Artikeln nämner att kreditkortsbolagen startade att hålla inne med kundernas betalningar för flyg, till dess planen verkligen lyft.
Intressant, visste inte att de hade den möjligheten. Undrar hur långt borta det är för Sas.
Ja och det är värt att notera att de gjorde det redan 2019 inför den omgångens räddningsemission, och har inte med covid att göra. Och de har nu stått och vinglat på kanten ända sedan dess, så det har väl inte släppts på igen tydligen.
Jag har inte hört om att kortbolagen skulle gjort det för något annat bolag under covid, men kan missat det förstås. Eller också finns det speciella regler för när det görs, som inte uppfylls nu.
Risken för motsvarande för sas är nog relativt låg just nu. Dels har man ju faktiskt pengar nu. Dels kan man nog gissa att det är relativt sätt större chans att staten skulle skjuta till och täcka just sådant vid en covid-konkurs. Och dels har det nämnts tidigare när det diskuterades (vid senaste stora kk hotet tror jag man pratade om det) att SAS kortinlösare råkar ha en delad storägare (Wallenberg) med flygbolaget, så deras vilka att trycka hårt just där kan vara lite lägre.