Senaste nytt

Diskussion om mistake fares

Jag har erharenhet med många mistake fares och det är ingen garanti att flygbolaget godkänner bokningen även efter de har dragit pengarna från kortet och biljetterat. De kan avboka ändå.

Någon får gärna korrigera om jag har fel men vad jag lärt mig på Flyertalk är att om en mistake fare leder till att du åker inom/till/via USA så är du säker. De amerikanska myndigheterna kräver att flygbolagen godkänner mistake fares.

Någon får gärna korrigera om jag har fel men vad jag lärt mig på Flyertalk är att om en mistake fare leder till att du åker inom/till/via USA så är du säker. De amerikanska myndigheterna kräver att flygbolagen godkänner mistake fares.

Jo, DOT är rätt hårda på det. MEN det förutsätter att man orkar bråka och det kan ta tid. Dessutom kan carriers skita i det och istället bara betala böterna vad jag förstår.

Ja, det finns tråd om detta.
http://www.businessclass.se/forum/f...mistake-fare-med-flyg-till-fran-inom-usa.html

Men om base fare är 0 SEK (0 USD) som denna mistake fare, misstänker jag att avtalet inte är giltigt.

Om vi ska spekulera i huruvida de här biljetterna kommer att annulleras eller ej, hur skulle en annullering kunna motiveras? Jag är inte jättepåläst på ämnet och jag är verkligen inte jurist, men jag känner till några enstaka fall där biljetterna annullerades. Air Lingus placerade ett kommatecken på fel ställe vid ett tillfälle så deras businessclassbiljetter blev 10 (eller var det 100?) gånger billigare och det föll på sin orimlighet, priserna var helt enkelt för låga för att folk inte skulle ha insett att det rörde sig om ett misstag. United hade vid ett tillfälle matat in fel på växlingskurs mellan danska kronor och brittiska pund och biljetter betalda i danska kronor blev jättebilliga. Dessa biljetter annullerades senare med motivation att man var tvungen att aktivt göra något udda, nämligen växla till danska hemsidan, för att få fram de låga priserna och på så sett borde man ha insett att det rörde som om ett misstag. Jag vet inte om danskar också fick sina biljetter annullerade, man kan ju tycka att United borde godkänna dessa bokningarna. Vad tror ni motivationen blir om de här biljetterna annulleras? Är det ok att hävda att det bara finns två val, annullering eller konkurs? Båda valen innebär ju att det inte blir någon resa och då är det ju bättre att få sina pengar tillbaka än att man förlorar dem.

Om vi ska spekulera i huruvida de här biljetterna kommer att annulleras eller ej, hur skulle en annullering kunna motiveras? Jag är inte jättepåläst på ämnet och jag är verkligen inte jurist, men jag känner till några enstaka fall där biljetterna annullerades. Air Lingus placerade ett kommatecken på fel ställe vid ett tillfälle så deras businessclassbiljetter blev 10 (eller var det 100?) gånger billigare och det föll på sin orimlighet, priserna var helt enkelt för låga för att folk inte skulle ha insett att det rörde sig om ett misstag. United hade vid ett tillfälle matat in fel på växlingskurs mellan danska kronor och brittiska pund och biljetter betalda i danska kronor blev jättebilliga. Dessa biljetter annullerades senare med motivation att man var tvungen att aktivt göra något udda, nämligen växla till danska hemsidan, för att få fram de låga priserna och på så sett borde man ha insett att det rörde som om ett misstag. Jag vet inte danskar också fick sina biljetter annullerade, man kan ju tycka att United borde godkänna dessa bokningarna. Vad tror ni motivationen blir om de här biljetterna annulleras? Är det ok att hävda att det bara finns två val, annullering eller konkurs. Båda valen innebär ju att det inte blir någon resa och då är det ju bättre att få sina pengar tillbaka än att man förlorar dem.
Det motiveras i det att detta helt klart är en mistake fare och att det är ett filing error. Sedan så har man tidigare använt forum som FT, BC som visar att folk inte köpt biljetterna i god tro. Oftast när såna här fares hedras så beror det på att det är i USA (och man vill inte ta fighten). USAbiljetterna med United var brutalt billiga (500 kr cirkus), medan dessa biljetter ändå kostar cirka 6000-7000 kr, alltså inte helt omöjligt. Det blir således svårare att argumentera att det är error fare när det kommer till flygningar som omfattas av DOT-lagarna (även om de är mer avslappnade sedan United-felet). Inom EU finns det inga liknande lagar som skyddar konsumenten så det är mer eller mindre upp till bolaget själv. LH/OS hedrade t.ex error fare från Sofia till Johannesburg för cirka 800 euro i fully flex business, så det är inte helt omöjligt, men detta har skett i så mycket större omfattning än andra error fares. Den har funkat i över ett dygn och en massor av människor har bokat

Om vi ska spekulera i huruvida de här biljetterna kommer att annulleras eller ej, hur skulle en annullering kunna motiveras? Jag är inte jättepåläst på ämnet och jag är verkligen inte jurist, men jag känner till några enstaka fall där biljetterna annullerades. Air Lingus placerade ett kommatecken på fel ställe vid ett tillfälle så deras businessclassbiljetter blev 10 (eller var det 100?) gånger billigare och det föll på sin orimlighet, priserna var helt enkelt för låga för att folk inte skulle ha insett att det rörde sig om ett misstag. United hade vid ett tillfälle matat in fel på växlingskurs mellan danska kronor och brittiska pund och biljetter betalda i danska kronor blev jättebilliga. Dessa biljetter annullerades senare med motivation att man var tvungen att aktivt göra något udda, nämligen växla till danska hemsidan, för att få fram de låga priserna och på så sett borde man ha insett att det rörde som om ett misstag. Jag vet inte om danskar också fick sina biljetter annullerade, man kan ju tycka att United borde godkänna dessa bokningarna. Vad tror ni motivationen blir om de här biljetterna annulleras? Är det ok att hävda att det bara finns två val, annullering eller konkurs? Båda valen innebär ju att det inte blir någon resa och då är det ju bättre att få sina pengar tillbaka än att man förlorar dem.
Eftersom att det diskuteras om samma sak om och om igen vid varje mistake fare, vill jag hänvisa dig till en befintlig tråd för diskussion om mistake fares (inte för denna deal specifikt).

Diskussion om mistake fares | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Jeg tror at @agehall og @Andreas Eriksson er nok dem her på dette forum, der har købt flest error fares gennem tiden? Det kunne være rat at høre lidt erfaringer fra dem, omkring omtrent hvor mange procent af jeres udstedte billetter der er er blevet hædrede? Er det 5, 10, 50, eller måske endda 90%?

Jag har inte köpt jättemånga men de jag har köpt har jag fått flyga.

Det är helt omöjligt att ge några vettiga odds så här tidigt. Det behöver gå ett par arbetsdagar innan så att Alitalia kan reagera.

Om de bestämmer sig för att avboka så behöver de inte motivera det särskilt väl. Det är upp till oss att bestrida det och dra dem till domstol. Det är säkert någonting man kan vinna men det blir knappast billigt eller klart i tid till den flight man bokat. Därmed så accepterar de flesta läget och ger upp om det händer.

Jag har inte köpt jättemånga men de jag har köpt har jag fått flyga.

Det är helt omöjligt att ge några vettiga odds så här tidigt. Det behöver gå ett par arbetsdagar innan så att Alitalia kan reagera.

Om de bestämmer sig för att avboka så behöver de inte motivera det särskilt väl. Det är upp till oss att bestrida det och dra dem till domstol. Det är säkert någonting man kan vinna men det blir knappast billigt eller klart i tid till den flight man bokat. Därmed så accepterar de flesta läget och ger upp om det händer.
Tyvärr var det folk som bråkade sist som fick DOT att ändra synen. Lagen står kvar hos DOT, men de applicerar den inte helhjärtat längre, just pga. folk drygade sig med United-felet och tog det till DOT, som tillsatte en utredning och ändrade sitt synsätt på "error fares"

Toppen