Mattias Holmén
Medlem
Jag är ingen moderator, men tråden handlar om Lion-Air, kanske dags att starta ny tråd?
Absolut, informationen fanns hos SAS. Men det förutsätter ju att man vet om att man faktiskt har det på sin kärra, vilket SAS uppenbarligen åtminstone trodde att man inte hade. Det är ju samma som om du får en generisk manual som tar upp alla modeller så bryr du dig inte om funktioner du inte betalt för.
Det räddade förmodligen flygplanstillverkaren rent juridiskt, men det är direkt dåligt att denna informationen inte fanns i alla manualer och att man inte fått SAS att förstå vilken funktionalitet som levererats till dom.
En bekants bekant till mig har en stolsrad från kärran som soffa hemma. Fråga mig inte hur han kom över den men han jobbade på SAS .För den som är intresserad så finns nospartiet/cockpiten av Dana Viking bevarad på Arlanda Flygmuseum. Ligger bakom Radisson Arlandia mittemot Alfa-parkeringen. Har varit där flera gånger. Rekommenderas!
https://arlandaflygsamlingar.se/wp-content/uploads/2011/04/Broschyr_AFV-2X.pdf
Jag är aldrig den första o ta SAS parti. Men att leverera delvis dolda system som inte går att koppla ur är inte rätt. Det stöder både FAA och SHK rekommendationer efter haveriet.Håller helt med @agehall . Det går inte att försvara SAS att man missat detta. SAS är annars väldigt noga med specifikationer och utprovningar, flygtester mm. Att man missat detta är faktiskt riktigt dåligt. Är det någon som är bra på att läsa gigantiska manualer är det SAS. Om man läst igenom detta borde man ha funderat över funktionen och åtminstone gjort någon form av utprovning. En fullgod leveranskontroll gör man genom att även prova funktioner som man inte tror kan uppkomma.
Ni kan ju även läsa sista bilagan i rapporten där NTBS (USA flygsäkerhetsmyndighet) kommenterar rapporten. Nu kan man ju tycka att dom tar parti för Douglas, men lite ligger det i kritiken.
Vi får nog återkomma i diskussionen nästa år när rapporten om JT 610 är klar.
På samma tema:För den som är intresserad så finns nospartiet/cockpiten av Dana Viking bevarad på Arlanda Flygmuseum.