Senaste nytt

Diskussion om waitlist på flyg

Smuffe

Medlem
Resebyrån som jag känner här i Stockholm, de lever på att "väntelista" folk. Samt att igenom många av dessa... och då går status för icke status även om icke status har väntat längre... ;-) Personligen så av mina planerade långflygningar 2016 så går 2 västerut och 2 österut på årets sista så har jag hamnat i Ekonomi (B-klass) på sträckan HKT-HKG, övriga segment på samma bokning ligger i I-klass. Med kommande Top Bonus Guld (OW Sapphire) så är jag full av tillförsikt om att I -klass på VL går igenom..

Det har hänt med mig också så jag undrar om det är Odenresor och Pär som du använder dig av? :)
 

twiggs

Medlem
Oj, vad negativa flera verkar till väntelista!
Betänk följande scenarior:
1) Herr Arne har bokad plats på avgång 17:55 men skulle hemskt gärna åka med den fullbokade 14:30 för att hinna hämta på dagis. Man ber resebyrån boka en confirmed plats på 17:55, men waitlistad på 14:30.

2) Almedalsvecka/konsert på avlägsen plats/whatever och allt är fullbokat sedan tidernas begynnelse. Har man bråttom och kan tänka sig att vaska sin alternativa transport så ber man resebyrån/flygbolaget waitlista och kanske det går igenom strax innan avgång då det visar sig att flera avbokat i sista minuten.

3) Passagerare (eller dess resepolicy) vill egentligen resa i Economy men enbart Business finns tillgängligt varför man kan boka i Business och väntelista i Eco. Kan också handla om resenär som reser långt från Europa i First men där Business av någon anledning är fullt inom kontinenten. Då är väntelista mycket smidigt!

4) Man reser egentligen helst med *A, men allt är nollat. Flygbolag XY som confirmed alternativ och sen väntelista på lämpligt *A-bolag. Gäller bara att se till att biljett hos XY går att refunda om väntelistan går igenom.

Taget från min egen verklighet… :)
Tror det är ett jättevanligt, icke-avancerat, kommando som används av resebyråerna och flygbolagen frekvent.
 

JohanA

Medlem
Resebyrån har på samma PNR lagt in en confirmed bokning på exempelvis BA och samtidigt väntelistat Z på Lufthansa. Z clearas nästan alltid i dessa fall.
 
Toppen