Senaste nytt

Diskussion om anställningsvillkor på olika flygbolag

Grejen är att dessa Kineser/Japaner jobbar väl ENBART på flighterna till Kina/Japan. Dom har väl inga mängder av kineser som flyger till CPH och sedan gnetar på Dansk inrikes och bor i tältläger i Kastrup?

Mvh
/NotRyan

Jag menade kinesiska PAX, det logiskt eller till och med en bättre produkt om de har kinesisk personal om de har en signifikant andel kinesisk pax.

Vad är problemet med att erbjuda lönevillkor för den marknad den anställde faktiskt är bosatt i, snarare än temporärt råkar arbeta på? Så fungerar ju de allra flesta företag idag vilket också är fullt rimligt. Eller skulle en svensk anställd på t.ex. Skanska utlokaliserad till Kina per automatik få sänkt lön och försämrade anställningsvillkor ned till en kinesisk nivå eftersom han/hon tillfälligt arbetar i Kina?

Som jag ser det grundar sig sällan fackförbundens diskussioner i en godhjärtad vilja att ge t.ex. dessa thailändare på Norwegian bättre anställningsvillkor. Diskussionerna grundar sig snarare i en vilja att göra det helt ointressant att anställa dessa överhuvudtaget. Det handlar alltså bara om protektionism av jobben för de egna medlemmarna. Inget konstigt i det. Det är ju deras främsta uppgift. Men personligen ogillar jag att fackförbunden försöker få det att låta som om de överhuvudtaget bryr sig om de thailändska anställdas väl och ve.

Jag ogillar även de vanligt förekommande och lika fördomsfulla antydningarna att utländsk arbetskraft på något sätt per automatik skulle vara sämre än skandinavisk arbetskraft. Så länge någon har adekvat utbildning för sin uppgift så kan man omöjligt avgöra om någon är bra eller dålig på sitt jobb bara genom att titta på personens ID-handlingar.

Därmed inte sagt att det skulle vara något fel i att bojkotta lågprisflyget, företag som lönedumpar eller företag med oschyssta anställningsvillkor. Jag undviker själv i längsta möjliga mån lågprisflyget samt företag med oschyssta anställningsvillkor. Vad som är en bra eller dålig lön tycker i alla fall jag är upp till den anställde själv att avgöra.

Generellt så tycker jag att kinesisk/japansk SAS-personal håller en stabil och bra servicenivå, föredrar de framför sur dansk personal. Dock har dansk personal högre toppar.

Självklart handlar det om att skydda lokalanställda när fack och kvällspress "rasar", och det är ofta en gammaldags syn i en global värld. Det finns undantag, och det är regeringens jobb att ordna det genom lagstiftning, t ex lokalodlad mat istället för importerad, pga klimatpåverkan. Men här gäller det att styrande politiker låter företag konkurrera på en global marknad och inte skapar en lagstiftning som baseras på att de tycker synd om nordiska flygvärdinnor.

Får jag be er att posta er synpunkter om anställningsvillkor hos olika flygbolag här istället att smitta och förstöra andra trådar som har ingenting med det att göra.
Det känns väldigt tråkigt när någon har lagt ner tid att skriva ihop en artikel eller deal och sedan blir det dåligt stämning där.

Toppen