Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS
Kabinklass: Business
Avreseort: Stockholm
Destination: Gdansk
Enkelresa eller Tur&retur: Enkel
Antal poäng (per person): 10000
Skatter&avgifter (per person): 335:-
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Oktober 2025
Bokad: Augusti 2025
Hur hittades tillgänglighet: SAS hemsida
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja via sas hemsida
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS
Kabinklass: Plus
Avreseort: Stockholm
Destination: Visby
Enkelresa eller Tur&retur: ToR
Antal poäng (per person): 10000 (5000) Flypremium
Skatter&avgifter (per person): 287:-
Antal resenärer: 4 vuxna + 1 barn
När (avresans tidpunkt): September 2025
Bokad: Augusti 2025
Hur hittades tillgänglighet: SAS hemsida
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja via sas hemsida
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0

Kände ett sug för att testa SAS nya businesskoncept första helgen det är igång, valde mellan London och Polen, landade på Polen då det var mer ekonomiskt försvarbart på plats :D
Nyttjar Senatorkortet troligtvis en sista gång innan det går ut i vinter på hemresa med LOT

Visby så blev det att bjuda med ett par vänner och deras lilla son på en weekend
Är det utlovat business servering på alla rutter från dag 1?
Är vi säkra på att GDN (och andra kortare rutter) kommer ha servering? Det är väl iofs länge från ARN än CPH men tidigare har det ju varit lite svajigt på korta sträckor där man knappt fått vatten.

Är det utlovat business servering på alla rutter från dag 1?
Är vi säkra på att GDN (och andra kortare rutter) kommer ha servering? Det är väl iofs länge från ARN än CPH men tidigare har det ju varit lite svajigt på korta sträckor där man knappt fått vatten.
Ingen aning vad som är utlovat, är inte ett dugg säker på om det kommer va full servering eller inte! (Bokningen säger måltid på både ARN-CPH och CPH-GDN).
Men jag tar för givet att det kommer vara servering när man påstår att det är måltid under flygningen och att man säljer en businessprodukt.

Jag är fullt medveten om att jag kanske kommer bli besviken, men jag är nog rätt realistisk i mina förväntningar rent generellt när det kommer till SAS och kommer nog inte hylla konceptet blint som olika förespråkare kommer göra :)

Helt enkelt har jag bokat för att se vad det handlar om, är en liten poängskvätt bara och jag tänkte ändå ta en weekend den helgen så blir en bra kompromiss!

Jag är i samma situation, aldrig varit problem annat än att online checkin inte fungerat ibland

MEN, för en månad sedan fick jag problem i USA fick inte gå förbi TSA agenten i Boston där de kollar pass och boarding pass de vägrade och sa fel namn, fick en lapp och fick gå tillbaka till American Airlines, han suckade och knappade lite på datorn och sa att han ändrat i system, fick nytt boarding pass med precis samma namn men nu släppte TSA igenom mig.

Var orolig för hemresan från Phoenix men det gick bra, de kollade inte ens boarding pass bara scan av pass och ansikte.

Jag hoppas de inte ändrat något i USA nu utan att detta brar var en extra nitisk TSA agent.
Mitt tilltalsnamn Tomas är inte först i mitt fullständiga namn, och jag kör alltid med "kortformen" på biljetter. Det ledde i somras till att jag inte kunde checka in i automat med Delta, utan fick gå till manuell disk. (Någon APIS fanns inte längre hos SAS; det här var en EB-bokning.) Å andra sidan hade jag bagage så jag hade ändå behövt gå dit (men en annan kö). Mer problem än så blev det inte, och inte ens någon fråga eller påpekande vid den manuella hanteringen, men det var bra att kunna gå till den korta SkyPriority-kön.

Har en gång för några år sedan (då det fortfarande fanns covid-restriktioner och krävdes lite extra papper) råkat ut för en incheckningsagent på Heathrow som gav intryck av att vara ny på jobbet. Hon blev förvirrad och osäker av mina namn, och frågade en kollega som direkt sa "inga problem, vanligt i nordiska länder" eller något ditåt. Jag kan inte påminna mig att jag någonsin tidigare (eller senare) har fått problem med namnet vid manuell hantering.
Jag lyckades verkligen inte att få någon koll på om vi skulle kunna åka på biljetten och Virgin var benhårda på att NEJ det kommer inte gå! Detta har ju varit stökigt innan men då mera att få in poäng efter betalda resor med olika namn på biljetten och EB Kontot. Så nu har jag helt enkelt bytt ordningen på mina namn för att slipp detta strulet framåt :D Tid för nytt pass idag. Nu ska det bli skönt att slippa detta hädanefter.

Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: Air France, Saudia
Kabinklass: business
Avreseort: Göteborg
Destination: Dubai
Enkelresa eller Tur&retur: enkel
Antal poäng (per person): 31500
Skatter&avgifter (per person): ca 1100:-
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): Oktober 2025
Bokad: Augusti 2005
Hur hittades tillgänglighet: SAS.se
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): N/A

Ändrat en del i den ursprungliga resan (tänkt att starta i Casablanca). Först bokades OSL-CPT tor, sedan tillbaka till DXB men med start i Sverige.
Fortsätter från Dubai till Baku med Qatar airways i business (c.a 6000:- acceptabelt). Borde väl innebära att en får besöka nån fin lounge i Doha?
Några dagar i Baku och så Turkish economy till Prag (och så får en behålla Star alliance gold lite längre)
Har jag missat något ? Europa - Mellanöstern är 105k och enkel borde vara 63k ?

Air france ställde in ett ben (Cay-Cdg) i vår bokning hem från guadeloupe, men ersatte med ny flight på exakt samma tider och samma flygplanstyp. Bara byte till annat flight nummer alltså vad jag kan förstå. Vad är meningen med att göra så?

Air france ställde in ett ben (Cay-Cdg) i vår bokning hem från guadeloupe, men ersatte med ny flight på exakt samma tider och samma flygplanstyp. Bara byte till annat flight nummer alltså vad jag kan förstå. Vad är meningen med att göra så?
Ändrades bokningsklassen till revenue? :D

Exakt samma sak hände med mina föräldrars resa som bokades förra veckan.

Samma flygtid och flygplanstyp, men nytt flightnummer hem ifrån Salvador, i Brasilien.

Jag kunde enkelt uppdatera bokningen till den "nya" flighten via Mina bokningar. Det får man ändå säga är bra.

Ändrades bokningsklassen till revenue? :D

Tyvärr inte i mitt fall iaf :/

Toppen