Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Gällande denna bokningen som går via Istanbul hem:
Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2019 | Sida 6 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Det verkar vara Turkish nya 787-9 som flyger PTY-IST (ISL?) på den sträckan till nyår. Ska bli kul att testa den!
Svårt att läsa vad folk tycker om den dock, eftersom den inte är i trafik än. Men får hoppas på det bästa..

Kommer inte IST vara nerlagd till Januari 2020 och ersatt av den nya?

Upptäckte också på de två bokningar jag gjorde att Sas inte lyckades bokad Lufthansa Business intra-europa på något av våra bokningar, vilket kändes udda.
Expertflyer, United och KVS Tool säger alla att tillgänglighet finns.
Men men, i slutändan är det ju deras system som bestämmer.
Någon mer som råkat ut för detta fenomen på bokningar långt fram i tiden?
Ngt liknande hände mig när jag bokade awardresa ToR Sydamerika. Hade förberett mig extremt väl med hjälp av expertflyer och SAS *A-sökverktyg. När jag skulle lägga till de två sista leggen MUC-FRA-ARN med Lufthansa och SAS kunde Tallinn bara hitta eco MUC-FRA. Jag bad personen i Tallinn att vänta medan jag uppdaterade sökningen i SAS *A-verktyget och där fanns MUC-FRA (tillsammans med SAS FRA-ARN) med Lufthansa i business (2 platser). Hen bad då mig vänta och efter att hon tillfälligt tagit bort föregående leg (BOG-MUC) så dök businessplatserna upp. Fick tyvärr ingen riktig förklaring till varför de inte syntes initialt och frågade inte mer heller. :rolleyes:

Ngt liknande hände mig när jag bokade awardresa ToR Sydamerika. Hade förberett mig extremt väl med hjälp av expertflyer och SAS *A-sökverktyg. När jag skulle lägga till de två sista leggen MUC-FRA-ARN med Lufthansa och SAS kunde Tallinn bara hitta eco MUC-FRA. Jag bad personen i Tallinn att vänta medan jag uppdaterade sökningen i SAS *A-verktyget och där fanns MUC-FRA (tillsammans med SAS FRA-ARN) med Lufthansa i business (2 platser). Hen bad då mig vänta och efter att hon tillfälligt tagit bort föregående leg (BOG-MUC) så dök businessplatserna upp. Fick tyvärr ingen riktig förklaring till varför de inte syntes initialt och frågade inte mer heller. :rolleyes:
Hasse samma problem i flera månader att dom inte kunde ändra första felet ARN-FRA till C fast det fans. Men efter några månader så försvann problemet och det gick att ändra.

Har i mitten av mars tillsammans med min chef award bokning på varsin 2-4-1 Amex Arlanda-Osaka tur och retur
FRA-ICN-FRA är med Asiana i F, idag kom ett mail från Asiana om att de har bryr från en A380 till en 777-200 utan F kabinen.
Har försökt att hitta en retur från Japan/Thailand/Singapor till Europa i F men inte hittat någon de dagar som är aktuella för oss 19-23 mars, finns med Chania Air.
Har inte kollat om LH flyger med F kabin till ICN och hoppas att de släpper 2 biljetter 10 dagar före om de flyger med F
Har man möjlighet att få till baka EB poäng för nedgraderingen från F till C?

Surt att Asiana tar bort A380 på FRA.
Har för mig att även Lufthansa slutar att flyga med First kabin på ICN också, hittar inte vart (självklart här på bc) som jag läst det.

Kanske @Senator har koll?

Edit, finns lite info i slutet på denna tråd @011430121
Sammanställning av Star Alliance flyglinjer med First class kabin (utrikes) | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Edit 2: Kan även finnas med Thai hem från BKK, dock måste du nog ringa till Tallinn för att höra om det finns tillgängligt då det inte längre visas hos Uniteds award sökning.
Har inte kollat om Lufthansa flyger med F kabin till ICN

Last edited:
Har i mitten av mars tillsammans med min chef award bokning på varsin 2-4-1 Amex Arlanda-Osaka tur och retur
FRA-ICN-FRA är med Asiana i F, idag kom ett mail från Asiana om att de har bryr från en A380 till en 777-200 utan F kabinen.
Har försökt att hitta en retur från Japan/Thailand/Singapor till Europa i F men inte hittat någon de dagar som är aktuella för oss 19-23 mars, finns med Chania Air.
Har inte kollat om LH flyger med F kabin till ICN och hoppas att de släpper 2 biljetter 10 dagar före om de flyger med F
Har man möjlighet att få till baka EB poäng för nedgraderingen från F till C?

När de tog bort min F från MUC så ringde jag in och poängen återgick direkt.
Jag pratade då med guldsupporten

Surt att Asiana tar bort A380 på FRA.
Nej, A388 försvinner inte från FRA men däremot så flyger de med 777 den 21:a Mars av någon anledning.

Asiana.PNG

När de tog bort min F från MUC så ringde jag in och poängen återgick direkt.
Jag pratade då med guldsupporten

Du menar med detta att du "bara" hade genomgående biljetter i business efter ändringen? Att man tappar en flygning i F och har minst 1 flight i F kvar i sin bokning ger väl inget poängavdrag?

Last edited:
Du menar med detta att du "bara" hade genomgående biljetter i business efter ändringen? Att man tappar en flygning i F och har minst 1 flight i F kvar i sin bokning ger väl inget poängavdrag?
Dom har ändrat nu så åker du tex bara business ner och first hem så betalar du bara för business ner och first hem. Det är inte som förut att bara du har 1st first så blir hela bokningen en first

Toppen