Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Jag hade en intressant diskussion med en kompetent agent idag som fixade följande åt mig:
Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2022 | Sida 7 | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor

Han insisterade att jag skulle betala telefonavgiften. Jag tyckte inte det var så bra av tre anledningar:
1. Tre personer, två vouchers går inte online
2. Open-jaw (i mitt fall double open-jaw) går inte online
3. Mixade kabiner (ett segment) går inte online

Men han var tydligt att inget av detta var applicerbart i mitt fall. Jag trodde hellre inte double open-jaw är ok?

HUACA för avgiften?
Jag skulle säga HUACA
Det ska inte vara någon annan avgift än den vanliga 450:-.
Detta då som du säger inte kan boka detta själv
 

palmen

Moderator
Jag hade en intressant diskussion med en kompetent agent idag som fixade följande åt mig:
Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2022 | Sida 7 | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor

Han insisterade att jag skulle betala telefonavgiften. Jag tyckte inte det var så bra av tre anledningar:
1. Tre personer, två vouchers går inte online
2. Open-jaw (i mitt fall double open-jaw) går inte online
3. Mixade kabiner (ett segment) går inte online

Men han var tydligt att inget av detta var applicerbart i mitt fall. Jag trodde hellre inte double open-jaw är ok?

HUACA för avgiften?
Dubbel open jaw har tidigare inte varit tillåtet. Om inget ändras till fördel för oss borde det med andra ord inte vara ett ok sätt att boka.
 

Senator

Moderator
Jag skulle säga HUACA
Det ska inte vara någon annan avgift än den vanliga 450:-.
Detta då som du säger inte kan boka detta själv

Dubbel open jaw har tidigare inte varit tillåtet. Om inget ändras till fördel för oss borde det med andra ord inte vara ett ok sätt att boka.

Det som talar mot HUACA är ju att annan agent (med koll) ev upptäcker dxxxxx open jaw? Kanske osannolikt men….

Det blev JA och JA på detta. Jag fick tillbaka pengarna, och jag vill göra en ändring på sista segmentet. Agenten såg direkt felet med dubbla open-jaws och var rädd att detta skulle upptäcks när man ställde ut biljetterna igen. Däremot ligger nu 3 x 375kr i kö för återbetalning. Så jag vinner än så länge :D .... tills det blir en ändring i tidtabellen och den måste bokas om. Voucharna går ut sista februari (detta är 2019) så vi får hoppas på att det finns TK direkt senare till/från ARN. Det kommer nog min fru uppskatta.
 

Senator

Moderator
Förra veckan plingade det till i mobil/mail, leget IST-ARN var inställt och SAS kunde inte göra något..
Började söka på awardhack/awardfares etc och tänkte ändra hemresan från Chicago istället från Houston.
Ringde in och fick en kunnig agent. Hon letade upp platserna ORD-ZRH lätt men sen i ZRH blev det en massa strul med waitlistade LH-platser.
Slutade med en övernattning där (22h) och sedan hem dagen efter

Bonusprogram:
EB
Flygbolag: Swiss och SAS
Kabinklass: C/plus (SAS)
Avreseort: Arlanda
Destination: Chicago
Enkelresa eller Tur&retur: t/r
Antal poäng (per person): 130k (inkl 2 amex 2f1) i orginalbokn
Skatter&avgifter (per person): 1301 kr i orginalbokn
Antal resenärer: 4
När (avresans tidpunkt): april 2022
Bokad: ombokad feb 2022
Hur hittades tillgänglighet: Awardfares, awardhacks
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja och nej, flera lufthansa-fligher var "waitlistade" fast man såg dem både på awardfares, awardhacks och sas s
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): Inga


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

ARN - ZRH, C, A320
ZRH - ORD, C, A330
ORD-ZRH, C A220-100
AMS - ARN, Plus, CRJ-900

Biljett t/r ORD-MCO köps separat..

Jag ser fram emot din rapport om den transatlantiska flygningen ombord en A220-100 :p
 

J1981

Medlem
Såg denna. Vet inte hur man taggar folk i inlägg.

Men usa via sydost asien tillhör väl inte vanligheterna?

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: OS, NH, UA, OZ, SK
Kabinklass: C + F
Avreseort: CPH
Destination:LAX
Enkelresa eller Tur&retur: T&R
Antal poäng (per person): 76.250p (1 st Vouchers)
Skatter&avgifter (per person): 1890kr
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): Nov 2022
Bokad: DEC 2021
Hur hittades tillgänglighet: SK online, Air canada, Awardfares
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 3 !
Allt i C utom LHR-HND som är i F.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Fredde18

Medlem
Liten OBS! att både Swiss och Turkish har kört uppdateringar under veckan så kolla era bokningar.
Peppar peppar, än ser det lugnt ut. Vi klarade oss kvar i förra tombolan före jul med en tidtabellsändring som turligt nog inte kastade ut oss från award-bokningen. Verkar positivt denna gång med, kanske tur att det är vid påsken, då fler vill resa.
 
Toppen