Senaste nytt

Diskussion om Norwegians aktiekurs

Upp idag knappt 3,8% landade på 19.90 NOK tappade från lunch då den handlades för 20.40 NOK
Har någon här på BC sett om Norwegian skall dra ner på programmet.
Intressant och veta hur långa kontrakt de sitter med hos de bolag som Norwegian har hyrt in då de väntar på 737MAX.
En undran jag har, varför kommer det inte överens med Boeing om ersättning för MAX och 787 motorerna, väntar Boeing på att Norwegian skall göra KK så att Boeing kommer billigare undan då de inte behöver tänka på kommande affärer?
Förmodligen tänker jag fel!
 
Har någon här på BC sett om Norwegian skall dra ner på programmet.
Inga planer att dra ner..
Norwegian Air has no plans to reduce flights due to coronavirus - Reuters

Screenshot_20200303-203802.jpg
 
Inkommande OT. Företaget håller på att boka resa till gruppresa till Spanien i slutet av maj och av någon anledning lutar det åt rödnosen.

Hade ni bokat? Efter att ha läst de sista sidorna i denna tråden vill jag ju bara ringa reseansvarig omedelbums.

Känns som att det finns två mycket sannolika scenarion:
1. Norwegian konkursar.
2. Avbokade p.g.a corona.
 
amt att Norwegian förmodligen måste återigen göra en nyemission, tydligen fanns det bara ca. 3,5 miljarder NOK i kassan vid årets början
AJ Jag har inte så bra koll på NAS, finns det storägare eller är det utsmetat?
 
Låtet oseriöst av företaget du jobbar på. Vet att flera stora internationella företag, inklusive den jag jobbar för, har ställt in alla non-essential resor i tjänsten ”until further notice”.

Så det är oseriöst bara för att man inte drabbas av den masshysteri som just nu finns, påeldad av massmedia?

Det är helt ok att ta dessa beslut förstås, att inte resa just nu. Däremot så känns det bara tråkigt att döma andra utifrån de val de gör.

Nu misstogs det kanske som om det handlar någon firmafest med företaget till mallis. Det handlar om en ytterst viktig resa som varit inplanerad sedan i höstas, det är dock först nu ekonomiavdelningen fått ändan ur vagnen. Om vi bortser från diskussionen om resan är nödvändig eller inte och fokuserar på ursprungsfrågan.

Vågar man, med tanke på vad @igelkotten skrev tidigare i tråden, boka med Norwegian? Såsom det beskrevs låter det ju som att en konkurs väntar i det närmsta.

Alternativet är att boka med SAS eller Iberia.
 
Hittar inte det, Björn Kjos med familj var en stor ägare förut.

Sökte på Norwegians hemsida och hittade denna gamla information, det är väl inte så roligt att ta tag i detta och uppdatera den, näst in till skandal tycker jag att inte ge aktuell info om företaget.
https://www.norwegian.com/se/om-oss/organisation/investor-relations/shares/
Svårt att hitta uppdaterad info. Avanzas info är också gammal (sep 2018) Norwegian Air Shuttle (NAS) | Information om bolaget | Avanza
Årsredovisningen är om en vecka (13 feb 2020) där borde stå från 31 dec 2019.
Går att kolla i aktieboken hos Euroclear. Så beställer du en offentlig aktiebok - Euroclear
 
Nu misstogs det kanske som om det handlar någon firmafest med företaget till mallis. Det handlar om en ytterst viktig resa som varit inplanerad sedan i höstas, det är dock först nu ekonomiavdelningen fått ändan ur vagnen. Om vi bortser från diskussionen om resan är nödvändig eller inte och fokuserar på ursprungsfrågan.

Vågar man, med tanke på vad @igelkotten skrev tidigare i tråden, boka med Norwegian? Såsom det beskrevs låter det ju som att en konkurs väntar i det närmsta.

Alternativet är att boka med SAS eller Iberia.

Det finns dels en konkursrisk, där Norwegian ligger sämre till än SAS och Iberia. Detta pga Norwegians problem med likviditeten.

En annan risk, som också är relativt stor, är att flyg kan ställas in av flygbolaget. Det är ju svårt att förutspå hur restriktioner kommer vara de kommande månaderna. Företaget står då med en risk att förlora kostnader för boende, lokaler osv på plats.
 
1. Norwegian konkursar.
Innan ett företag går i konkurs så är det nog troligt att det blir en företagsrekonstruktion, vilket man säkert redan diskuterar med de största ägarna och leverantörer, inklusive banker. Kan tänka mig man även har lite informella samtal med norska regeringen, och kanske andra. 11.000 anställda ju en del.

Tycker det är farligt att ge råd här, det är väl er inköpsavdelning, ekonomiavdelning eller chef/ägare/cfo som får göra en riskbedömning. Är det värt att ni lägger tid på att förbereda vad som ser ut att vara en superviktig resa för några hundralappar billigare resa?
 
Last edited by a moderator:
Toppen