Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Givetvis kunde inte biljetteringen ske utan problem. EB-avdelningen avbokade såklart benet LLA-ARN. Ringde in och la till det igen men nu måste den såklart till EB-avdelningen för biljettering igen pga 5 USD skatteskillnad. Nu löser det sig säkert men varför kan ingenting bara fungera!?

Dock otroligt trevlig agent nu senast som också tog sig tid att ringa över till EB-avdelningen för att se till att allt nu ska blir rätt!

En nyfiken fråga. Får ut någon intressant info från PNR-Checker i detta scenario?

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Lufthansa & Austrian (Ombokad till Swiss)
Kabinklass: First & Busniess (OP-Upgrade till F på returen)
Avreseort: ARN
Destination: JFK / EWR
Enkelresa eller Tur&retur: T/R
Antal poäng (per person): 82.500
Skatter&avgifter (per person): 2601 Sek
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Nov 2023
Bokad: Dagen innan
Hur hittades tillgänglighet: Awardfares & Aeroplan
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Yes
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0

ARN-FRA (Lufthansa Busniess) fick apron parkering så stod en Porsche och vänta på oss.
FRA-JFK (Lufthansa First)
EWR-VIE (Austrian Busniess) blev ombokad till Swiss Busniess, men lyckades med lite diskussion med duty manager få OP till First.
VIE-ARN (Austrian Busniess) blev istället ZRH-ARN

Detta blev en trevlig ombokning då vi fick flyga First med Swiss som vi dödliga med Eurobonus poäng inte kommer åt annars.
Blir det en revenue-bokningsklass också i detta fall?:cool:

Hur lyckades du?!

Sjukt nyfiken
Vi var bokade på Austrian som skulle avgå runt 18:00, i Blade helikoptern ut till JFK så får vi mail om att vi blivit ombokde till Swiss som avgår ca 21:00.

Då vi bara har handbagage och redan ett boarding card så tar vi och går direkt genom TSA vid ankomst till JFK istället för att gå till disk och få ut nya biljetter, jag går först och kommer igenom men kollegan bakom blir stoppad och dom säger att det är något fel med hans biljett och måste gå till disk.

Där ger dom honom ett nytt boarding card samt säger att dom ringer till loungen för att meddela dom att vi får access till First Class dining area dom har där på JFK som comp, han kommer igenom TSA med sitt nya boarding card vi får access till loungen. Medans vi sitter där hör jag utrop efter utrop om olika avgångar, samt ser att dom säljer biljetter till vår Austrian flight fortfarande..

Så jag tar helt enkelt och börjar leta upp alla alternativ till Europa och kikar load på ExpertFlyer i dom olika kabinerna och ser att nästan allt är överbokat, förutom att det finns Singapore Airlines till FRA som skulle avgå tidigare än Swiss flighten vi var ombokade till, alternativt att det fanns 3 st i Swiss First (2 till salu - 1 blockerad). Går ner till lounge-värden och ber om att få prata med en duty manager, efter en stund kommer han till loungen "Frank" och förklarar läget att jag inte är helt nöjd och antingen vill flyga Singapore eller ha en OP-Upgrade till Swiss F, då jag var så tydlig med vilka biljetter som fanns kvar och lite av detta "flygspråk" så blev han väldigt samarbetsvillig och sa att han skulle ordna något och återkomma.

Går och sätter mig med kollegan vid dining area igen och då kommer "Frank" där lite smått leende och säger "We dont want you guys to fly Singapore" och ger oss två stycken nya boarding card.

Hoppas det var tillräckligt utförligt ;)

OT: Var betydligt lättare att få SQ Suites ut från LHR men då var jag trots allt bokad i F men gamla kabinen..

Last edited:
Vi var bokade på Austrian som skulle avgå runt 18:00, i Blade helikoptern ut till JFK så får vi mail om att vi blivit ombokde till Swiss som avgår ca 21:00.

Då vi bara har handbagage och redan ett boarding card så tar vi och går direkt genom TSA vid ankomst till JFK istället för att gå till disk och få ut nya biljetter, jag går först och kommer igenom men kollegan bakom blir stoppad och dom säger att det är något fel med hans biljett och måste gå till disk.

Där ger dom honom ett nytt boarding card samt säger att dom ringer till loungen för att meddela dom att vi får access till First Class dining area dom har där på JFK som comp, han kommer igenom TSA med sitt nya boarding card vi får access till loungen. Medans vi sitter där hör jag utrop efter utrop om olika avgångar, samt ser att dom säljer biljetter till vår Austrian flight fortfarande..

Så jag tar helt enkelt och börjar leta upp alla alternativ till Europa och kikar load på ExpertFlyer i dom olika kabinerna och ser att nästan allt är överbokat, förutom att det finns Singapore Airlines till FRA som skulle avgå tidigare än Swiss flighten vi var ombokade till, alternativt att det fanns 3 st i Swiss First (2 till salu - 1 blockerad). Går ner till lounge-värden och ber om att få prata med en duty manager, efter en stund kommer han till loungen "Frank" och förklarar läget att jag inte är helt nöjd och antingen vill flyga Singapore eller ha en OP-Upgrade till Swiss F, då jag var så tydlig med vilka biljetter som fanns kvar och lite av detta "flygspråk" så blev han väldigt samarbetsvillig och sa att han skulle ordna något och återkomma.

Går och sätter mig med kollegan vid dining area igen och då kommer "Frank" där lite smått leende och säger "We dont want you guys to fly Singapore" och ger oss två stycken nya boarding card.

Hoppas det var tillräckligt utförligt ;)

OT: Var betydligt lättare att få SQ Suites ut från LHR men då var jag trots allt bokad i F men gamla kabinen..
Djupt imponerad och lite avundsjuk(aldrig fått chansen på LX F) :)

Men vadå? Varför blev ni ombokade till LX från OS?
Vad den överbokad?

Djupt imponerad och lite avundsjuk(aldrig fått chansen på LX F) :)

Men vadå? Varför blev ni ombokade till LX från OS?
Vad den överbokad?
Nope vi blev ombokade från Austrian till Swiss. Yes den var överbokad.

Inte jag heller det sista som var kvar på bucket list var Swiss F & ANA F (men har den bokad i Feb -24) så var överlycklig när han kom med nya boardingpass.

Borde väll ta och börja skriva några reserapporter för er här på forumet då jag lyckats boka/flyga samtliga F-Kabiner inom Star Alliance på EB Poäng senaste åren..
Även Air India:D Eller har dom kvar sin first? Flög med den DEL-LHR 2016, bara för bocka av den. Avis på Swiss:)

Toppen