Garuda kommer ta bort första klass från Amsterdam. De kommer flyga Jakarta - Tokyo istället.Exakt, de ser platser men "får" inte boka. Amatörgissningen från mig är att kanske har de inte avtal klart eller ett avtal som SAS anser är för dyrt för att släppa på bokningar.
Hur gick det för de som lyckades boka Garuda F i början? Fick de behålla sina bokningar?
Om jag får fortsätta med amatör gissningar så gissar jag på att det även kan vara en IT fråga. Den som har sett China Easterns hemsida och app kan gissa att dom inte har så smidiga APIer. Även om en bra agent kan boka platser som det ser ut idag så tror jag att SAS vill undvika en situation där folk ringer in och ber agenten leta.Exakt, de ser platser men "får" inte boka. Amatörgissningen från mig är att kanske har de inte avtal klart eller ett avtal som SAS anser är för dyrt för att släppa på bokningar.
Om de inte är så tekniskt lagda kanske de släpper samma platser till alla bolag. Någon kanske kan hitta någon annan skyteam partner att söka med som implementerat china eastern. Hör av er om någon hittar något och gjort någon korrelation.Om jag får fortsätta med amatör gissningar så gissar jag på att det även kan vara en IT fråga. Den som har sett China Easterns hemsida och app kan gissa att dom inte har så smidiga APIer. Även om en bra agent kan boka platser som det ser ut idag så tror jag att SAS vill undvika en situation där folk ringer in och ber agenten leta.
Jag bokade MU F första veckan i september efter att ha sett tillgänglighet för Flying Blue. Blev avbokad när jag försökte göra ändringar senare.Om de inte är så tekniskt lagda kanske de släpper samma platser till alla bolag. Någon kanske kan hitta någon annan skyteam partner att söka med som implementerat china eastern. Hör av er om någon hittar något och gjort någon korrelation.![]()
Attans då, hade du inte en Garuda First bokning också? Hur gick det med den? Tyckte jag kände igen ditt namn sen du postade där de första dagarna i Skyteam.Jag bokade MU F första veckan i september efter att ha sett tillgänglighet för Flying Blue. Blev avbokad när jag försökte göra ändringar senare.
Du åker på Air Passenger Duty (APD) om du startar din resa i UK. Startar du i CPH kommer du alltså undan den.Letar resa eurobonusresa CPH-Karibien (UVF, BGI) och hittar ekonomiresor via LHR. Skatten är i stort sett densamma om jag bokar utan anslutning till LHR (skiljer sig 100kr /person) och landar totalt på 3453kr/person respektive 3532kr/person. Är detta korrekt eller räknar SAS hemsida fel? Jag var av uppfattningen att flygskatterna ut från London var dyrare och att man slipper dem när man reser transfer via LHR.
Så långt är han nog med - frågan är varför det skiljer så lite i en bokning som utgår från CPH istället för LHR. Var ju en del spekulationer tidigare om att SAS avsåg lägga beslag på UK-skatterna när man la på en feeder, men trodde det hade avfärdats?Du åker på Air Passenger Duty (APD) om du startar din resa i UK. Startar du i CPH kommer du alltså undan den.
![]()
Rates for Air Passenger Duty
Check which rates of Air Passenger Duty you need to pay if you’re a plane operator, and how to fill in your return to HMRC.www.gov.uk