Senaste nytt

Diskussion om mistake fares

Jag har köpt uppemot 20 resor som absolut kan klassas som mistake fares.
Räknar vi in felaktiga priser även på hotell är jag nog uppe kring 30.

Sedan finns det ju olika grader av mistake fares, vissa mer extrema än andra men om man räknar in totalen har ca 70-75% blivit honored.
Vissa har tom varit så billiga att jag valt att kasta dom p.g.a ändrade planer men där jag alltså kunde ha åkt om jag velat.

Den aktuella dealen från Florens - Destination - Dusseldorf har varit aktiv så länge nu att det måste röra sig om över 25-30.000 bokningar, sedan involverar det flertalet olika flygbolag.
Säg 30.000 bokningar, och räknar vi på att förlusterna ligger på 20.000 SEK per bokning så innebär det en kostnad på 600 miljoner SEK.
Kanske lite högt räknat som snitt men det beror på hur många som bokat RAR, AKL via alla möjliga destinationer på vägen.

Nej, jag ger det inte mer än 2-3% nu att folk kommer få åka på dessa biljetter. Ville man verkligen åka skulle man ha bokat ett flyg som avgick redan i helgen för bästa chans.

Last edited:
Tyvärr var det folk som bråkade sist som fick DOT att ändra synen. Lagen står kvar hos DOT, men de applicerar den inte helhjärtat längre, just pga. folk drygade sig med United-felet och tog det till DOT, som tillsatte en utredning och ändrade sitt synsätt på "error fares"
Det som är lite intressant med den senaste är dock att det inte är en felprissättning utan avsaknad av en (eller flera) regler i den fare som postats till GDS. Jag vill hävda att det är en viktig skillnad.

Jag har köpt uppemot 20 resor som absolut kan klassas som mistake fares.
Sedan finns det ju olika grader av mistake fares, vissa mer extrema än andra men om man räknar in totalen har ca 70-75% blivit honored.
Tak, det var det jeg gerne ville vide. Er klar over du må bruge oceaner af tid på dette. Jeg har to gange benyttet mig af dine "spots" hvor det er lykkedes (e.g. med TK biz t&r BUD-YYZ). Engang imellem har jeg fundet noget selv, men de helt store deals er altid gået min næse forbi. Dog er published fares promotions ofte "worth it". Jeg har gode REA's med QR at jeg tager helt til CPH fra Vietnam - blot for at positionere mig....

Det som är lite intressant med den senaste är dock att det inte är en felprissättning utan avsaknad av en (eller flera) regler i den fare som postats till GDS. Jag vill hävda att det är en viktig skillnad.
Jag håller med. Men rent tekniskt så är det upp till flygbolaget när det kommer till flyg som inte nuddar USA, väl? Har bra track record själv på mistake fares, men då har det antagligen varit a) i liten utsträckning, eller b) åkt till eller genom USA

Precis, och det är väldigt lätt att hävda att man borde vetat om att det är fel, för ingen vid sina sinnens fulla bruk bokar en resa Florens - Dusseldorf via Nya Zeeland utan att det är högst medvetet och att man drar en rövare.

Precis, och det är väldigt lätt att hävda att man borde vetat om att det är fel, för ingen vid sina sinnens fulla bruk bokar en resa Florens - Dusseldorf via Nya Zeeland utan att det är högst medvetet och att man drar en rövare.
Sedan kan man undra vad som är mistake fare. Firenze->Düsseldorf enkelbiljett i Economy class för 993 EUR exkl. skatter t ex?

Kod:
ASIS     BK    FARE   TRAVEL-TICKET AP  MINMAX  RTG
  1 . YIF            ‡ O  1065.00     ----      -    -/  - EH01
PASSENGER TYPE-ADT                 AUTO PRICE-YES              
FROM-FLR TO-DUS    CXR-YY    TVL-11JAN17  RULE-A001 021SITA/21
FARE BASIS-YIF               NORMAL FARE  DIS-N   VENDOR-SITA
FARE TYPE-EU      OW-ECONOMY UNRESTRICTED
TARIFF FAMILY-G    DBE-Y      FARE QUALITY-N    ROUTE CODE-20
EUR   993.00   MPM  E04MAY16 D-INFINITY   FC-YIF  FN-16   
SYSTEM DATES - CREATED 02MAY16/1432  EXPIRES INFINITY

PUBLISHED RTG FLR-DUS/YY      EF-02MAY16 DIS-INDEF

/WITHIN THE EASTERN HEMISPHERE/ MPM 668
MILEAGE SYSTEM APPLIES BETWEEN ORIGIN AND DESTINATION

Du menar att ingen någonsin kan utgå från Florens och åka till tex Nya Zeeland för att sedan avsluta resan i Düsseldorf? Det är ju inte min uppgift att hålla ordning på vilka farebasis jag får när jag bokar.

Rent krasst - har nu flygbolagen gjort det i princip omöjligt för vanligt folk att förstå hur bokningar fungerar med fare basis, bokningsklasser och annat så får de stå sitt kast när de gör fel tycker jag. Här har deras överkomplicerade regler lett till att man kunnat boka resor med konstiga rutter. Hade de tex haft HIP-check på dessa fares hade det inte varit ett problem, men det har de valt att inte ha.

För att maximera chansen att få flyga på en error fare ska man nog göra som den här hjälten (från FlyerTalk-tråden) och åka iväg så snart som möjligt efter att dealen uppdagas:

a friend of mine is in Tokyo as we speak - on this fare. left yesterday. no issues on the trip.

Sen är det väl inte helt riskfritt heller såklart...

För att maximera chansen att få flyga på en error fare ska man nog göra som den här hjälten (från FlyerTalk-tråden) och åka iväg så snart som möjligt efter att dealen uppdagas:

a friend of mine is in Tokyo as we speak - on this fare. left yesterday. no issues on the trip.

Sen är det väl inte helt riskfritt heller såklart...
Ja det är ju minst sagt skönt att kunna boka och checka in på en sån här grej nästan samtidigt och sen bara dra iväg. Mvh lite nervig.

Toppen