ramo skrev:Hej,fick en ombokning av en resa, LAS - YVR - HNL då första sträckan nu är mindre än 4h ( 1h 54min) och nu säger agenten att resan måste bokas om pga 4h regel. Någon som känner till något om detta? Är det bara att boka om eller finns det något som kan göras?På mina bokningar står det inställd på flyget som bokades om, sedan ser jag våra platser på nästa flyg och jag kan ändra platser etc (ombokade flyget till YVR).Klicka för att utvidga...
Mr Basic skrev:Du ska alltså flyga LAS-YVR-HNL och flighten LAS-YVR har senarelagts så istället för 4+ timmar på YVR så har ni 1.54, har jag fattat rätt då?Det borde ju innebära international->international transfer, vad är det för MCT på YVR?Jag har dock noll koll på vad som gäller vid transfer i Kanada (test, dokument osv.) mht Covid (om det nu kan påverka vid transfer).Klicka för att utvidga...
ramo skrev:Jo precis, ursprungliga resan var 8h transit som nu ändrades till 1,54. Agenten säger MCT 4h på YVR, so då finns det väl inget att göra.Klicka för att utvidga...
Mr Basic skrev:Kolla upp själv så att inte agenten ”vet” fel (har hänt….)4 tim låter mkt men å andra sidan har du ju inte ens 2 tim, vilket känns rimligtFår man inte chansa?Då får du iofs betala separat biljett YVR-HNL om det spricker, alternativt spendera semestern i Vancouver.Hur långt i framtiden är resan, kanske kan du avvakta en ändring på LAS-YVR?Klicka för att utvidga...
ramo skrev:Vet inte om det är passkontr på transit LAS-YVR, men om det endast är airside transit så är 2h mer än tillräcklig väl? Har inte varit i YVR så vet inte deras transit procedur. Bara märkligt att dem bokar om oss till nästa flyg men att vi inte får åka den.Resan är till sommarn, har tid men tror inte det dyker upp 3 till HNL i business.Klicka för att utvidga...
Så det här inte helt trivialt eftersom du reser från USA in i Kanada, men måste in i USA igen via Kanada. I Vancouver är du i transit till USA. Det vill säga att du måste klarerar den amerikanska gränsen igen i Kanada. Så full US CBP process.
I tråden om Kanadas öppnades så hade vi en medlem, kan det ha varit
@RobHK som hade en snarlik situation med massor av ombokningar och en rutt via LAX-YVR-HNL. Jag tror frågan om 4t var uppe där också, men till slut tror jag transfer var mer runt två timmar.
US Customs and Border Protection | YVR
Jag kollade ExpertFlyer och intressant nog är MCT US - CAN - US 4 timmar:
Minimum Connect TimesShare Results
STANDARD.D/D...D/I...I/D...I/I.
ONLINE 1.45 1.45 1.45 1.45
OFFLINE 1.45 1.45 1.45 1.45
** OR * ARE ALL
AC-AC II SUP CDS ** - ** TRM M - M COUNTRY CU - COUNTRY US
AC-AC II SUP TRM M - M COUNTRY US - COUNTRY CU
AC-AC II SUP TRM M - M COUNTRY CU - COUNTRY US
AC-AC II 4.00 TRM M - M COUNTRY US - COUNTRY US
AC-AC II 1.10 TRM M - M ALL - COUNTRY US
AC-AC II 1.00 TRM M - M COUNTRY US - ALL
AC-AC II SUP FLT 5109 - 5109 - FLT 7 - 7 TRM M - M
AC-AC II SUP FLT 5109 - 5109 - FLT 25 - 25 TRM M - M
AC-AC II SUP FLT 5109 - 5109 - FLT 63 - 63 TRM M - M
AC-AC II 1.00 TRM M - M
**-AC II GLSUP CA COUNTRY US - COUNTRY CU
**-AC II GLSUP CA COUNTRY CU - COUNTRY US
**-** II GLSUP CDS AA - 2D
**-** II GLSUP CDS AA - 2Z
**-** II GLSUP CDS 2D - AA
**-** II GLSUP CDS 2Z - AA
Jag hade tveklöst accepterat 1:57 med riskerna involverad.