
Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Varje dag när man skannar av forumet, tyvärr inte närvarat på något event
Bästa loungen: Louis Tavern CIP Concourse C BKK
Sämsta loungen: Plaza Premium Lounge på Diners-kortet, bättre upplevelse som SAS Plus-resenär
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 163 000
Vilka flygbolag har du flugit? : British Airways, American, Iberia, SAS, Qatar, Lufthansa, Swiss, Air Europa, Air Asia, Transavia, Dragonair, Thai, Vueling, Air Canada, TAM, Aer Lingus, Norwegian, Ryanair
Nya flygplatser besökta under året? : Phoenix, Charlotte
Nya flygbolag testade under året? : Aer Lingus
Antal hotellnätter/övernattningar? : Ca 100
Bästa hotellvistelse? : Har två som får mitt "pris" i år pga olika saker. Le Royal Meridien Dubai som alltid uppgraderar mig till en Club Suite och NH Collection Gran Hotel i Zaragoza som är väldigt fräscht och har bra service
Sämsta hotellvistelse? : Inte heller här kan jag utse en enda vinnare så det blir Le Meridien Nice - slitet trots en relativt nygjord renovering samt rummen stinker av rengöringsmedel. Två gånger där - aldrig mer. Dessutom W Fort Lauderdale som har ett bra läge men som konstant vägrar att uppgradera trots att rum finns och mitt SPG Lifetime Platinum.
Bästa reseminnet? : Det är nog när jag skulle resa London-Miami tur och retur och istället för en dyr biljett i Club World på direktflyg med British Airways som skulle gett 280 TP bokade jag en biljett (2000 kr dyrare) Dublin-London-JFK-Phoenix-Las Vegas-Miami i First. Gav ca 1400 TP och drygt 60 000 Avios.
Sämsta reseminnet? : Det är nog DAA-loungen i Dublin (terminal 1). Trång, omodern, dåligt utbud av mat och dricka samt långsamt Internet.
Största överraskningen? : Att jag pallade resan från Dublin till Miami. 39 timmars resande med 21 timmars effektiv flygning non stop.
Annat "första gången" under året? : Swiss First
Mål för 2017? : Testa Etihad First (åtminstone Apartment)
Detta hade inte hänt utan BC under 2016? : Fick testat Swiss First, utan BC hade jag inte hittat dealen.
Bonusfrågor:
Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse:
Bästa loungen: Lufthansa FCT Frankfurt. Blev tyvärr bara en gång under 2016.
Ja, året är inte slut än. Ännu återstår en resa över nyår till UAE och Dubai. Men, fyller i ändå, har bara en resa till inplanerad för 2016.
Hur många flygningar har du gjort? : För få ...
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : Ingen aning ... (för inte bok... men, torde kunna kolla upp det senare)
Vilka flygbolag har du flugit? : Air France/KLM, Etihad, Emirates, TransMaldivian, BRA (KalmarFlyg)
Nya flygplatser besökta under året? : Dubai, DXB
Nya flygbolag testade under året? : Emirates
Antal hotellnätter/övernattningar? : Alldeles för få även på denna
Bästa hotellvistelse? : Delad första plats ännu för 2016: Constance Moofushi och The Luxury Collection Al Maha Desert Resort & SPA
Sämsta hotellvistelse? : - (bor inte på dåliga hotell! )
Bästa reseminnet? : Positivt överraskad av naturupplevelsen i öknen (Al Maha)
Sämsta reseminnet? : Alla dessa bussgater i Abu Dhabi och Dubai! + "anti"-prioboarding med Emirates i DXB (bussgate!)
Största överraskningen? : Återigen; Al Maha + Emirates fringisar (övernattning i Dubai, transporter till och från flygplatser, etc.)
Annat "första gången" under året? :
Mål för 2017? : Fler resor än under 2016; återuppta regelbundna turer till bla Paris och Amsterdam, vara med på BC-träffen i BCN
Detta hade inte hänt utan BC under 2016? : Pontus-in-the-Air, ARN
Bonusfrågor:
Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: All positiv respons och det som medlemmar delar med sig på sajten, t.ex. upplevelser och tips om Zanzibar/Pemba
Bästa loungen: Svårt... kan inte bestämma mig mellan: Etihad i Abu Dhabi o CDG, Emirates DXB eller Air France extra Shengen CDG
Sämsta loungen: De på Arlanda ..!.. både T2 och T5 (tredjeparts loungerna)