Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Axxo

Medlem
Kommer inte gå att ändra på utresan utan att boka av IST-MEX benet.
Hittade först inte GOT-IST-MEX (TK) på samma bokning och var tvungen att söka leg för leg och då fanns resan. När jag väl ringde in så sa agenten att jag hamnar på waiting list om jag försöker boka leg för leg med TK. Jag bokade CPH-IST-MEX-IST-GOT istället. Detta var för några dagar sedan. Nu idag så fick jag upp på Awardfares att sträckan GOT-IST-MEX finns! Så jag ringde in direkt. Agenten sa att jag kunde boka om utan problem, då hela resan fanns att boka. Hon skulle återkomma i eftermiddag med skatter. Stämmer det verkligen att man inte hamnar på waiting list med TK om hela sträckan går att boka?
 

hendberg

Medlem
Hej!


För ett par veckor sedan bokade jag en 2-4-1 bonusresa i business mars 2023 med rutten Arlanda-Addis Abeba-Buenos Aires med samma rutt hem 8 dagar senare.


Eftersom detta (om allt går vägen med SAS & Eurobonus) blir mitt första besök i Sydamerika har jag nu blivit sugen på att kika på olika alternativ för att se så mycket som möjligt när jag väl är där. Har bla kollat på upplägget att ta 3 dagar i Buenos Aires, flyga vidare till Montevideo i 36 h och därefter till Rio 3 nätter innan tillbaka till Buenos Aires för hemresa till Stockholm.


Bäst hade väl varit att göra om biljetten till en open jaw men hittar ingen rutt från Rio till Stockholm.


Tar tacksamt emot tips för att få till bästa möjliga upplevelse i Sydamerika och är såklart öppen för olika förslag om någon har bättre idéer på reseupplägg och businessretur via Star Alliance till Stockholm. Returresan är i dagsläget bokad till den 29 mars men jag är flexibel + 7 dagar.


Tack på förhand!
Sök i forumet på reseberättelser innan covid. Jag och en del till la ut några resor inkl Montevideo men framförallt Buenos Aires. Finns upplägg på resvägar och massa tips på ställen väl där.
 

Tomas E

Medlem
Har ringt SAS 2 gånger idag, först att få dem som ändring via telefon lägga in returen. Agenten hittad då inte de platser som jag hade uppe On-line.
Efter HU innan ACA vågade jag inte chansa eller vänta längre då LOT släpper 3 platser och jag behövde 2 st. Sedan blev det dags fö ACA och jag bad nästa agent att fixa till poängen och göra dessa 2 st enkel bokningar till 1 st ToR. Dvs att boka av de platser jag fixat 1 timme innan och boka på dem igen. Agenten blev snurrig och behövde support fr. EB supporten, han lovad ringa tillbaka igen...vilket han sedan inte gjorde... :-(

Jag får citera "Non-Stop Dan",

Dan’s national airline is, unfortunately, one to avoid due to their terrible service. Whether onboard or via their phone lines, SAS has among the worst service of any full-service airline in the world. The staff is consistently rude, incompetent and unhelpful.

Airline Rankings — Nonstop Dan
Inte för att på något sätt ta SAS i försvar, och kanske är jag orättvis nu, men just Nonstop Dan gnäller väl för det mesta på alla flygbolag utom Qatar? :cool:
 

jsn

Medlem
Det skiljer en faktor 12 i skatter och avgifter mellan ut och hemresa, stämmer verkligen det? Eller är det en felskrivning någonstans?

Bonusprogram: (Cathay Pacific) Asia Miles
Flygbolag: Qatar
Kabinklass: Business+First
Avreseort: Frankfurt
Destination: Bangkok
Enkelresa eller Tur & retur: Enkelresa
Antal poäng (per person): 91400
Skatter & avgifter (per person): ~7000kr
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Jan 23
Bokad: Aug 22
Hur hittades tillgänglighet: asiamiles.com
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 2 -

Ett försök att tömma mitt Asiamileskonto från mina år i Hong Kong, har varit rätt svårt av olika skäl :)
Asia Miles tillåter endast 1 mellanlandning på sina enkelresor, finns även en multicity-historia dock men det blir rätt krångligt då det bland annat måste vara olika datum.

Målsättningen var att åka Qsuites och (än så länge) lyckades vi på hälften av flygningarna :)
FRA-DOH i Qsuites med B77W och DOH-BKK i First med A380!

Under dagarna vi sökte bytte QR helt plötsligt till A380 till BKK och ett flertal platser blev tillgängliga!

Vågar dock inte tro att detta kommer bestå då jag har en känsla att det kan bli förändringar..

Anslutning från Sverige till FRA är inte bokat ännu,

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: EVA
Kabinklass: Business
Avreseort: Bangkok
Destination: Amsterdam
Enkelresa eller Tur & retur: Enkelresa
Antal poäng (per person):
Skatter & avgifter (per person):
~600kr
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Jan 23
Bokad: Aug 22
Hur hittades tillgänglighet: sas.se
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): -


Och så hemresan i EVA's nya Businesstol på 787-10!
Blir en cashbiljett med KLM sista benet för att komma till Svedala samma dag!
 
Bonusprogram:Eurobonus
Flygbolag:SAS, EVA, THAI
Kabinklass:SAS Go, Business, Business
Avreseort:CPH
Destination:BKK
Enkelresa eller Tur&retur:t/r
Antal poäng (per person):82.500 (Amex 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person):1.600
Antal resenärer:2
När (avresans tidpunkt):Oktober -22
Bokad: CPH-AMS-BKK bokad augusti, BKK-CPH bokades i maj
Hur hittades tillgänglighet:SAS Star Alliance
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja, men var tvungen ringa om CPH-AMS
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning):0

SAS Go trots att jag kunde se att Plus fanns.
BKK-CPH bokades i maj, för några dagar sedan dök EVA air upp AMS-BKK som jag då bokade för fullt poängpris. Ringde sedan SAS som sa att AMS-BKK måste avbokas för att 2-4-1 skall kunna
användas på hela resan. Avbokning skedde och biljetterna gick att boka direkt igen, detta gjordes
och CPH-AMS lades till samt rätt poäng drogs. Det var också möjligt att välja säten.

Idag (7/8) fick jag meddelande om att AMS-BKK avbokats.

Inget svar på varför den avbokades och vilket datum gällde din bokning?
Tänker så inte jag får samma grej på min resa Ams-Bkk :/
 
  • Gilla
Reactions: JPE
Toppen