Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

CoooC

Medlem
Frågar åt en vän som lyckats få till följande häftiga 2-4-1 resa för ynka 67500p;

1. ARN-FRA 06:35-08:50 Business
2. FRA-SFO 10:05-12:35 First
3. SFO-HND 00:20-04:50 Business ”THE Room”

a. Borde han boka om första benet till kvällen innan och pröjsa en natt på flygplatshotell så han kan få lite mer tid på FCT?
b. Kommer han in på FCT kvällen innan eller ska han isf hänga på låset 05:30?
c. Tips på vettiga flygplatshotell i anslutning till FCT mottages tacksamt.
d. Vad är bästa sättet att spendera 11-12 timmar i SFO? Bästa loungen? Han har dessvärre varken *A guld, Amex Plat eller PP.
e. Misstänker att han kommer få spendera 2-3 timmar på att hämta baggaget i SFO, gå genom tullen och checka in baggaget på nytt till HND. Kommer det att funka att checka in baggaget 9-10 timmar före avgång i SFO?
f. Andra tips som kan vara bra att ha med inför denna drömresa mottages också tacksamt.
 
Last edited:
Nu öppnade ett annat alternativ upp sig så jag kommer med två andra frågor :) Ser tillgänglighet på direktflyg t/r och skulle vilja boka om på SAS.se, det verkar dock inte gå med Star Alliance award?

För att inte chansa och ringa in på måndag morgon funderar jag då på att göra ytterligare en bokning, jag antar då jag får betala avbokningsavgiften för den ursprungliga bokningen? Dvs det går väl inte att ”slå ihop” två bokningar som en ändring? Just i det här fallet gör inte avgiften så mycket då skatterna blir så pass mycket billigare med direktflyg.

På andra frågan: du kan inte ända en *A bokning online och du kan inte slå ihop bokningar *A bokningar har ingen avbokningsavgift, däremot får du inte tillbaka serviceavgiften på 450kr/pax som du betalade när du bokade. Och du får betala ytterligare en på din nya bokning. Helt klart ekonomiskt bättre att ändra än att boka om
 
Frågar åt en vän som lyckats få till följande häftiga 2-4-1 resa för ynka 67500p;

1. ARN-FRA 06:35-08:50 Business
2. FRA-SFO 10:05-12:35 First
3. SFO-HND 00:20-04:50 Business ”THE Room”

a. Borde han boka om första benet till kvällen innan och pröjsa en natt på flygplatshotell så han kan få lite mer tid på FCT?
b. Kommer han in på FCT kvällen innan eller ska han isf hänga på låset 05:30?
c. Tips på vettiga flygplatshotell i anslutning till FCT mottages tacksamt.
d. Vad är bästa sättet att spendera 11-12 timmar i SFO? Bästa loungen? Han har dessvärre varken *A guld, Amex Plat eller PP.
e. Misstänker att han kommer få spendera 2-3 timmar på att hämta baggaget i SFO, gå genom tullen och checka in baggaget på nytt till HND. Kommer det att funka att checka in baggaget 9-10 timmar före avgång i SFO?
f. Andra tips som kan vara bra att ha med inför denna drömresa mottages också tacksamt.
Om han aldrig varit i FCT så tycker jag att han ska åka dagen innan och vara där tidigt. Är ändå en upplevelse första gången. Man ska dock ha med sig att alla ev ändringar alltid kan sabba en resa. Har ju hänt förut...
Så något man får väga in...

Dom gånger jag åka via usa så har ju väskan redan taggats hela vägen så jag har bara behövt hämta väskan, gå genom tullen och sen till droppoff som alltid varit precis utanför tullen, där dom bara scannar väskan och lägger den på ett band. Alldrig behövt gå till någon vanlig chek in.

12 timmar i en lounge är ingen kul.
Jag skulle kolla få att låsa in handbagaget och åka in till staden en stund eller gå i närområdet.

Han behöver u inte ha status, han kommer ju in i loung i SFO pga att han flyger bizz på vägen ut
 

palmen

Moderator
Frågar åt en vän som lyckats få till följande häftiga 2-4-1 resa för ynka 67500p;

1. ARN-FRA 06:35-08:50 Business
2. FRA-SFO 10:05-12:35 First
3. SFO-HND 00:20-04:50 Business ”THE Room”

a. Borde han boka om första benet till kvällen innan och pröjsa en natt på flygplatshotell så han kan få lite mer tid på FCT?
b. Kommer han in på FCT kvällen innan eller ska han isf hänga på låset 05:30?
c. Tips på vettiga flygplatshotell i anslutning till FCT mottages tacksamt.
d. Vad är bästa sättet att spendera 11-12 timmar i SFO? Bästa loungen? Han har dessvärre varken *A guld, Amex Plat eller PP.
e. Misstänker att han kommer få spendera 2-3 timmar på att hämta baggaget i SFO, gå genom tullen och checka in baggaget på nytt till HND. Kommer det att funka att checka in baggaget 9-10 timmar före avgång i SFO?
f. Andra tips som kan vara bra att ha med inför denna drömresa mottages också tacksamt.
A: Om möjligt ja, 1h15min connection är inte tillräckligt för att göra FCT (även om det teoretiskt är möjligt att få någon minut där så är det helt bortkastat)
B: Nej, bara samma dag. Jag hade dock inte hängt på låset 05:30 utan siktat på runt 8 (om nan nu inte är extrem morgonmänniska).
C: Finns ju några på flygplatsen. Är de vettigt prissatta ta dom, ska ju ändå bara sova någon timme. Annars kan man åka 1 station med tågets så finns massa flygplats hotell där som ofta är billigare.
D: Lämna flygplatsen och gör San Francisco i några timmar. Polaris loungen är bäst oavsett status/kreditkort på SFO.
E: Han checkar inte in det utan droppar det på bandet direkt efter immigration. Man brukar vara igenom och få bagage på 30-60 minuter på SFO.
F: Drick inte för mycket i FCT, drycken ombord är bättre om man föredrar vin/champagne. Gå inte ombord hungrig på någon flight, ät lagom innan. Skriv en reserapport om det.
 

Osten

Medlem
Uppdaterat med flyg hela vägen hem till Arlanda och sista sträckan Bangkok-Phuket, just nu med gamla hederliga 777-200 (får se hur många gånger Thai ändrar det innan avgång). Ser ut som följer just nu:

Arlanda ARN - Wien VIE - Business - Austrian Airlines - Airbus A320-100/200
Wien VIE - Bangkok BKK - Business - EVA Air - Boeing 787-10
Bangkok BKK - Business - Phuket HKT - Thai Airways - Boeing 777-200
//
Bangkok BKK - Business - Amsterdam AMS - EVA Air - Boeing 777-300ER
Amsterdam AMS - Stockholm ARN - SAS - CRJ 900
Om någon har en resa till Bangkok och letar efter connection ned till Phuket så verkar det som att Thai tar över fler och fler av Thai Smiles gamla linjer och därmed också släpper award på fler avgångar exempel nedan:
1701874026057.png
 

LSH

Medlem
Kolla denna rutt dagligen på t.ex Awardfares, några dagar innan resa brukar man kunna hitta samma rutt direkt från FRA. Brukar lossna 2-5 dagar innan. I alla fall till MEX som jag själv bevakat nu i höst.
Tack! Jag tänker kolla några dagar innan utresan om det går att förenkla och uppgradera till förstaklass. Är i mellandagarna så jag har inte så stora förhoppningar. Och hemresan blir nog svår att förbättra då den är tre veckor senare.
 

Tevyn

Medlem
Tack! Jag tänker kolla några dagar innan utresan om det går att förenkla och uppgradera till förstaklass. Är i mellandagarna så jag har inte så stora förhoppningar. Och hemresan blir nog svår att förbättra då den är tre veckor senare.
Senaste dagarna har det släppts exakt 4 dagar innan, antalet lediga platser i 1a klass -1 av någon anledning!
 

filip23

Medlem
Fanns ca 8 biljetter Europa - BKK för några dagar sen. Ibland dyker det upp nån dag eller två innan också, dock inget att räkna med
 
Toppen