Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Med så kort framförhållning och alla horribla historier om biljetter som avbokas av agenter senaste tiden hade jag inte vågat chansa. Är ni ok med att kanske inte åka och kan avboka allt (hotell, aktiviteter) så hade jag kanske chansat.
Har bokat om en hel del, ändrat feeders osv. Så länge de inte är inne och pillar på de långa benen så hade jag inte varit speciellt orolig.

Ser inte någon direkt risk. Byte från KLM till SAS har inte varit några problem för mig, KLM till annat KLM eller SAS till KLM är dock (som noterats på forumet) svårt att få igenom om långa benet är med KLM.
Hur har du lyckats med det? När jag försöker byta feeder från KLM till SAS (eller ta bort första benet för den delen) så säger de att långa benet försvinner eller aka married segment. Finns det sätt att komma runt det nu?

Har bokat om en hel del, ändrat feeders osv. Så länge de inte är inne och pillar på de långa benen så hade jag inte varit speciellt orolig.

Tror du kanske haft bra tur med agenter (kanske EBD? i teorin ska man ju komma till mer erfarna agenter), men tycker det dyker upp inlägg i en viss fb-grupp var och varannan dag om att bokningar avbokats, leg som försvunnit, biljetter som inte ställs ut inom rätt tidsram vid ändringar/tillägg av feeders.

Har aboslut inte varit straight-forward. Har två resor och den ena har jag lyckat fixa SAS istället för KLM på feeder efter ett antal försök. Ligger nu uppdelat så första benet är en "separat" resa. Har fått igenom bytena några gånger i appen men inte biljetterat men gick som sagt var till slut så nu har jag biljetterna.

På den andra resan så lyckades jag få en perfekt ombokning på feeder som skulle ge oss ca 26 timmar i Amsterdam men den biljetterades aldrig (och det borde den inte heller givet 24h gränsen). Har försökt med en del andra ombokningar (vill inte åka ut 6 på morgonen från GOT) KLM till KLM men inte lyckats. Väntar på att SAS ska släppa businessbiljetter (resan är i oktober) och ska sen boka om KLM till SAS (får då gå från direktflyg till byte i CPH men värt det för att slippa fakir).

Så poängen är inte att det inte är lätt att få igenom ombokningen utan att jag inte haft några issues med mina långa ben trots en mängd samtal. Har alltid varit tydlig med att dessa inte ska röras dock.

Låter som vi inte ska utmana ödet utan låta KLM-flyget ligga kvar. Då får vi testa Terminal 2 och loungen där för första gången också.

Har bokat en bonusresa (EB-poäng på sas.se) i business med KLM ARN-AMS-LIS och en av oss är EBG. Enligt sas-appen kommer vi in i båda SAS guldloungerna på T5 och lounge 25 på AMS, men inget om Pearl T2. Bara lounge 25 är nämnd i KLM-appen (ej inloggad), dvs ingen alls på ARN. Är alltså inte Pearl T2 tillgänglig vid bonusresor eller varför är den inte nämnd i bokningen?

Sen trycker du på "Upptäck lounger över hela världen" och söker på Stockholm.
Då får man upp Pearl Lounge T2 och det står under "

Lounge access is reserved for international First or Business Class ticket holders or SkyTeam Elite Plus Frequent Flyers traveling on a same-day international flight operated by a SkyTeam member airline or transferring between flights (domestic or international) operated by the following airlines (* exceptions may apply):"​

Så du borde kunna besöka den?

Sen trycker du på "Upptäck lounger över hela världen" och söker på Stockholm.
Då får man upp Pearl Lounge T2 och det står under "

Lounge access is reserved for international First or Business Class ticket holders or SkyTeam Elite Plus Frequent Flyers traveling on a same-day international flight operated by a SkyTeam member airline or transferring between flights (domestic or international) operated by the following airlines (* exceptions may apply):"​

Så du borde kunna besöka den?
Jo jag såg att den står med där men undrar varför den i så fall inte finns med i bokningen, vare sig hos SAS eller KLM? "* exceptions may apply" indikerar kanske att det inte gäller alla bokningsklasser?

När det var *A så lyckades jag boka ARN-HND / BKK-ARN, om jag minns rätt så var det redan då olika zoner gällande HND och BKK (centrala asien och sydostasien huvud), men visst går det inte längre att boka open-jaw på samma sätt?

Toppen