Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Davvelavve

Medlem
Är det någon som någonsin fått mail med betallänk för skatter? Gäller sas award och det var i torsdags jag pratade med dom men inte kommit något mail/skräppost.
 

emailsson

Medlem
Var bokad två sällskap (4 Pers * 2) från Köpenhamn till Mombasa med Turkish över påsk i business. Fick flighterna Istanbul - Mombasa - Istanbul inställda i torsdags. De ser ut att ha pushat start av den linjen till sommaren. Varken SAS eller Turkish vill röra bokningen och säger att det är den andres uppgift att lösa. Fortsätta ligga på eller kommer det att lösa sig automagiskt så som SAS ena gången menade på att Turkish skulle göra?
Flighterna till och från Istanbul finns kvar i bokningen.
 

Mr Basic

Medlem
Var bokad två sällskap (4 Pers * 2) från Köpenhamn till Mombasa med Turkish över påsk i business. Fick flighterna Istanbul - Mombasa - Istanbul inställda i torsdags. De ser ut att ha pushat start av den linjen till sommaren. Varken SAS eller Turkish vill röra bokningen och säger att det är den andres uppgift att lösa. Fortsätta ligga på eller kommer det att lösa sig automagiskt så som SAS ena gången menade på att Turkish skulle göra?
Tyvärr tror jag att ingetdera av dina alternativ kommer bli av. :(
Det är SAS (utgår från att det är Eurobonus-award ni bokat) som ska hantera er bokning. Sedan kan SAS bara boka om till när det finns awardplatser hos Turkish. Mitt tips är att ni försöker hitta nya biljetter själv (ev till nytt resmål). I princip alla på forumet har drabbats av ngt ”krångel” med awardbiljetter under pandemin (som inte är över än).
 

Senator

Moderator
Var bokad två sällskap (4 Pers * 2) från Köpenhamn till Mombasa med Turkish över påsk i business. Fick flighterna Istanbul - Mombasa - Istanbul inställda i torsdags. De ser ut att ha pushat start av den linjen till sommaren. Varken SAS eller Turkish vill röra bokningen och säger att det är den andres uppgift att lösa. Fortsätta ligga på eller kommer det att lösa sig automagiskt så som SAS ena gången menade på att Turkish skulle göra?
Flighterna till och från Istanbul finns kvar i bokningen.

Ja du.. Turkish har varit bra att boka om…till datum som passar dom Jag fick en del inställda Turkish flighter som bokades om till nästa avgång.

Du kommer nog stånga sig blodig här med båda. Flyger Ethiopian dit? Går det att ta sig från DAR eller NBO till Mombasa på nåt vettigt sätt och kolla om det finns flyg dit?
 

Gizmokvack

Medlem
Liknande historia här.

Min första award skulle gått av stapeln i sommar. Till Mauritius med Turkish, 4 platser i business.

Fick ett sms om att sista sträckan blivit cancelled både dit och hem. Ring oss för att boka om.
Ringde Turkish, svar direkt. De sa att de kunde boka om mig fritt fram till 16 augusti men kunde inte boka om nu pga datastrul.

Ringde dagen efter (svarade efter några sekunder) och fick samma svar som ovan, jag måste ta det med min agency som bokat biljetterna.
Jag sa att det var award från sas och frågade om vidare tillgång men hon sa att biljetterna är ombokningsbara så bara att boka om kostnadsfritt till valfri ny tur.

Idag ringde jag sas kundtjänst. Efter 1h och 10 min svarade han på engelska att det inte går att boka om. Hade tyvärr just då halvknackig lina så svårt att höra vad han sa. Jag frågade om han kunde boka om oss på valfri flight som Turkish uppgett till mig eller om det måste vara bonusplatser.
Han visste inte utan bad mig ringa på måndag istället. Då skulle det finnas mer personal på plats som kunde hjälpa mig med mina frågor.

Hur gör ni andra? Är det SAS ni ligger på för att omboka? Eller bara att börja om på nytt igen?
 

Torsi

Medlem
Hejsan,

Min awardbokning med hemresa från MEX har blivit ändrad med air canada och i nuläget betyder det att jag kommer landa kl 7 i paris och sen avgång kl 11 en dag senare. Däremot har SAS inte kontaktat mig gällande ändringen i bokningen (något jag noterat själv).
 

Mr Basic

Medlem
Hur gör ni andra? Är det SAS ni ligger på för att omboka? Eller bara att börja om på nytt igen?
2 exempel (bokade med Eurobonus i business).

Första en ”ren” SAS-award. ARN-CPH-BOS//EWR-ARN. Blev tidigt uppenbart att SAS inte skulle starta upp linjen CPH-BOS men istället för att ställa in flighten, vilket skulle innebära att man kunde boka om med utgången 2-4-1 voucher, valde SAS att ändra till A343. :mad: Flighten ställdes in 30 dagar före avresa och jag ringde då SAS och frågade om jag kunde bokas om till EWR (fanns inget till BOS) från ARN/CPH/OSL (jag var även flexibel gällande datum) men NEJ, det kunde de inte lösa. Agenten föreslog istället ARN-ZRH-JFK med Swiss (vilket jag är tacksam för i efterhand, SAS business var en stor besvikelse). Sedan följde en vecka med strul med poäng och voucher där jag tvingades bli arg (vilket jag inte gillar). En supervisor kopplades in och slutade med att båda bad om ursäkt och jag behövde bara betala för SAS-award trots att det nu var en *A-award. Resan i sig blev extremt lyckad så värt allt strul i slutändan. :)

Andra resan en Star Alliance-award. ARN-LHR-BOG-SJO-BOG-LHR-ARN med Avianca och SAS. Avianca ställde in samtliga 4 flighter så kvar fanns ToR LHR med SAS. Att ringa Avianca fanns/finns inte i min värld så valde att själv leta tillgänglighet och sedan ringa SAS. Blev nog 3-4 samtal innan jag fick en agent som ville/orkade/klarade att boka resan (som genomfördes i jan/feb och var värd all tid och krångel :)).

Gällande resande i dessa dagar generellt, och award-resor specifikt, så är det mkt osäkerhet. Mkt som kan förändras med kort varsel och så står man där utan biljett. Om jag minns rätt fick @Davvelavve sin flight inställd bara några dagar innan avgång utan att ombokas. Omsorg om kunderna ligger nog långt ner på prio-listan hos bolagen i nuläget.
För att citera @Berglund det är skillnad på att ha rätt och att få rätt.
 

Mr Basic

Medlem
Hejsan,

Min awardbokning med hemresa från MEX har blivit ändrad med air canada och i nuläget betyder det att jag kommer landa kl 7 i paris och sen avgång kl 11 en dag senare. Däremot har SAS inte kontaktat mig gällande ändringen i bokningen (något jag noterat själv).
28 timmar mellan flighterna? :rolleyes:
Ta en heldag/natt i Paris eller ring SAS och se om du kan bokas om.
 
Hur gör ni andra? Är det SAS ni ligger på för att omboka? Eller bara att börja om på nytt igen?
Mina erfarenheter:
1. SAS award inom Europa. SAS ställde in flyget och jag minns inte vad de bokade om mig till, men det passade mig inte. Efter 2 HUACA fick jag prata med en kundtjänstagent som var villig att boka om mig en vecka senare, trots att det inte fanns lediga awardbiljetter på de datumen.
2. Star alliance award med Turkish, Air Canada och några andra bolag. Först ändrade Air Canada sitt schema så att jag fick negativ tid mellan flyg. Efter några dagar (3-4) så korrigerades min bokning automatiskt så att jag inte längre fick negativ tid mellan flyg. Dock passade inte de nya tiderna så jag fick hitta alternativa flyg själv och ringa in och boka om. Sedan ställde Turkish in ett Europa-flyg till Istanbul så jag fick hitta nya flyg till Istanbul och ringa SAS. Den första kundtjänstagenten jag pratade med sa att efterföljande flyg med Turkish från Istanbul hade en massa begränsningar och jag kunde inte flyga med Turkish till Istanbul. Omedelbart sa jag tack och hej och ringde upp igen och fick då prata med en annan kundtjänstagent som lyckades boka exakt som jag ville, alltså med just Turkish till Istanbul. (I efterhand när jag valde sittplatser på SAS hemsida såg jag dock att resan inte såg ut som en tur-och-returresa utan som en multicity-resa med tre delresor istället).
3. SAS revenue-biljett Köpenhamn-Stockholm-Berlin köpt hos resebyrå. Flyget mellan Stockholm och Berlin ställdes in och fastän att det fanns ett direktflyg mellan Köpenhamn och Berlin så bokades jag inte om till den avgången, istället förblev min bokning trasig med endast Köpenhamn-Stockholm-segmentet kvar. Till slut ringde jag SAS och bad om att få bokas om men de första 7 (!) kundtjänstagenterna sa att det inte var möjligt för dem att röra biljetten eftersom det var en resebyråbokning. Den 8:e kundtjänstagent kunde dock boka om mig utan problem.

Mina lärdomar: Argumentera aldrig, aldrig med en SAS-kundtjänstagent, det är bara slöseri med tid. Säg istället omedelbart tack och hej och ring upp igen och hoppas att du får prata med någon kompetent kundtjänstagent istället.
 
Toppen