Senaste nytt

Diskussion om Norwegians aktiekurs

Artikeln nämner att kreditkortsbolagen startade att hålla inne med kundernas betalningar för flyg, till dess planen verkligen lyft.
Intressant, visste inte att de hade den möjligheten. Undrar hur långt borta det är för Sas.
Du ska nog snarare fråga dig hur långt borta det VAR för SAS. Efter den lyckade nyemissionen (det statliga kapitaltillskottet) förväntades någon bedömare att de skulle klara sig 1,5-2 år. Men det är klart, är vi kvar i ungefär samma läge om 1-1,5 år vad gäller resande kan du nog ställa om frågan.

Ja, det låter som en mer relevant fråga. I artikeln sägs det att motivet för kreditkortsbolagen var att de såg risk för konkurs där de i så fall skulle få betala tillbaka till kunderna helt utan möjlighet att få något tillbaka från Norwegian.

Småaksjonærer fortsetter å kjøpe Norwegian-aksjer: – Ganske risikovillige – E24
Samlet handlet kundene i Norden Norwegian-aksjer for 79 millioner kroner på to dager frem til og med fredag sist uke, som betyr at de sto for rundt 40 prosent av aksjene som byttet hender i perioden.

Nordnets investeringsøkonom, Mads Johannesen, som følger med på kundenes handler i Norwegian-aksjen, bekrefter utviklingen.
– Vi har sett det gjennom hele året også, der eierskapet deres i Norwegian bare har økt, selv om aksjen er ned 99 prosent. Jeg tror det går på troen på at man håper selskapet overlever, sier Johannesen.

– Det er en del som kjøper Norwegian-aksjer nå som en opsjon. For enten så går det i dass eller så går det veldig bra.

Ifølge tallene fra Nordnet har antallet norske kunder som eier Norwegian-aksjer økt med rundt 2.000 stykker så langt i november.

Är det någon som vet om norwegian sökt statsstöd i något annat land än Norge där de fått nej?

Eftersom så mycket av deras bolag fanns på Irland så borde de väl ha sökt där?

Och wizz fick ju i England, det borde väl norwegian med sitt stora gatwick fokus också kunna få?

Före covid låg ju all deras tillväxt utanför norden. Det borde de väl kunna växla på nu också? Statsstöd I England och ta tillbaka trafiken på gatwick före gardemoen typ?

Jag vill minnas att man sökte statsstöd även från Sverige och Danmark men fick inte det, detta var i våras, har sökt på nätet men inte hittat något, så jag kan ha minns fel.
Hittade det var kreditgarantier som de sökte

Norwegian får inget svenskt stöd
Ja allt stattstöd från Sverige har väl varit i form av kreditgarantier (och deltagange i nyemissions iofs), inte "bidrag". Det var väl bland annat det som landade BRA i rekonstruktion -- att de fick lånegarantier, men inte rena pengar.

Fortsatt är det ju intressant om man bara har sökt stöd i Norge/Sverige/Danmark, och inte i de länder där man har haft störst expansion. Särskilt som England uppenbarligen inte har haft några problem att betala ut stödet till utländska bolag.

Under eftermiddagen så rusar Norwegian aktien nästan 40% upp hög omsättning

Leasingselskapet BOC Aviation har solgt unna 38,9 millioner aksjer i Norwegian Air Shuttle.

ECCC9627-F465-4A35-9901-D0FDB4E06889.png

Är det någon som vet om norwegian sökt statsstöd i något annat land än Norge där de fått nej?

Eftersom så mycket av deras bolag fanns på Irland så borde de väl ha sökt där?

Och wizz fick ju i England, det borde väl norwegian med sitt stora gatwick fokus också kunna få?

Före covid låg ju all deras tillväxt utanför norden. Det borde de väl kunna växla på nu också? Statsstöd I England och ta tillbaka trafiken på gatwick före gardemoen typ?

Den här artikeln förklarar varför Wizz fick statsstöd, och vad som krävs i allmänhet.
UK Government bails out Hungary's Wizz Air with £300 million

Att DY skulle uppfylla kravet på “sound financial health” före COVID, har jag svårt att tänka mig.
mer under Requirement for “sound financial health”
Bank of England launches Covid Corporate Financing Facility | Global law firm | Norton Rose Fulbright

Den här artikeln förklarar varför Wizz fick statsstöd, och vad som krävs i allmänhet.
UK Government bails out Hungary's Wizz Air with £300 million

Att DY skulle uppfylla kravet på “sound financial health” före COVID, har jag svårt att tänka mig.
mer under Requirement for “sound financial health”
Bank of England launches Covid Corporate Financing Facility | Global law firm | Norton Rose Fulbright
Ah, tack för referensen.

Ja, det var ju just avsaknaden av "sound financial health" som gjorde att de inte fick stöd från Sverige.

Vid lunch minus 18% på Oslo börsen, SAS är upp lite över 2% på samma börs
Klockan 12.00 idag kommer Norges regering hålla presskonferens få se om vad som sägs om resor i jul, kan påverka kursen

upload_2020-11-25_11-54-46.png

Toppen