Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

toer00

Medlem
PoS även för EB platser…vill man gynna vissa länder…?? ;) Någon dom vet om även kundtjänst kan ändra PoS??
 
Last edited:

Mr Basic

Medlem
Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: SAS, United, ANA, Lufthansa
Kabinklass: Sas Go, Business, First
Avreseort: Stockholm
Destination: Tokyo
Enkelresa eller Tur&retur: T o R
Antal poäng (per person): 97 500 (med AMEX 2-4-1-voucher)
Skatter&avgifter (per person): 2400 SEK
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): 26-29 dec2022
Bokad: December 2022
Hur hittades tillgänglighet: Först hittades via awardhacks och SAS Star Alliance sökmotor en tor CDG - HND med United och ANA som jag kunde boka direkt. Men svårt att få in tor ARN - CDG trots flera samtal till kundtjänst. Men sen hittade jag en hemresa i awardfares med LH via Frankfurt som jag ringde och fick inbokad plus att agenten fick in Stockholms resorna i bokningen. Sista rycket var att det dök upp first class biljetter så då anpassade jag hemresan med en dag.
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: ja, i flera steg
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): -

ARN -CDG- SAS GO (Airbus A320neo)
CDG - ORD - United Business Polaris (Boeing 777-200)
ORD - HND - ANA Business The Room (Boeing 777-300ER)
HND - FRA - Lufthansa First (Boeing 747-8)
FRA - ARN - Lufthansa Business (Airbus A320neo)


Visa bifogad bild 137165

Såja, som glad nybörjare fick jag till sist till det här. Jag har hittat mycket inspiration i den här tråden så ger gärna tillbaka.
Grym bokning! :D Polaris, The Room och LH First på samma resa (för 2 dessutom).
 

Brandten

Medlem
Bokade FruBrandten och MiniBrandten utan bekymmer med 1st voucher... men när jag sedan klickar för att boka en biljett till mig själv får jag fel.

1672516617433.png


Finns det någon kundtjänst att ringa nu eller ska jag nöjda mig med att få vinka av familjen när dom drar till Portugal? :D
 
Bokade FruBrandten och MiniBrandten utan bekymmer med 1st voucher... men när jag sedan klickar för att boka en biljett till mig själv får jag fel.

Visa bifogad bild 137270

Finns det någon kundtjänst att ringa nu eller ska jag nöjda mig med att få vinka av familjen när dom drar till Portugal? :D
Fick samma sak igår när jag ändrade en resa, men andra gången så gick det igenom.
Tror det kan bero på lite överbelastning efter som vanligt ska alla boka sista dagarna...
 

Brandten

Medlem
Fick samma sak igår när jag ändrade en resa, men andra gången så gick det igenom.
Tror det kan bero på lite överbelastning efter som vanligt ska alla boka sista dagarna...
Platserna dök aldrig upp igen så bokade ungefärliga tider på egen biljett (min) via FRA dit och LHR hem. Typiskt för jag ville testa TAP business direkt men får nu kuska runt i Europa med Lufthansa

Får be familjen rapportera hur det var på deras direktflyg i TAP C.
 

toer00

Medlem
Har sedan tidigare en bokning nästa höst, AMS-BKK-LHR med Eva AIr. Business. Eftersom anslutningar ARN-AMS, LHR-ARN inte fanns tillgängliga förens nu, Ringde jag SAS kundtjänst för att lägga till dessa.

Hade innan kollat med både sas.se, flysas,com samt awardhacks. Platser på direktflyg ARN-AMS fanns inte min dag varken i GO eller PLUS. Däremot via OSL i bägge klasserna (2+2). Dessutom så har LH 9 st platser öppna i Business ARN-FRA-AMS. Agenten ser bara ekonomi/GO både på SAS och LH. Jag berättar vänligt att platserna syns på "hemsidan", jag möts då med argumentet att hemsidan cachar inte lika ofta som SAS eget system och att jag kommer att få ett felmeddelande om jag fortsätter, jag testade och inga problem att komma vidare ända fram till seating steget där jag backade ur.

Jag vet att denna fråga/ diskussion inte är ny, det kanske finns någon där ute med Amadeus kompetens ?(själv har jag fuskat lite i SABRE (same same but different...) ;) . Min fundering/allmänna fråga, kan det vara så att de agenter som inte hittar klasser, söker mot "Amadeus Smart Cache" medan de som hittar använder sig av det s.k. "Direct access" (allows you to access the real-time seat availability display of airlines that have a direct access agreement). alt Long Sell (Direct Sell) då I-klass (Award Business) ev inte syns om de inte är cachade?

Har någon ställt den frågan istället för HUACA x antal ggr. Min tanke är att man kanske borde ställa den frågan för att att underlätta för oss alla...
Har för mig att flygbolagen får betala några ören för varje sökning de gör...och att många därför väljer många agenter att gå mot cachen...?
 
Har sedan tidigare en bokning nästa höst, AMS-BKK-LHR med Eva AIr. Business. Eftersom anslutningar ARN-AMS, LHR-ARN inte fanns tillgängliga förens nu, Ringde jag SAS kundtjänst för att lägga till dessa.

Hade innan kollat med både sas.se, flysas,com samt awardhacks. Platser på direktflyg ARN-AMS fanns inte min dag varken i GO eller PLUS. Däremot via OSL i bägge klasserna (2+2). Dessutom så har LH 9 st platser öppna i Business ARN-FRA-AMS. Agenten ser bara ekonomi/GO både på SAS och LH. Jag berättar vänligt att platserna syns på "hemsidan", jag möts då med argumentet att hemsidan cachar inte lika ofta som SAS eget system och att jag kommer att få ett felmeddelande om jag fortsätter, jag testade och inga problem att komma vidare ända fram till seating steget där jag backade ur.

Jag vet att denna fråga/ diskussion inte är ny, det kanske finns någon där ute med Amadeus kompetens ?(själv har jag fuskat lite i SABRE (same same but different...) ;) . Min fundering/allmänna fråga, kan det vara så att de agenter som inte hittar klasser, söker mot "Amadeus Smart Cache" medan de som hittar använder sig av det s.k. "Direct access" (allows you to access the real-time seat availability display of airlines that have a direct access agreement). alt Long Sell (Direct Sell) då I-klass (Award Business) ev inte syns om de inte är cachade?

Har någon ställt den frågan istället för HUACA x antal ggr. Min tanke är att man kanske borde ställa den frågan för att att underlätta för oss alla...
Har för mig att flygbolagen får betala några ören för varje sökning de gör...och att många därför väljer många agenter att gå mot cachen...?
För att göra en lång fråga kort. Varför frågar du inte själv som uppenbarligen har lite kunskaper?
 
Toppen