Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Borde det inte vara fritt att boka sittplatser för alla nu när jag är EBG?
Jag har bokat plats på kommande AF-flygningar i eco gratis som EBG. Ibland kan man behöva ta bort sitt FF-nummer ur bokningen för att sedan lägga till det igen, för att systemen ska upptäcka din nya status.

Har sökt på open jaw i tråden och vill bara få det bekräftat:
Open jaw bokas via telefon ("Contact SAS Customer Service for information/book a return from another airport." - källa) och poängpriset blir som en tur/retur, inte två enkelbiljetter à 60%? Är jag rätt ute?

Last edited:
Bara en datapunkt. Bokade en bonusresa, ditresan med KLM gick jättebra. Hemresan med Virgin Atlantic strulade. När vi skulle checka in på flygplatsen så saknades min sambos boardingkort i biljetten. Jag kunde bara se hennes LHR-ARN boardingkort, inte CUN-LHR. Men för mig funkade det.

Jag har dock bokat våra sittplatser och specialkost. Och hennes bagagetag skrevs ut korrekt, bara boardingkortet saknades. Personal på plats kunde inte hjälpa och sa att hennes biljett var låst/borta. Dom hävda att vi glömt betalat något och bad oss kontakta vår resbyrå.

Ringde Virgin atlantic som löse det över telefon på 15min. Nu kunde jag se hennes boarding kort när jag checkade in på virgin i webbläsaren. Sen gick vi tillbaka till incheckningsdisken och vi kunde checka in och lämna bagaget. Dock fick man jävla stresspåslag.

Bonusprogram: EuroBonus
Flygbolag: Kenya Airways
Kabinklass: Business
Avreseort: Paris
Destination: Victoria Falls, Zimbabwe
Enkelresa eller Tur&retur: ToR
Antal poäng (per person): 82 500 (Amex 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 2857 SEK
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Oktober 2026
Bokad: November 2025
Hur hittades tillgänglighet: SAS hemsida
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): N/A

Jag började leta mer intensivt sen beskedet kom om poängprishöjning och så har vi en 2-4-1 voucher med giltighet fram till årsskiftet. Sökte först Nairobi och hittade massor biz-biljetter. ”Höjde blicken” och sökte en destination som finns på vår bucket list, fick träff på två ToR med passande datum. Den första resan försvann under tiden jag bokade. Därefter skiftade jag snabbt till det andra alternativet som gick igenom. Med transfer på 22 h i Nairobi och ett ”treriksrös” vid Victoria Falls finns möjligheten att besöka fyra nya länder på en vecka!
Återstår att hitta anslutningsflyg till och från Paris.

CDG-NBO B787-8 Business
NBO-VFA B737-800 Business
VFA-NBO B737-800 Business
NBO-CDG B787-8 Business
Jag skrev tidigare att jag var avis på din resa men nu lyckades jag hitta en till nästan samma destination, vi flyger till Livingstone istället för VFA, också i oktober. :) Vi kanske kan ses över en Zambezi Lager :).

Har du några tankar kring att det kan vara väldigt lite vatten i floden, tom kan Victoriafallet vara uttorkat på Zambia-sidan?

Bonusprogram: The British Airways Club
Flygbolag: Finnair
Avreseort: ARN
Destination: Bangkok
Enkelresa eller Tur&retur: Enkel
Antal poäng (per person): 82.500 avios + infant
Skatter&avgifter (per person): 401kr
Antal resenärer: 2 + infant
När (avresans tidpunkt): Januari 2027
Bokad: Februari 2026
Hur hittades tillgänglighet: Awardfares / Finnair plus
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja, bokade online direkt via BA. Hittade först samma flyg på Finnair med högre skatter om ca 1250kr per person.
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): -

Planeringen av föräldraledigheten fortsätter med ett till besök i Sydostasien. Hittade även en del platser på QR i både C och F vilket lockade men effektiv resa och låga skatter prioriterades denna gång. Får kanske bli QR på vägen hem för variation så återkommer när hemresan har bokats.

Flighter
ARN - HEL A321 Finnair Business
HEL - BKK A350-900 Finnair Business

Visa bifogad bild 172563
Snygg bokning. Men är inte 800kr ett bra pris för att spara 20k avios per person?

Bonusprogram: The British Airways Club
Flygbolag: Finnair
Avreseort: ARN
Destination: Bangkok
Enkelresa eller Tur&retur: Enkel
Antal poäng (per person): 82.500 avios + infant
Skatter&avgifter (per person): 401kr
Antal resenärer: 2 + infant
När (avresans tidpunkt): Januari 2027
Bokad: Februari 2026
Hur hittades tillgänglighet: Awardfares / Finnair plus
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja, bokade online direkt via BA. Hittade först samma flyg på Finnair med högre skatter om ca 1250kr per person.
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): -
Fat finger, 62.500 avios ska det självklart vara!

Toppen