Senaste nytt

Diskussion om Norwegians aktiekurs

Räddas "tills vidare" borde det väl stå

Norwegians kriseplan vedtatt – selskapet reddes
I en avstemning på Norwegians generalforsamling mandag morgen ble det stemt over tre punkter som er helt sentralt i kriseplanen for selskapet.

1: Egenkapitalemisjon i Norwegian. Det trengs minst to tredjedels flertall (66,67 prosent).

For: 96,47 %

2: Konvertering av obligasjonsgjeld i Norwegian. Det trengs minst to tredjedels flertall (66,67 prosent).

For: 95,27%

3: Konvertering av leasingforpliktelser i Norwegian. Det trengs minst to tredjedels flertall (66,67 prosent).

For: 95,23%

Siden alle tre vedtakene ble godkjent, er kriseplanen vedtatt av aksjonærene med overveldende flertall.

I tillegg stemte 96,6 prosent for et vedtak om å utstede nye aksjer i selskapet,
og omtrent like mange stemte for en mulighet til å plassere en ny konvertibel obligasjon.


Direktestudio: Norwegians skjebnedager | DN


Dette har Norwegian-aksjonærene sagt ja til – E24

-En emisjon der dagens aksjonærer og nye investorer får muligheten til å spytte inn frisk kapital i selskapet. 96,47 prosent stemte for forslaget om å hente opp mot 400 millioner i frisk kapital

-En emisjon rettet mot obligasjonseierne slik at obligasjonsgjeld kan reduseres og at de i stedet får tildelt aksjer som kompensasjon. 95,27 prosent stemte for dette

-En emisjon der leasingselskaper får utdelt aksjer i bytte mot reduksjon av leasinggjeld. 95,32 prosent stemte for dette

For å kunne sikre selskapet tilstrekkelig kapital og handlingsrom fremover ble aksjonærene bedt om å stemme over disse fullmaktene i tillegg:

-At styret får en fullmakt frem til 30. juni neste år til å gjennomføre en ny emisjon for å hente inn frisk kapital. Disse aksjene vil utgjøre om lag 28 prosent av aksjene i selskapet, etter at den første emisjonen og gjeld er konvertert. 96,60 prosent stemte for dette.

-At styret får fullmakt til å låne nye 10 milliarder kroner gjennom å utstede et nytt konvertibelt lån der kreditorene har mulighet til å bytte lånet om til aksjer. 97,12 prosent stemte for dette.

Aksjonærene vil sitte igjen med 5,2 prosent av selskapet, ifølge finansdirektør Geir Karlsen.
 
Last edited:
Intressant reaktion med upp 40%. Påminnelse om varför jag inte ska pyssla med aktiv förvaltning, förväntade mig det motsatta.
 
Räknar man med att bolaget kommer att hållas under armarna av staten och kommer ut på andra sidan med en hygglig kapitalstruktur så är ju värderingen attraktiv idag. Jag förstår leasingbolagen och långivarna, vem vill ha en kk just nu när ingen är ett dugg intresserad av att ta över de leasade flygplanen och övriga panter är milt sagt svårsålda på en djupfryst marknad. Billigare att ta erbjudandet och skjuta problemet framför sig...
 
Norwegian møter pressen etter at kriseplanen ble vedtatt: – Det er en utrolig lettelse vi føler nå | DN


Duo hamstret Norwegian-aksjer før kursfesten | Finansavisen


Fra Dream (-liner) til Max uflaks i luften | DN




DY står ju inte helt still Norwegian vil fly med syv fly til april neste år | Finansavisen

Ingen aning om nedanstående fortfarande stämmer

Norwegian in the last few weeks continue to downsize its operation. Based on 19APR20’s OAG schedules listing, the airline during the period of 26APR20 – 30MAY20 will only operate service within Norway, 264 weekly flights.

Planned operational frequency as follows. Further changes remain likely.

Bergen – Stavanger 6 weekly
Bergen – Trondheim 6 weekly
Oslo – Alesund 6 weekly
Oslo – Bergen 19 weekly
Oslo – Bodo 8 weekly
Oslo – Harstad-Narvik 8 weekly
Oslo – Haugesund 6 weekly
Oslo – Kristiansand 6 weekly
Oslo – Molde 6 weekly
Oslo – Stavanger 24 weekly
Oslo – Tromso 10 weekly
Oslo – Trondheim 24 weekly
Tromso – Longyearbyan 3 weekly
 
Toppen